Iranian Agriculture News Agency

مدیر آب‌وخاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی:

رهاسازی پلاستیک‌های کشت زیرپلاستیکی موجب مسمومیت خاک می شود

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: رهاسازی پلاستیک‌های استفاده شده در کشت‌های زیر پلاستیکی باعث مسمومیت منابع خاک و محصولات کشاورزی تولیدی شده و باید در این خصوص آموزش‌های لازم به کشاورزان داده شود.

رهاسازی پلاستیک‌های کشت زیرپلاستیکی موجب مسمومیت خاک می شود

قاسم جعفروند در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، کشت زیر پلاستیکی را یکی از روش‌های مورد استفاده در خارج از فصل دانست و گفت: اگر نکات زیست‌ محیطی در این نوع کشت رعایت نشود، می‌تواند موجب آسیب‌های زیست ‌محیطی به محصولات کشاورزی و منابع خاک شود.

وی با اشاره به شعار «راه‌حل‌ها برای آلودگی پلاستیک» که امسال برای هفته محیط‌زیست ( 16 تا 22 خردادماه) انتخاب ‌شده است، گفت: باید تلاش کنیم تا آلودگی‌های ناشی از پلاستیک را در حوزه کشاورزی کاهش دهیم. یکی از معضلاتی که در زمینه این آلودگی‌ها داریم، پلاستیک‌های جا مانده از کشت زیر پلاستیک است.

مدیرآب ‌و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی آموزش‌های ترویجی را در کاهش این آلودگی‌ها مؤثر دانست و افزود: استفاده از پلاستیک‌های قابل‌تجزیه و همچنین باکتری‌های تجزیه‌کننده پلاستیک توسط کشاورزان می‌تواند نقش پررنگی در کاهش آلودگی‌های ناشی از پلاستیک در کشاورزی داشته باشد.

جعفروند افزود: به علت عدم تجزیه‌پذیری پلاستیک‌ها، گاهی تا 500 سال بقایای این مواد در طبیعت باقی‌مانده و اثرات زیست ‌محیطی ناگواری را ایجاد می‌کند. این پلاستیک‌ها به علت ساخته‌ شدن از مواد با پایه نفتی و خاصیت تجزیه‌ناپذیری باعث سمی شدن خاک می‌شوند و این سموم در محصولات تولیدی نیز خود را نشان خواهد داد.

وی ادامه داد: پلاستیک‌های استفاده ‌شده در کشاورزی به علت سبکی با وزش باد جابه‌جا شده و در منابع آبی و رودخانه‌ها رها می‌شوند که خود نوعی از آلودگی‌های مخرب زیست‌محیطی را به دنبال دارد.

مدیر آب ‌و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در پایان سخنان خود از کشاورزان خواست از پلاستیک‌های قابل‌ تجزیه استفاده کنند و در پایان کشت نیز این پلاستیک‌ها را از محیط‌زیست جمع‌آوری کنند تا باعث مسمومیت خاک نشوند.

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید