Iranian Agriculture News Agency

لزوم ورود شرکت‌های تجاری به حوزه بیمه محصولات کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: ارائه خدمات بیمه در محل کار و زندگی کشاورزان، پرداخت غرامت کشاورزان در کوتاه‌ترین زمان ممکن و ایجاد رقابت در حوزه بیمه محصولات کشاورزی از مواردی است که می‌تواند سطح پوشش بیمه در حوزه کشاورزی استان را افزایش دهد.

لزوم ورود شرکت‌های تجاری به حوزه بیمه محصولات کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی،  اکبر فتحی در برنامه تلویزیونی تراز شبکه سهند، ضریب نفوذ بیمه در حوزه‌های مختلف کشاورزی را متفاوت دانست و گفت: در زیر بخش طیور ضریب نفوذ بیمه بیشتر از زراعت و در حوزه زراعت نیز این ضریب بیشتر از باغبانی است.

وی ادامه داد: در حوزه طیور، پرورش دهندگان مکلف‌اند جوجه یک روزه را که از مزارع مادر خارج می‌شود، بیمه کنند و به همین دلیل در بخش طیور بیش از 90 درصد بیمه هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی سطح پوشش بیمه در حوزه زراعت استان را 260 هزار هکتار اعلام کرد و افزود: با توجه به اینکه سطح زیر کشت استان 550 هزار هکتار است، ضریب نفوذ بیمه در این حوزه بسیار کمتر از حوزه طیور است.

فتحی ادامه داد: در سال‌های ابتدایی آغاز به کار صندوق بیمه محصولات کشاورزی، استقبال از بیمه خوب بود اما در 15 سال اخیر این استقبال روند نزولی داشته است و کشاورزان مانند سال‌های اولیه از عضویت در صندوق بیمه استقبال نمی‌کنند، چرا که هدف کشاورز از بیمه شدن پوشش دادن هرگونه خسارتی از طرف بیمه است.

وی گفت: اما چون نوع بیمه‌ای که انتخاب کرده است مشمول این شرایط نمی‌شود، سال بعد دیگر انگیزه برای بیمه کردن ندارد و این یکی از دلایل کاهش استقبال از بیمه در سال‌های اخیر است.

وی تاخیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی درعمل به تعهدات خود را یکی دیگر از دلایل کاهش استقبال کشاورزان و فعالان این حوزه از بیمه دانست و افزود: صندوق بیمه در پرداخت خسارت‌ها منتظر می‌ماند تا محصول برداشت شود در حالی که کشاورز انتظار دارد حداکثر در مدت زمان 2 ماه از تاریخی که خسارت دیده است، بتواند میزان خسارت را دریافت کند چرا که فلسفه عمده بیمه این است که بتواند کشاورز را سرپا نگه دارد و برای رسیدن به این هدف، بیمه باید تعهدات خود را در زمان لازم انجام دهد و به همین دلیل یک ناکارآمدی در این حوزه احساس می‌کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی یکی دیگر از چالش‌های صندوق بیمه محصولات کشاورزی را کارگزاری‌های این صندوق دانست و ادامه داد: بخش کشاورزی از نظر ماهیت با دیگر حوزه‌ها متفاوت است چرا که کشاورزان آنچنان درگیر کار هستند که فراغت در آن معنایی ندارد و به همین خاطر یکی از سیاست‌های وزارت جهادکشاورزی این است که خدمات را به محل زندگی و کار کشاورز ببرد و منتظر این نباشد که کشاورز برای دریافت خدمات به سازمان مراجعه کند و به همین خاطر است که مراکز خدمات جهادکشاورزی در دهستان‌ها قرار دارد و این در صورتی است که برای دریافت خدمات سایر ارگان‌ها به مراکز شهری در این ادارات مراجعه کنند.

فتحی ادامه داد: از بیمه نیز این انتظار وجود که کارگزاران آنچنان توسعه پیدا کنند و رقابت بین آن‌ها ایجاد شود که خود به سراغ کشاورزان بروند و خدمات مورد نیاز آن‌ها را ارائه دهند چرا که در فصل کاشت، کشاورز آن قدر مشغله دارد که مواردی از قبیل بیمه در اولویت‌های بعدی او قرار می‌گیرد.

وی با قدردانی از خدمات کارگزاران بیمه محصولات کشاورزی در استان، گفت: خدماتی که در حوزه بیمه ارائه می‌شود بسیاری از مخاطرات را کاهش داده اما می‌توان فعالیت و خدمات بیشتری را در این حوزه ارائه داد که اگر به مشکلاتی که مطرح شود توجه داشته باشیم می توانیم سطح پوشش بیمه در حوزه کشاورزی را در استان افزایش دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی بیان کرد: اینکه صندوق بیمه محصولات کشاورزی با این توجیه که میزان دریافتی از محل پرداخت حق بیمه  به اندازه‌ای است که این صندوق سود ده نبوده یا زیان‌ده است، خدمات موردنیاز کشاورزان را ارائه ندهد، مورد قبول و شایسته نیست و یکی دیگر از عوامل کاهش استقبال از بیمه محصولات کشاورزی به همین عامل برمی‌گردد.

فتحی استمرار فعالیت صندوق بیمه در نزدیک به نیم قرن گذشته را با کمک‌های حوزه‌‌های مختلف دانست و افزود: دولت همواره سهم خود را به صندوق بیمه پرداخت کرده است و شاید تاخیری در این پرداخت وجود داشته است و در سال‌هایی که میزان خسارات بیشتر است نیز دولت، صندوق بیمه محصولات کشاورزی را تنها نمی‌گذارد و با تزریق منابع مالی از این صندوق حمایت می‌کند.

وی با بیان اینکه زمان آن رسیده است که برخی صندوق‌های تجاری را نیز به حوزه محصولات کشاورزی بیاوریم و به انحصار در این زمینه پایان بدهیم و این راهکار می‌تواند بخشی از مشکلاتی که در حوزه بیمه محصولات کشاورزی وجود دارد را حل کند ادامه داد: یکی از دلایل دیگری که کشاورزان سطح پوشش بیمه را کاهش می‌دهند این است که عنوان می‌کنند، صندوق بیمه محصولات کشاورزی میزان خسارتی که برآورد می‌کند بسیار کمتر از خسارت واقعی است که کشاورز متحمل شده است.

فتحی افزاییش سطح پوشش بیمه را موجب افزایش قدرت کارکردی بیمه دانست و ادامه داد: باید تلاش کنیم تا منابع صندوق را به این طریق تامین کنیم و صرفا متکی بر منابع دولتی نباشیم.

وی با اشاره به پیشرفت‌های علمی در زمینه برآورد خسارت در حوزه کشاورزی گفت: اینکه منتظر بمانیم تا به مرحله برداشت محصول برسد و بعد از آن برآورد خسارت انجام گیرد یک روش سنتی و توهین به علم است چرا که وقتی مزرعه به مرحله سبزینگی می‌رسد، در هر مرحله رشد کاملاً مشخص است که این مزرعه چه میزان محصول خواهد داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: ما این پیشنهاد را داده‌ایم که برآورد خسارت توسط کارشناسان در اسرع وقت انجام گیرد و امیدواریم صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان نیز این پیشنهاد را پیگیری کند تا به سرانجام برسد.

فتحی با اشاره به بروز خشکسالی شدید در شمال غرب استان و سرمازدگی در برخی باغات، و مناطق عشایری، گفت: امیدواریم با کمک صندوق بیمه محصولات کشاورزی غرامت خسارت دیدگان در این پدیده‌ها پرداخت کنیم.

وی در خصوص زمینه‌های لازم برای ورود بیمه‌های تجاری به حوزه محصولات کشاورزی گفت: صندوق بیمه محصولات کشاورزی سهمی را تحت عنوان سهم دولت دریافت می کند و برای ورود بیمه های تجاری آن‌ها نیز باید مشمول دریافت این سهم شوند تا مشوقی برای حضور در این حوزه برای آن‌ها باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: در مرحله اول بیمه فعالیت‌های کشاورزی که در محیط‌های کنترل شده انجام می‌شود، مانند گلخانه‌ها و مزارع پرورش دام و طیور که میزان مخاطرات کمتر از محیط‌های آزاد است می‌تواند یک نقطه آغاز برای ورود بیمه‌های تجاری به حوزه محصولات کشاورزی باشد.

فتحی بیان کرد: بیمه باید برای آموزش کشاورزان در زمینه کاهش مخاطرات سرمایه‌گذاری کند و به جای اینکه برای این برنامه‌ریزی کند که چگونه به کشاورز غرامت بدهم، با آموزش درست کشاورزان آن ها را آگاه کند تا با انجام اقدامات لازم در مواردی مانند سرمازدگی میزان خسارات وارده به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند چرا که کاهش میزان خسارات، باعث کاهش پرداخت صندوق بیمه به کشاورزان خواهد شد.

وی ادامه داد: در اساسنامه صندوق بیمه محصولات کشاورزی انجام اقدامات برای پیشگیری از بروز خسارات، قید شده است اما متاسفانه اقداماتی در این حوزه انجام نشده است، در صورتی که همیاری برای استقرار یک دستگاه ضد تگرگ در یک منطقه می‌تواند میزان پرداخت خسارت را به اندازه قابل توجهی کاهش دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، آموزش و ترویج کشاورزی را یکی از وظایف اصلی این سازمان معرفی کرد و گفت: اگر پشتیبانی لازم از طریق مدیریت ترویج انجام گیرد تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

فتحی افزود: در مواردی که مخاطرات اعلامی هواشناسی رخ می‌دهد، کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی علاوه بر اطلاع رسانی، از طریق تماس تلفنی و مراجعه حضوری نیز در مزارع و باغات حاضر شده و توصیه‌های لازم را به کشاورزان ارائه می‌کنند.

وی ادامه داد: تعرفه پرداخت بیمه با توجه به میزان مخاطرات منطقه افزایش پیدا می‌کند و با توجه به تعرفه‌های بیشتر صندوق بیمه می‌تواند غرامت بیشتری پرداخت کند و در این زمینه نیز نیاز است تا کشاورز همراهی بیشتری با صندوق بیمه محصولات کشاورزی انجام دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی پرداخت غرامت صندوق بیمه را براساس هزینه تولید دانست نه میزان درآمد و ادامه داد: اگر کشاورز بخواهد براساس درآمد به او غرامت پرداخت شود باید تعرفه بیمه درآمد را پرداخت کند.

فتحی اضافه کرد: اجباری بودن بیمه برای جوجه‌های یک روزه در قانون جامع دامپروری آمده است و اگر قرار باشد در حوزه زراعت و باغبانی نیز اجباری در زمینه بیمه انجام شود باید تبدیل به قانون شود و ما در حال حاضر فقط می‌توانیم پیشنهاد ارائه کنیم.

وی افزود: در این قانون در خصوص دامپروری‌ها نیز اجبار شده است اما چون بیشتر دامپروری‌های ما به صورت سنتی است، این اجبار کاربرد خود را از دست داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بر لزوم گسترش بیمه کشاورزی در میان جامعه هدف تاکید نمود و گفت: به کشاورزانی که به مراکز خدمات جهاد کشاورزی مراجعه می کنند توصیه می‌شود که مزارع و باغات خود را بیمه کنند.

فتحی بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی حوزه کشاورزی باید اقداماتی را در خصوص اقتصادی کردن واحدهای تولیدی انجام دهد زیرا اگر ظرفیت یک واحد اقتصادی باشد می‌تواند حق بیمه خود را به راحتی پرداخت کند به همین دلیل است که بخش عمده‌ای از سطح پوشش بیمه شده استان شامل اراضی تحت پوشش کشت قراردادی است که پشتیبان در کنار کشاورز است و با کاهش ریسک و بیمه محصولات این اقدام را انجام می‌دهد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید