Iranian Agriculture News Agency

تصویب 3000 میلیارد ریال اعتبار برای پروژه‌های ضروری بخش کشاورزی در سفر ریاست جمهوری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی معاف از مالیات است.

تصویب 3000 میلیارد ریال اعتبار برای پروژه‌های ضروری بخش کشاورزی در سفر ریاست جمهوری

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در برنامه سحرلر - چای نبات شبکه سهند افزود:

۲۷ خرداد یادآور یک حرکت تاریخی در کشور ما است که فرمان تاریخی حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر تشکیل جهاد سازندگی باهدف محرومیت‌زدایی شکل گرفت. از همان روزی که فرمان تاریخی صادرشده است، جهاد به‌عنوان نهاد مردمی متشکل از اقشار مختلف مردم ازجمله مهندسین، معلمین، دانش‌آموز و دکتر و بقیه اقشار در روستاها حضور پیدا کردند تا چهره فقر و محرومیت را از روستاها از بین ببرند. حرکت‌های بزرگی هم اتفاق افتاد ازجمله در توسعه کالبدی روستاها، جاده‌سازی برای روستاها، برق‌رسانی، آب آشامیدنی، شبکه بهداشت، مدارس در همه‌جا جهاد ورود پیدا کرد و در نوع خودکار بی‌نظیری انجام داد به‌طوری‌که الآن هم جایگزینی برای حرکت‌های جهادی جهاد سازندگی سابق پیدا نشده است.

وی ادامه داد: هم‌زمان با اغاز جنگ، جهادگران در جنگ شرکت کردند و لقب سنگر سازان بی سنگر گرفتند. بعد از ادغام جهاد در راستای توسعه اقتصادی روستاها حرکات جهانی اتفاق افتاد و ضمن اینکه توسعه زیرساخت‌ها انجام‌گرفته بود، برای معیشت و گذران زندگی روستاییان هم باید اقداماتی انجام می‌گرفت.

وی افزود: هدف از ادغام هم همین بود که حرکت جهادی به سمت توسعه اقتصادی روستاها سوق پیدا کند و فعالیت‌هایی که در روستاها است مثل زراعت، باغبانی، دام، طیور، شیلات، زنبورعسل و فعالیت‌هایی که در زیر بخش‌های مختلف وجود دارد همه توسعه پیدا کند که خوشبختانه هم اقدامات خوبی انجام‌گرفته و با ورود علم و دانش به بخش کشاورزی بخشی که در حالت سنتی بود، سعی شد که عملکردش هم در واحد سطح و هم واحد حجم افزایش پیدا کند که اقدامات مؤثری هم در این حوزه اتفاق افتاده است.

فتحی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌هایی که در بخش کشاورزی همیشه وجود دارد کم بودن میزان سرمایه‌گذاری است، بیان کرد: همیشه نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی مثل خدمات و صنعت، بخش کشاورزی از آن رنج می‌برد که میزان سرمایه‌گذاری‌اش کم است به‌طوری‌که فقط پنج درصد سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی اتفاق می‌افتد و ۹۵ درصد در صنعت و خدمات است.

وی اضافه کرد: اما در یک سال گذشته میزان سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در آذربایجان شرقی افزایش پیدا کرد و علت این موضوع هم جذابیتی بود که در بخش کشاورزی ایجاد شد. از طرفی اهمیت پیدا کردن امنیت غذایی با جنگی که در اوکراین و روسیه اتفاق افتاد بی‌تأثیر نبود تا آن موقع اهمیت امنیت غذایی برای عامه مردم مفهوم نداشت ولی بعدازاین جنگ همه مردم دنیا متوجه شدند که امنیت غذایی شوخی‌بردار نیست و اگر کشوری به امنیت دفاعی احتیاج دارد، مکمل آن امنیت غذایی است که همین موضوع باعث افزایش سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی شد.

فتحی ادامه داد: در یک سال گذشته با افزایش سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی میزان سطح گلخانه‌های استان به یک‌صد هکتار افزایش پیدا کرد که افزایش قابل‌توجهی بود و اقدامی بی‌نظیر بود که حاصل تلاش سرمایه‌گذاران است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی بیان کرد: در حال حاضر در آذربایجان شرقی برای هزار و 200 هکتار گلخانه دیگر تقاضای سرمایه‌گذاری وجود دارد و هرکدام نیز از پیشرفت 20 تا بالای 70 درصد دارند. در حوزه دام و طیور سرمایه‌گذاری‌های خوبی در طول یک سال گذشته اتفاق افتاد و سرمایه‌گذاری برای مرغداری گوشتی ۶ میلیون قطعه‌ای اتفاق افتاد که بالای ۷۰ درصد پیشرفت دارد و امیدواریم تا شهریورماه به بهره‌برداری برسد. همچنین سرمایه‌گذاری برای مرغداری‌های۲۰۰ هزار قطعه‌ای تا ۵۰۰ هزار قطعه‌ای هم وجود دارد که همه این‌ها اقدامات بی‌نظیر در سرمایه‌گذاری بخش طیور بود.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه دام، گاوداری ۶ هزار رأسی که در استان ما یک اتفاق بی‌نظیر بود که در شهریورماه به بهره‌برداری می‌رسد که فاز اول آن به بهره‌برداری رسیده است و در سراب هم‌زمان با هفته جهاد کشاورزی گاوداری 2 هزار رأسی افتتاح شد در حوزه‌های زیرساختی نیز خوشبختانه دولت سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام داده است. مصوباتی که در سفر ریاست جمهوری در سال گذشته در بخش کشاورزی لحاظ شده بود دو هزار و 820  میلیارد تومان اعتباری که در بخش کشاورزی برای سه سال مصوب شده بود که حدود 500 میلیارد تومان از این میزان محقق شد. ما نزدیک به یک هزار میلیارد تومان پروژه انجام دادیم و تعهد ایجادشده است که شامل حدود 18 هزار هکتار شبکه‌های آبیاری است که ناقص مانده بودند، درگذشته کارشده بود و  ۹۵ درصد پیشرفت داشتند و در شهرستان‌های خدا آفرین، جلفا، ورزقان و مرند این پروژه‌ها انجام گرفت. در آبیاری تحت‌فشار هم از محل مصوبات سفر ریاست جمهوری اقدامات خوبی انجام شد و احیای قنوات با توجه به اینکه ما با خشک‌سالی مواجه هستیم و به آب شدیداً نیاز داریم صورت گرفت. 

فتحی بیان کرد: آذربایجان شرقی، قطب صنایع تبدیلی کشاورزی در کشور است. به‌طوری‌که کل تولیدات کشاورزی ما که حدود 5.5 میلیون تن است. برای 5 میلیون تن آن ظرفیت فرآوری صنایع تبدیلی هست، صنایع تبدیلی شامل نگهداری محصول در انبارها و سردخانه‌ها، بسته‌بندی و فرآوری هم می‌شود. این سه مورد برای 5 میلیون تن محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی پاسخگو هستند، از استان‌های دیگر هم معمولاً در این استان فرآوری می‌شود. مثلاً در آذربایجان شرقی تولید خرما وجود ندارد و در استان‌های جنوبی کشور تولید می‌شود، فرآوری‌اش عمدتاً در این آذربایجان شرقی انجام می‌شود و بعد از فرآوری، به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

وی توضیح داد: در مورد کشمش، با توجه به اینکه ما در تولید انگور دارای رتبه هستیم ولی میزان صادرات و فرآوری ما خیلی بیشتر از تولیدات ماست و علت آن‌هم این است که از استان‌های دیگر، انگور وارد استان ما شده و در آذربایجان شرقی فرآوری می‌شود. با توجه به این وضعیت صنعت تبدیلی ما خوشبختانه در زیر بخش‌های مختلف مانند زراعت، باغبانی، لبنیات به وضعیت خوبی شاهد هستیم اما با توجه به تغییر ذائقه‌ای که در مصرف‌کننده وجود دارد لازمه‌اش این است که ما نسبت به ذائقه مردم هم توجه داشته باشیم مثلاً در تولید پنیر به انواع آن توجه داشته باشیم. ما نه‌تنها ذائقه داخلی بلکه ذائقه خارجی را هم باید بشناسیم، در کشوری مثل ترکیه بالای 200 نوع پنیر وجود دارد طبیعتاً ما باید بتوانیم تولیداتی در این سطح داشته باشیم تا بازار مناسبی از بازارهای جهانی را کسب کنیم. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: معمولاً محصولات دامی و باغی ارزآور هستند،  در هر مملکتی که بخواهند تراز تجاری‌شان را مثبت بکنند به محصولات باغی بیشتر توجه می‌کنند، بعدازآن هم به محصولات دامی توجه می‌کنند. ما در استان در محصول سیب بعد از آذربایجان غربی دومین تولیدکننده کشور هستیم، درکشمش، زردآلو، بادام و گردو قطب هستیم و می‌توانیم صادر کنیم و خوشبختانه در مورد صادرات خشکبار هم باز در استان ما صادرکننده‌های خوبی داریم، در خشکبار هم از استان‌های دیگر محصول وارد آذربایجان شرقی می‌شود و  از این استان صادر می‌شود.
فتحی ادامه داد: در محصولات دامی، لبنیات به کشورهای همسایه و سایر کشورهای دیگر صادر می‌شود. در مورد محصولات دیگر مثل چرم که از پوست دام‌ها به وجود می‌آید، این‌ها هم ارزآوری خوبی دارند و عمدتاً هم به‌صورت صادراتی تولید می‌شود. صنعت چرم استان ما هم خوشبختانه صنعت قوی در کشور است.

فتحی افزود: کشاورز تولیدکننده است و کارشناسان بازار باید ذائقه مردم را شناسایی کنند ما باید از تجار این انتظار را داشته باشیم که صنعت بسته‌بندی ما رو به بهبود می‌رود. اگر درگذشته در حالت فله‌ای بود الآن بسته‌بندی را ازلحاظ شکل و شمایل ارتقا بدهیم تا بازارپسندی مناسبی داشته باشد. کشاورز تولیدکننده است و با مواد اولیه مثل کود، بذر، سم، نهال، کارگر و انرژی، برق مصرف می‌کند و هیچ‌کدام از آن‌ها در طول سال قیمت‌هایشان ثابت نیست و در مورد کود کشاورزانی که در حوزه زراعت الگوی کشت را رعایت کردند مثلاً گندم یارانه به آن تعلق پیداکرده است، حاصل این کار می‌شود محصول نهایی قیمت تمام‌شده‌اش بالا باشد. بنابراین باید در این حوزه به قدرت خرید مردم توجه کنیم.

وی با اشاره به اینکه مگا پروژه‌های جدیدی در کشاورزی ایجاد شد ادامه داد: سفر رئیس‌جمهور بیشتر سفر اقتصادی بود و با فعالان اقتصادی بیشتر سروکار داشت و تفاهم‌نامه‌های مختلفی مابین استاندار و سرمایه‌گذاران امضا شد، بالای 70 درصد این تفاهم‌نامه‌ها در قالب فعالیت‌های کشاورزی بود. صنایع تبدیلی، احداث باغ‌های مدرن، احداث گلخانه ازجمله آن‌ها بود.

فتحی یادآور شد: در بخش‌های دیگر هم فعالیت‌های دیگر وجود دارد ولی تفاهم‌نامه‌ها حدود 70 درصد به بالا مربوط به فعالان اقتصادی استان، هلدینگ‌های بزرگ بود که تفاهم‌نامه امضا کردند. در سفر رئیس‌جمهور عنایت ویژه‌ای به بخش کشاورزی شد و از مصوبات سفر گذشته حدود 300 میلیارد تومان برای پروژه‌های ضروری مصوب شد. علی‌الخصوص برای شهرستان‌های محروم مثل چاراویماق، هریس، ورزقان، کلیبر و خداآفرین منابع اعتباری در حوزه‌های زیرساختی هزینه می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید