Iranian Agriculture News Agency

اجرای طرح جهش تولید در 500 هزار هکتار از دیم‌زارهای آذربایجان شرقی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: شبکه‌های آبیاری استان در سه سال گذشته 22 هزار هکتار افزایش داشته است.

اجرای طرح جهش تولید در 500 هزار هکتار از دیم‌زارهای آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در مراسم بهره‌برداری از 46 پروژه  بخش کشاورزی که هم‌زمان با هفته جهاد کشاورزی و با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسن ربانی نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی برگزار می‌شد، گفت: ما افتخارمی کنیم که در خدمت روحانیت هستیم چراکه روحانیت و حوزه نمایندگی ولی‌فقیه محور وحدت در سازمان جهاد کشاورزی است.

وی با قدردانی از تلاش‌های مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در استان آذربایجان شرقی گفت: حجت‌الاسلام‌والمسلمین نجفی همواره در هر حوزه‌ای که نیاز است در کنار بخش‌های تخصصی بوده و حضوری تأثیرگذار داشته است.

فتحی با تبریک هفته جهاد کشاورزی، محرومیت‌زدایی در مناطق روستایی را از برکات نهاد انقلابی جهاد سازندگی دانست و گفت: جهاد سازندگی خدمات مختلفی در روستاها ارائه کرد که می‌توانیم ازجمله به تأمین برق، تأمین آب شرب، مخابرات و احداث راه‌های روستایی اشاره‌کنیم.

وی افزود: جهاد سازندگی از ابتدای سال ۱۳۵۸ و شروع به کار خود درزمینهٔ ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی اقدامات ارزنده‌ای انجام دادند که هنوز نیز بسیاری از خدمات آن‌ها در روستاها قابل‌مشاهده هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: با آغاز جنگ جهادگران جهاد سازندگی در جبهه‌های جنگ تحمیلی حضور یافتند که تیپ ۵۷ فجر آذربایجان که متعلق به جهاد سازندگی آذربایجان شرقی اقدامات ارزنده‌ای را انجام دادند که ساخت پل خیبر یکی از جلوه‌های ماندگار آنان است.

وی با گرامیداشت یاد و خاطر سنگر سازان بی سنگر و جهادگران گفت: شاید بتوان گفت یکی از دلایل ادغام وزارت کشاورزی و وزارت جهاد سازندگی استفاده از روحیه جهادی برای بهبود اقتصاد کشاورزی در روستاها بود.

فتحی ادامه داد: ما افتخار داریم که میراث دار طلایه داران جهاد سازندگی هستیم و به همین دلیل باید تلاش کنیم تا زمینه توسعه اقتصادی مناطق روستایی را فراهم کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی علمی شدن کشاورزی را یکی از راهکارهای توسعه مناطق روستایی دانست و افزود: همکاران ما در سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی تلاش می‌کنند تا با افزایش ضریب نفوذ دانش در کشاورزی، زمینه افزایش تولید و رشد اقتصادی روستاها را فراهم کنند.

وی اظهار کرد: اگر تا قبل از جنگ اوکراین و روسیه، برخی در اهمیت امنیت غذایی شک داشتند، وقوع این جنگ باعث شد همه به این باور برسند که تأمین امنیت غذایی حیاتی است و اگر کشوری نتواند غذای موردنیاز خود را درون مرزهای خود تولید کند، آسیب‌های جدی خواهد دید.

فتحی در خصوص توسعه گلخانه‌ها در آذربایجان شرقی گفت: باکارهای جهادی صورت گرفته، سطح گلخانه‌های استان در یک سال گذشته بیش از 100 هکتار افزایش پیدا کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از استقبال سرمایه‌گذاران حوزه‌های دیگر از سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی خبر داد و افزود: خوشبختانه هلدینگ‌های بزرگ و سرمایه‌گذاران بخش‌های دیگر اقتصاد، در حوزه‌های مختلف کشاورزی از قبیل صنایع تبدیلی و تکمیلی، گلخانه‌ها، دام و طیور و ... سرمایه‌گذاری کرده‌اند و ما نیز از این سرمایه‌گذاری‌ها استقبال می‌کنیم چراکه موجب رونق کشاورزی استان و افزایش بهره‌وری خواهد شد.

وی در خصوص اقدامات این سازمان درزمینهٔ تحقق شعار سال 1401 و افزایش ضریب نفوذ دانش در حوزه کشاورزی، گفت: در راستای عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری، دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی را در استان افتتاح کردیم که در حال حاضر 37 شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه کشاورزی در آن مستقر هستند درصورتی‌که قبل از آغاز به کار این دهکده، تعداد این شرکت‌ها 4 عدد بود.

فتحی بر نقش سازمان تعاون روستایی درزمینهٔ مهار تورم تأکید کرد و ادامه داد: اگر این سازمان بازار رسانی را به‌خوبی انجام دهد، واسطه‌ها حذف‌شده و گرانی در حوزه محصولات کشاورزی کنترل خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از تمرکز این سازمان بر رشد تولید باهدف کنترل تورم خبر داد و افزود: افزایش تولید به‌صورت خودکار کاهش قیمت‌ها را به دنبال خواهد داشت اما اگر به سرکوب قیمت‌ها بپردازیم، تولید برای کشاورزان و فعالان این عرصه فاقد صرفه اقتصادی خواهد بود و رشد تولید محقق نخواهد شد.

وی ادامه داد: مگا پروژه‌هایی در بخش‌های مختلف کشاورزی در حال تکمیل است که می‌توانیم به مرغداری 6 میلیون قطعه‌ای که در کمتر یک سال گذشته بیش از 60 درصد پیشرفت داشته است و گاوداری‌های 6 هزار رأسی بنیاد مستضعفان و 2 هزار رأسی سراب اشاره کرد که برخی از پروژه‌ها در مناطق محروم استان در حال ساخت و پیگیری است.

فتحی اضافه کرد: در سه سال گذشته حدود 22 هزار هکتار شبکه‌های آبیاری به شبکه‌های استان اضافه‌شده است که با توجه به اینکه کل شبکه‌های استان در حال حاضر بیش از 66 هزار هکتار است، این عملکرد درزمینهٔ افزایش شبکه‌های آبیاری قابل‌توجه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها را با توجه به اینکه 73 درصد از اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی دیمزار است، مهم و راهبردی دانست و افزود: در سایه فرمان مستقیم مقام معظم رهبری، همکاری‌های خوبی در طرح جهش تولید در دیمزارها با ستاد اجرای فرمان حضرت امام (ره) صورت گرفته است که نزدیک به 500 هزار هکتار از دیمزارهای استان مشمول اجرای این طرح‌شده‌اند و از ثمرات اجرای این طرح این بوده است که علیرغم کاهش بارندگی و بروز سرمازدگی اما رشد تولید را برای سال جدید در حوزه دیمزارها پیش‌بینی می‌کنیم.

وی عملکرد این سازمان در حوزه رفع تداخلات پلاکات ثبتی مناسب توصیف کرد و افزود: قبلاً برای رفع تداخل پلاک‌های ثبتی، رویه‌ای طولانی وجود داشت اما با اقدامات خوبی که در این زمینه صورت گرفت، پرونده‌های این حوزه در کمیسیون رفع تداخلات سازمان بررسی‌شده و رفع تداخل انجام می‌شود.

فتحی از سرمایه‌گذاری 12 هزار میلیارد تومانی در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی استان خبر داد و افزود: یکی از مشکلات در جذب سرمایه‌گذاری در حوزه دام و طیور مسئله رعایت حرایم در قانون جامع دام‌پروری است که نیاز است تا در این قانون بازنگری انجام شود چراکه در برخی موارد به علت اینکه یک پروانه فعال در حوزه دام و طیور در یک منطقه وجود دارد، حتی در مواردی که دامداری تخریب‌شده و فعالیت ندارد نیز به علت عدم ابطال پروانه امکان سرمایه‌گذاری در مناطق هم‌جوار آن وجود ندارد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید