Iranian Agriculture News Agency

فعالیت های جهاد کشاورزی در استان آذربایجان شرقی چشمگیر است

نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: جهاد سازندگی یکی از نهادهای برآمده از انقلاب بود.

فعالیت های جهاد کشاورزی در استان آذربایجان شرقی چشمگیر است

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم در دیدار با جمعی از مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی و اعضای کانون سنگر سازان بی سنگر، با تبریک هفته جهاد کشاورزی افزود: جهاد سازندگی یکی از نهادهای برآمده از انقلاب بود که تنها چهار ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با صدور فرمانی از ناحیه امام راحل برای رسیدگی به وضع روستاها و رفع محرومیت روستاییان با استفاده از نیروهای مردمی و داوطلب تشکیل شد.

وی ادامه داد: جهاد نهادی با ویژگی‌های سازمانی و مدیریتی منحصربه‌فرد بود که ازجمله آن‌ها می‌توان به انعطاف‌پذیری ساختار و نیروی انسانی متناسب با وظایف جدید، هدف‌گرایی در فعالیت‌ها، عدم وجود سلسله‌مراتب سازمانی سخت و دست و پاگیر، برخورداری از نیروهای داوطلبانه متعهد و باانگیزه و تأکید بر برنامه‌ریزی از پایین به بالا اشاره کرد. بنابراین جهاد دارای تشکیلات مردمی بدون پیچ‌وخم‌های اداری بود که آبادانی و رفع فقر از روستاها را از مسیری جدا از دستگاه‌های اداری پیگیری می‌کردند.

امام‌جمعه تبریز اضافه کرد: این نهاد انقلابی در عرصه‌های مختلف اعم از اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی اقدامات قابل‌توجهی را به انجام رساند که تولید انبوه وسایل پرمصرف کشاورزی و هسته حفاری، ساخت سیلوهای چند هزار تنی گندم باهدف کمک به خودکفایی کشور، خلع ید از پیمانکارهای خارجی و بالا بردن روحیه خودکفایی در ذهن متخصصان داخلی از این جمله‌اند.

وی گفت: جهاد همچنین با تشکیل چهل گردان مهندسی رزمی و انجام طرح‌های پیچیده مانند پل‌های معلق، ساخت نخستین موشک جمهوری اسلامی با برد ۱۵۰ کیلومتر، دستگاه مین روب، دستگاه ساخت ابر مصنوعی و خودروی دوگانه آبی و خاکی خدمات ارزنده‌ای را در زمان جنگ تحمیلی انجام داد.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات جهاد می‌توان به تشکیل شوراهای اسلامی در مدیریت روستاها، تشکیل نهضت سوادآموزی و جهاد دانشگاهی اشاره کرد که آن زمان توسط جهاد انجام می‌گرفت. جهاد سازندگی با ساختار چابک و انقلابی خود توانست نیروهای متخصص و متعهد را در رشته‌های مختلف به سمت خود جذب کند که با کمک مردم روستاها پروژه‌های جهاد را به انجام می‌رساندند.

وی بیان کرد: در یک تحقیق میدانی که میزان مشارکت مردم در فعالیت‌های جهاد سازندگی موردبررسی قرارگرفته، نتیجه به‌دست‌آمده مشارکت ۵۳ درصدی مردم را نشان می‌دهد که در بعضی از استان‌ها درصد مشارکت بیش از این بود.

وی در ادامه گفت: ساختار جهاد سازندگی در کنار اقدامات مهمی که در آن انجام شده است نشان از کارآمد بودن این نهاد انقلابی داشته که یکی از مهم‌ترین دلایل آن مردمی بودن آن است. احیای این ساختار که از بحث‌های مهم است، می‌تواند نقش مؤثری درزمینهٔ سیاست‌های اقتصادی مانند اقتصاد مقاومتی، مشارکت مردم در امر اقتصاد، اقتصاد دانش‌بنیان، افزایش تولید و ارتقای شاخص‌های عدالت اجتماعی، تولید محصولات استراتژیک و امنیت غذایی که شعار امسال هفته جهاد کشاورزی هم است ایفا کند.

وی بیان کرد: نکته قابل‌توجه در این امر استفاده از ظرفیت جوانان و تشکل‌های انقلابی است که هم‌اکنون در گوشه و کنار کشور به‌صورت پراکنده در حال فعالیت هستند. با انسجام این نیروها، بازدهی و بهره‌وری آن‌ها افزایش پیدا می‌کند، به‌علاوه با به‌کارگیری آن‌ها در این نهاد می‌توان زمینه تربیت نیروی کارآمد و انقلابی جهت مدیریت کشور را فراهم کرد.

امام‌جمعه تبریز هم از پیشکسوتان آن‌هایی که در کسوت جهاد سازندگی بودند و الآن به‌عنوان کانون سنگر سازان بی سنگر مشغول خدمت و فعالیت هستند و هم از شاغلان جهاد کشاورزی استان تشکر کرد و هفته جهاد کشاورزی را به آن‌ها تبریک گفت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین آل هاشم بابیان اینکه فعالیت‌های جهاد کشاورزی در استان آذربایجان شرقی هم‌اکنون نیز چشمگیر است، از رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی تشکر کرد و افزود: بخش‌های مختلف سازمان جهاد کشاورزی استان، همیشه نمونه و اول می‌شود این سازمان در ارائه فعالیت‌ها توسط تلاش‌های روابط عمومی سازمان موفق عمل کرده، به‌طوری‌که همه‌ساله روابط عمومی این سازمان مقام اول را در کشور به دست می‌آورد که جای تشکر و قدردانی دارد.

مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این دیدار با تبریک سالروز جهاد سازندگی افزود: 21 تا 27 خرداد هفته جهاد کشاورزی نام‌گذاری شده است و 27 خرداد سالروز تشکیل جهاد سازندگی به‌فرمان معمار کبیر انقلاب است که به نام روز جهاد کشاورزی است. نهاد مقدس جهاد سازندگی یکی از موهبت‌های الهی است که برای این مملکت توسط بینش، تیزبینی و روشنگری امام راحل تشکیل پیدا کرد. بعد از تشکیل این نهاد عمده فعالیت‌هایی که می‌توانیم برای جهاد سازندگی بشماریم، محرومیت‌زدایی و آبادانی روستاها بود که در اول انقلاب متأسفانه به خاطر ظلم‌هایی که در زمان پهلوی در روستاها انجام گرفته بود، شکل گرفت تا آبادانی و محرومیت‌زدایی توسط جوانان مؤمن و انقلابی انجام شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجید نجفی ادامه داد:  فعالیت دیگر جهاد، ستاد پشتیبانی جنگ بود که خدمات بی‌نظیری برای این مملکت داشتند که در طول تاریخ تثبیت‌شده است. رمز موفقیت جهاد  هم در آبادانی و محرومیت‌زدایی و هم در ستاد پشتیبانی جنگ این بود، رمز موفقیت دیگر جهادگران،  ولایت‌پذیری و عشقی است که با تمام وجود به امام راحل داشتند. امام راحل در مورد جهاد و جهادگران عبارات عاطفی مثل فرزندان من را به کار می‌برد و این عاطفه حاکی از آن است که جهادگران با تمام وجود به امام راحل عشق داشتند و این باعث شد که مدال پرافتخار سنگر سازان بی سنگر را از طرف امام راحل کسب کردند و سال‌ها بعدازآن نیز این مدال در گردن آن‌ها درخشان است. رمز موفقیت سوم که هم در لوگوی جهاد سازندگی و هم جهاد کشاورزی وجود دارد « همه باهم وحدت رویه، همدلی و همه باهم بودن بود» که این در آبادانی و محرومیت‌زدایی خود را نشان می‌داد. رمز چهارم موفقیت جهادگران نیز داشتن روحیه تعهد و مدیریت جهادی بود. بعد از ادغام که در سال 1379 انجام شد، ما کارکنان وزارت جهاد کشاورزی خودمان را ملزم می‌دانیم که مسیر این بزرگواران را ادامه بدهیم. 

وی بیان کرد: شعار امسال هفته جهاد کشاورزی « امنیت غذایی و گره‌گشایی از سفره مردم » است، ما همکاران جهاد کشاورزی بایستی باروحیه اخلاص و عبودیت همان مسیر را در بحث امنیت غذایی و اقتدار غذایی ادامه بدهیم و همان‌طوری که در دوران جهاد سازندگی، جهادگران به‌عنوان سنگر سازان بی سنگر در خدمت معمار کبیر انقلاب بودند ما هم در جهاد کشاورزی برای تحقق بخشیدن به امنیت و اقتدار غذایی در خدمت مقام معظم رهبری به‌عنوان سربازان ولایت قدم برمی‌داریم تا مثل شکوفایی دوران جهاد سازندگی به این امر جامعه عمل بپوشانیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید