Iranian Agriculture News Agency

کاهش 15 هزار تنی ضایعات کشاورزی با معاینه فنی کمباین‌ها

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: معاینه فنی کمباین می تواند از تبدیل 15 هزار تن محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی به ضایعات جلوگیری کند.

کاهش 15 هزار تنی ضایعات کشاورزی با معاینه فنی کمباین‌ها

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، شهرام شفیعی در همایش یک روزه آشنایی با تنظیمات کمباین جهت برداشت غلات و دانه‌های روغنی، مروجان و کارشناسان پهنه را خدمتگزاران صف اول تولید نامید و ادامه داد: حمایت‌های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) از طرح جهش تولید بسیار عالی است.

وی هدف وزارت جهاد کشاورزی در بخش تولید را تامین امنیت غذایی دانست و افزود: امنیت غذایی زمانی محقق خواهد شد که بتوانیم غذای کافی و سالم برای مردم تهیه کنیم و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز تاکید داشته‌اند که در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی، غذای کافی و سالم تهیه کنیم و تولید حداکثری داخلی را در برنامه‌های خود مدنظر قرار دهیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی و رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان با اشاره به محدودیت منابع در زمینه تولید محصولات کشاورزی گفت: محدودیت منابع خاک کمتر از منابع آب نیست و در بخش دولتی با محدودیت منابع انسانی نیز مواجه خواهیم بود و این امکان برای دولت میسر نیست که با نیروی انسانی حاضر در بخش دولتی پاسخگوی نیازهای کشاورزان و بهره‌برداران باشد.

شفیعی با اشاره به استفاده از توان بخش خصوصی در معاینه فنی کمباین‌ها افزود: برای اینکه بتوانیم این مساله را حل کنیم، تشکل‌ها و اتحادیه‌های توانمندی ایجاد شده است تا به‌عنوان بازوی اجرایی و همراهی کننده در کنار بخش دولتی حضور داشته باشند و این باعث شده است که بتوانیم در محقق کردن اهداف و برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی از ظرفیت‌های این اتحادیه‌ها و تشکل‌ها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: سه سال است که سازمان نظام مهندسی با همکاری معاونت بهبود تولیدات گیاهی و مدیریت هماهنگی ترویج به این مساله ورود کرده است که از توان سازمان نظام مهندسی و مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی حداکثر بهره‌برداری انجام شود و معاینه فنی کمباین‌ها با استفاده از این ظرفیت انجام شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی افزود: سازمان نظام مهندسی به‌عنوان سازمانی فنی و مهندسی و بازوی تخصصی بخش کشاورزی در کنار مروجان قرار دارد.

شفیعی استفاده از توان بخش خصوصی را یکی از سیاست‌های سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی دانست و ادامه داد: قانون افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی و قانون نظام جامع دامپروری و سایر دستورالعمل‌ها به صراحت در بخش‌های مختلف به استفاده از توان بخش خصوصی اشاره کرده است.

وی افزود: متاسفانه یکی از اشکالاتی که در نظام آموزش عالی است، این مساله است که کارشناسانی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند، نمی‌توانند بلافاصله به‌عنوان کارشناس پهنه در زمین‌های کشاورزی حضور پیدا کنند. این برنامه وجود داشت که 20 واحد تئوری از رشته‌های کشاورزی حذف شده و 20 واحد عملی جایگزین آن شود اما به دلیل کمبود منابع این برنامه اجرایی نشد.

وی برنامه معاونت توسعه منابع و مدیریت سازمان جهاد کشاورزی را توانمندسازی همکاران دانست و گفت: تلاش می‌کنیم دوره‌های آموزشی تئوری را حذف کنیم و دوره‌های عملی را جایگزین کنیم و این یکی از سیاست‌های سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی است.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی از امضای تفاهم نامه‌ای تحت عنوان واگذاری وظایف نسخه نویسی کود به کشاورزان برای تفویض این وظیفه به سازمان مراکز خدمات غیردولتی نظام مهندسی کشاورزی خبر داد و افزود: طبق قانون به صراحت اعلام شده بود که این وظیفه به بخش خصوصی تفویض شود و بخش خصوصی برای انجام این وظیفه توانمند شود.

شفیعی ادامه داد: حواله نویسی سوخت برای ماشین آلات کشاورزی و اتوماسیون کشاورزی نیز از دیگر مواردی است به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی محول شده است که باید از سازمان جهاد کشاورزی در این خصوص قدردانی کرد.

وی عوامل مختلفی از قبیل موقعیت جغرافیایی زمین، وضعیت آب و هوایی و نوع بذر از دیگر عوامل هستند که در افزایش ضایعات غلات و دانه های روغنی در کنار تنظمیات کمباین، موثر هستند و افزود: تنظیم و معاینه فنی کمباین عاملی است که با توجه به آن می‌توانیم ضایعات ناشی از این مساله را کاهش دهیم و که حدود پنج درصد ضایعات در برداشت کمباین وجود دارد. اگر بتوانیم این میزان را سه درصد کاهش دهیم در آذربایجان شرقی 15 هزار تن محصول به ارزش حدود 200 میلیارد تومان از تبدیل شدن به ضایعات حفظ خواهند شد که این مساله باعث حفظ نزدیک به 25 میلیون مترمکعب آب خواهد شد. با توجه به مشکلات دریاچه ارومیه و کم آبی این اقدام یک ضرورت است.

شفیعی نوسازی ماشین آلات کشاورزی را یکی دیگر از عوامل کاهش ضایعات در این حوزه دانست و گفت: امیدواریم همزمان با سفر ریاست جمهوری مسیر اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی نیز گشایش یابد تا اتفاقات مثبتی در این زمینه رقم بخورد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید