Iranian Agriculture News Agency

خرید بیش از چهار میلیون تن گندم در کشور

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: آذربایجان شرقی همواره نقش بی‌بدیلی در خودکفایی و خوداتکایی گندم کشور داشته است.

خرید بیش از چهار میلیون تن گندم در کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، سهراب سهرابی در مراسم تحویل نمادین کمباین به کشاورزان هشترود با اشاره به اینکه استان آذربایجان شرقی یکی از استان‌های مهم تولید در کشور است افزود: این استان با حدود بیش از ۶۸ هزار هکتار گندم آبی و حدود ۳۰۰ هزار هکتار گندم دیم یکی از قطب‌های مهم تولید گندم کشور است.

وی ادامه داد: در سال جاری سطح کشت گندم ایران پنج میلیون و ۹۶۰ هزار هکتار بوده که از این سطح تا به الان در استان‌های جنوبی کشور بیش از چهار میلیون تن گندم خریداری شده و در مقایسه با سال گذشته در همین تاریخ بیش از یک میلیون تن افزایش میزان خرید تضمینی داشتیم و میزان رشد از نظر درصد بیش از ۳۱ درصد افزایش خرید تضمینی بوده و این چیزی نبود جز سعی و تلاش کشاورزان و همکاران ما در مراکز خدمات مدیریت شهرستان‌ها، مجموعه استان‌ها و محققین محترمی که در این راستا سعی و تلاش ویژه‌ای داشته‌اند.

سهرابی بیان کرد: از سه سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، طرح جهش تولید در دیم‌زارها را در کشور شروع کرده است که استان آذربایجان شرقی یکی از استان‌های پیشرو بوده و جزء ۶ استان اول بود که طرح جهش تولید در دیم‌زارها را اجرا کرد و عملکرد بسیار خوبی نیز داشته و اقدامات بسیار خوبی را انجام داده است. در سال آینده سطح طرح جهش تولید در دیم‌زارها به پنج میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار ارتقا پیدا کرده که در بستر این طرح خدمات خوبی را در اختیار زارعین محترم قرار گرفته و قطعاً در سال آینده هم این پروژه ادامه پیدا خواهد کرد. این پروژه را با هماهنگی‌هایی که در سطح ملی انجام شده از اول مرداد ماه برای کشت‌های پاییزه شروع می‌شود و  ما از همه دست اندرکاران استان انتظار داریم، این پروژه و طرح را با تمام قدرت و توان به خوبی انجام دهند که می‌تواند باعث افزایش تولید در دیم‌زارهای کشور شود.

وی ادامه داد:  طرح بعدی که ما در سال جاری ادامه خواهیم داد و به شکل ویژه با دستور مقام عالی وزارت پیگیری خواهد شد‌.

وی ادامه داد:موضوع کشاورزی قراردادی در زراعت گندم هست. این طرح در سال اول با سطح ۵۰ هزار هکتار شروع شد و سال گذشته این عدد به ۲۵۰ هزار هکتار رسید.

وی اضافه کرد :سال قبل برای یک میلیون و پانصد و 50 هزار هکتار اجرایی شد و قصد داریم در سال زراعی آینده که از یک مردادماه آغاز خواهد شد در تمامی سطوح اراضی گندم آبی و دیم کشور طرح کشاورزی قراردادی را انجام دهیم. خدماتی مثل بیمه کودهای شیمیایی و حتی اگر مقدماتش فراهم شود بذور اصلاح شده را در بستر کشت قراردادی در اختیار کشاورزان قرار دهیم همچنین توزیع نهاده‌ها  شامل کودهای شیمیایی، بذور و سایر نهادها از اول مرداد ماه آغاز خواهد شد. مقدمات آن در سطح ملی انجام شده و یکی از گله‌‌مندی‌هایی که کشاورزان عزیز به ما داشتند زمان دیرهنگام تحویل کودها و نهاده‌ها بود که امسال از یک مرداد ماه در سطح کشور در تمام استان‌های کشور اجرایی خواهد شد.

سهرابی گفت: خلاء عملکرد یا فاصله بین عملکرد کشاورزان برتر و متوسط مزارع یکی از موضوعات مهم است که باید برای حل این مسئله همه کمک کنیم. کشاورزان عزیز و پیشرو بیشترین کمک را می‌توانند به ما بکنند. محققین محترم هم در موسسات تحقیقات مختلف علی‌الخصوص موسسه تحقیقات دیم می‌توانند به ما کمک کنند. کشاورزان برتر گندم دیم در ایران عملکردهای چهار، پنج و شش تن را داشتند و متوسط عملکرد گندم دیم ایران حدود یک تن و 10۰ کیلوگرم است.

وی خاطرنشان کرد: برای پر کردن این خلا که خلا دانشی است باید همه عزیزان به ما کمک کنند در حوزه گندم آبی این فاصله بیشتر هست. سال گذشته کشاورزی در استان تهران با عملکرد ۱۳ تن و پانصد کیلو از رقم بهاران توانست مزرعه را برداشت کند و تفاوت ایشان با سایر کشاورزان فقط رعایت اصول فنی شامل تهیه بستر کاشت، بذر، مصرف کودهای شیمیایی، کنترل عوامل خسارت رسان زنده بود.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات دیرینه ما فرسودگی ناوگان برداشت بوده که فلسفه وجودی جلسه امروز است که جای تقدیر و تشکر دارد که تعداد قابل توجهی بیش از ۱۸۰ دستگاه کمباین در آذربایجان شرقی در سال جاری تهیه و تدارک دیده شده و برای ارائه تسهیلات هماهنگ شده است که کار بسیار بزرگی بوده که می‌تواند ضایعات برداشت را کاهش دهد و افزایش محصول تولیدی از مزرعه و ارسال آن به مراکز خرید تضمینی کشوررا داشته باشد.

 سهرابی بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی یک برنامه سه ساله‌ای را برای خودکفایی پایدار گندم تنظیم کرده که همراهی، مساعدت و مشارکت همه بخش تشکل‌های خصوصی کشاورزان و هم مجموعه بدنه دولتی وزارت جهاد کشاورزی و بخش‌های تحقیقاتی را می‌طلبد که قطعاً این سرزمین توانایی را دارد و می‌تواند انجام دهد که ما برای همیشه در محصولات گندم خودکفا بشیم و به کشورهای بیگانه وابسته نباشیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید