Iranian Agriculture News Agency

توسعه طرح‌های آبخیزداری نقش مهمی در تقویت قنوات شهرستان دارد

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرند گفت: توسعه طرح‌های آبخیزداری نقش مهمی در تقویت قنوات شهرستان دارد.

توسعه طرح‌های آبخیزداری نقش مهمی در تقویت قنوات شهرستان دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی،  اسماعیل الهیاری بیان کرد: احداث سازه‌های آبخیزداری در شهرستان علاوه بر اینکه تهدید سیلاب‌های ناشی از بارش‌های رگباری را به فرصت تبدیل کرده، با افزایش دبی آب قنوات شهرستان  باعث رونق کشاورزی در شرایط خشک‌سالی شده است.

وی آبخیزداری و آبخوان‌داری را از بهترین، مؤثرترین و زودبازده‌ترین اقدامات برای مقابله با خشک‌سالی، کم‌آبی و سیل دانست و گفت: احداث این سازه‌ها مدیریت سیلاب‌، کاهش اثرات خشک‌سالی و کاهش فرسایش خاک را در پی دارد.

الهیاری افزود: کنترل سیلاب، کاهش سرعت روان آب‌ها و تخریب آن‌ها، جلوگیری از رسوب خاک در سدها همچنین بهبود کمی و کیفی منابع آبی و کمک به افزایش حجم آب سفره‌های زیرزمینی ازجمله مزایای این سازه‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: ماهیت بارش‌های فصل بهار رگباری است و حجم زیادی رواناب را در لحظه داریم که فقط با سازه‌های آبخیزداری می‌توانیم این حجم آب را جمع‌آوری و در سایر روزهای سال استفاده کنیم.

وی گفت: میزان آب موردنیاز بخش کشاورزی شهرستان مرند 189میلیون مترمکعب است که عمده این آب‌ها از منابع آب‌های زیرزمینی (چاه‌های عمیق و قنات‌ها و چشمه‌ها ) تأمین می‌شود.

الهیاری در ادامه افزود: در این شهرستان به دلیل تبعات دو دهه خشک‌سالی و افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی و تداوم کشاورزی سنتی و مشکلاتی که در این زمینه برای کشاورزان به وجود آمده بود در سال 1401 مبلغ  دو میلیارد تومان به احیای قنوات شهرستان اختصاص داده شد که این اعتبار تا حدودی جان تازه‌ای به قنوات شهرستان  داد. 

وی با اشاره به آسیب‌پذیر بودن قنات نسبت به چاه‌های عمیق در مقابل سیل و زلزله اضافه کرد: بی‌توجهی به مرمت آن‌ها موجب خشک شدنشان می‌شود اما، امروز با توجه به بروز خشک‌سالی، احیای قنوات می‌تواند روشی مقرون‌به‌صرفه و راهبردی برای تأمین آب باشد.

وی ادامه داد: هزینه‌هایی که ما در لایروبی، مرمت، طوقه چینی و... در قنوات انجام می‌دهیم اداره منابع طبیعی نیز باید در بالادست طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری انجام دهند چراکه  این عملیات باعث پایداری قنات و افزایش آب دهی قنات خواهد شد.

مهدی شکرانی، مسئول آب‌وخاک مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان در ادامه گفت: در شهرستان مرند در حال حاضر یک هزار و 100 حلقه چاه در بخش کشاورزی موجود است که با توجه به افت شدید آب سفره‌های زیرزمینی به علت خشک‌سالی 640 حلقه چاه فعال است برای اینکه بتوانیم به‌صورت پایدار از این چاه‌ها باقی‌مانده استفاده بکنیم و چاه‌هایی که متروکه شده‌اند به آب دهی بیفتند باید سفره‌های زیرزمینی را تقویت کنیم که در این میان طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری بهترین روش برای تغذیه سفره‌ها بوده تا انشاء الله شاهد به بهره‌برداری رسیدن پایدار این چاه‌ها شاهد باشیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید