Iranian Agriculture News Agency

افتتاح سه طرح آب و خاک در شهرستان مراغه

همزمان با هفته جهاد کشاورزی سه طرح آبرسانی و آبیاری قطره‌ای در شهرستان مراغه افتتاح شد.

افتتاح سه طرح آب و خاک  در شهرستان مراغه

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی،  این طرح‌ها شامل بهسازی کانال‌های آبیاری روستای آهق به طول یک کیلومتر و آبیاری قطره‌ای در روستا‌های بلوک‌آباد و کامل‌آباد به مساحت ۹ هکتار بااعتبار ۲ میلیارد ۹۰۰ میلیون تومان است.

مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی در حاشیه این مراسم در جمع بهره‌برداران و کشاورزان روستای اهل از توابع شهرستان مراغه گفت: رمز موفقیت جهاد سازندگی ولایت‌پذیری و اخلاص در عمل و داشتن روحیه جهادی و خدمت‌گزاری بود که باعث شد در عمران و آبادانی و محرومیت‌زدایی از روستاها و همچنین پشتیبانی جنگ کارنامه درخشانی داشته باشد و لایق لقب پرافتخار سنگر ساز بی سنگر از حضرت امام( ره)باشند.

حجت‌الاسلام مجید نجفی در ادامه به نقش جهاد کشاورزی در امنیت غذایی در استمرار حرکت جهادی اشاره‌کرده و گفت: همان‌گونه که رمز موفقیت جهاد سازندگی ولایت‌پذیری بود رمز موفقیت جهاد کشاورزی نیز عینیت بخشیدن به مطالبات ولی‌فقیه در راستای امنیت غذایی است و در این مسیر باید باروحیه و مدیریت جهادی تلاش کنیم.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مراغه نیز گفت: طرح بهسازی کانال‌های آبیاری روستای آهق بیش از ۳۰۰ هکتار از اراضی و باغ‌ها را پوشش خواهد داد.

سعید خیراندیش افزود: باهدف صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی طرح پوشش انهار سنتی در ۸۲ کیلومتر از پایاب سد علویان اجراشده است. این کانال‌ها ۳ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی پایاب را پوشش می‌دهد.

وی اضافه کرد: آبیاری قطره‌ای نیز در ۳ هزار و ۲۷ هکتار اجراشده است و برای اجرای آن به هر هکتار ۵۴ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض پرداخت‌شده است.

خیراندیش با اشاره به کمبود آب و کاهش ذخایر زیرزمینی از کشاورزان خواست به اجرای آبیاری قطره‌ای و بارانی اقدام کنند.

مدیر جهاد کشاورزی مراغه بابیان اینکه کل اراضی مراغه ۹۷ هزار هکتار و باغات آبی شهرستان ۲۲ هزار هکتار است، اعلام کرد: قابلیت اجرای آبیاری نوین در ۱۲ هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی شهرستان وجود دارد.

وی بیان کرد: ظرفیت اجرای سیستم‌های آبیاری نوین حدود ۵۰۰ هکتار در سال بوده که اعتبار موردنیاز برای آن باقیمت روز ۴۵ میلیارد تومان است.

به گفته وی دولت به ازای هر هکتار آبیاری قطره‌ای ۵۴ میلیون تومان، برای آبیاری بارانی ۴۰ میلیون تومان و برای سیستم‌های آبیاری کم‌فشار ۱۹ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: تاکنون در یک هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان سیستم‌های تحت‌فشار خود اجرایی و در سه هزار و ۲۷ هکتار دیگر نیز سیستم‌های آبیاری مدرن از محل اعتبارات دولتی اجراشده است.

خیراندیش اضافه کرد: درمجموع چهار هزار و ۱۲۷ هکتار از اراضی شهرستان به سیستم‌های مدرن آبیاری مجهز است و طی سال جاری نیز سیستم آبیاری مدرن در ۳۷۸ هکتار شناسایی و پروژه‌یابی شده، برای ۲۶۲ هکتار تشکیل پرونده، مطالعه و طراحی‌شده و در ۲۵۵ هکتار نیز اجرا و تکمیل می‌شود.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید