Iranian Agriculture News Agency

بهره‌برداری از اولین مرکز کشت بافت در سطح استان آذربایجان شرقی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تبریزاز افتتاح پنج پروژه در بخش‌های آب و خاک، گلخانه و امور دام به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در این شهرستان خبر داد.

بهره‌برداری از اولین مرکز کشت بافت در سطح استان آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، ابراهیم فرقانی در آیین افتتاح بزرگ‌ترین مرکز بیوتکنولوژی کشت بافت آذربایجان شرقی که با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی و رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی برگزار شد، گفت: تولیدات شهرستان در بخش کشاورزی ۲۲۵ هزار تن است که از این میزان ۲۰ هزار تن محصول باغی، ۸۱ هزار تن محصولات دامی و ۱۲۴ هزار تن محصولات زراعی است.

فرقانی هفته جهاد کشاورزی را تبریک گفته و افزود: این شهرستان دارای ۳۸ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی، ۱۵۷ واحد گلخانه در سطح ۳۳ هکتار، ۸۶ واحد پرورش سبزی و صیفی، هفت واحد تولید گیاهان دارویی و ۶۴ واحد تولید گل و گیاه است.

وی از افتتاح پنج پروژه به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در تبریز خبر داد که دو پروژه مربوط به حوزه آب‌وخاک، دو پروژه گلخانه و یک پروژه در حوزه امور دام است و اضافه کرد: این شهرستان با تولید سالانه ۶ هزار تن خیار از سطح زیر کشت ۱۴ هکتار، یک هزار و ۶۰۰ تن گوجه‌فرنگی از سطح زیر کشت پنج هکتار و ۷۰۰ تن سبزی و صیفی از سطح سه هکتار دارای رتبه اول استان است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تبریز افزود: مرکز بیوتکنولوژی فرادارو کشت تبریز اولین و بزرگ‌ترین مرکز کشت بافت در سطح استان است که توانایی تولید گونه‌های مفید و مقاوم به شکل کاملاً همسان را در مقیاس وسیع دارد و در زیربنای دو هزار مترمربع با هزینه 50 میلیارد تومان ایجادشده است.

فرقانی ادامه داد: این پروژه که در بهار سال 1401 آغاز شد، مجوز تولید گونه‌های پنج‌گانه درختان میوه را دارد و در حال حاضر نیز میوه‌های هسته‌دار، دانه‌دار، انگور و گل محمدی را تولید می‌کند.

وی ظرفیت تولید سالیانه این مجموعه را 600 هزار اصله نهال در سال قلمداد کرد که می‌تواند بخش اعظم نیاز استان به نهال را رفع کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید