Iranian Agriculture News Agency

چنگ بی امان تگرگ به باغات و مزارع شهرستان مرند

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند از خسارت 170 میلیارد تومانی تگرگ به باغداران این شهرستان خبر داد.

چنگ بی امان تگرگ به باغات و مزارع شهرستان مرند

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اسماعیل الهیاری بیان کرد: در پی ناآرامی‌های جوی و بارش تگرگ در شهرستان مرند، کشاورزان و باغداران این شهرستان‌ها متحمل خسارات چندین میلیاردی در باغات و مزارع خود شده‌اند به‌گونه‌ای که در بازدیدهای میدانی میزان تنها در بخش یامچی به درختان پسته و باغات انگور  18میلیارد تومان برآورد شده است.

وی ادامه داد: کل خسارات درمجموع 170 میلیارد تومان برآورد شده است که از این میزان 66 میلیارد تومان مربوط به خسارات در بخش باغی و حدود 104 میلیارد تومان مربوط به بخش زراعی است و اهم خسارات در بخش باغبانی مربوط به درختان پسته، زردآلو، هلو، آلو،گردو، آلبالو، گیلاس، بادام و انگور و در بخش زراعی مربوط به مزارع گندم آبی، گندم دیم، جو آبی، جو دیم، کلزا، کدو، گوجه‌فرنگی و آفتابگردان است که این خسارت در سطح دو هزار و 530 هکتار مزارع آبی و 315هکتار در مزارع دیم  است.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند خاطرنشان کرد: میزان خسارات از 20 درصد آغاز می‌شود و در بعضی مناطق تا ورود خسارت 80 درصدی نیز گزارش‌شده؛ به‌طور میانگین درصد خسارت در باغات خسارت‌دیده شهرستان 40 درصد برآورد شده است.

وی در ادامه گفت: علاوه بر تگرگ سنگین که 17 خرداد 1402 شهروندان و کشاورزان مرند را غافل‌گیر کرد، در روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین‌ماه1402 اوایل فروردین‌ماه نیز بخشی از باغات و مزارع شهرستان مرند براثر سرمازدگی و یخبندان خساراتی را متحمل شد.

الهیاری ادامه داد: در حال حاضر 5 دستگاه سامانه ضد تگرگ به کمک بهره‌برداران بخش کشاورزی آمده است و وجود این‌گونه سامانه‌ها در شهرستان می‌تواند نویدبخش خوبی برای مقابله با تگرگ باشد .

وی با اشاره به آمادگی پرداخت تسهیلات برای خرید سامانه ضد تگرگ به باغداران گفت: از محل اعتبارات خط اعتباری مکانیزاسیون، تسهیلات خرید سامانه ضد تگرگ در شهرستان به باغداران پرداخت می‌شود.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی مرند خاطرنشان کرد: باغداران و کشاورزان ما باید در کنار وجود ابزارهای جدید مقابله با بحران‌های طبیعی با انجام بیمه پایه محصولات کشاورزی و باغی از دسترنج خود در مقابل این عوامل طبیعی حفظ و حراست کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید