Iranian Agriculture News Agency

پوری خبر داد:

صعود گروه کوهنوردیجهادکشاورزی آذربایجان شرقی به قله کمچی

معاون رفاه و پشتیبانی مدیریت امور اداری سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از صعود موفقیت آمیز گروه کوهنوردی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی به قله کمچی شهرستان جلفا به مناسبت گرامیداشت 27 اردیبهشت روز ارتباطات و روابط عمومی همزمان با هفته روابط عمومی خبر داد.

صعود گروه کوهنوردیجهادکشاورزی آذربایجان شرقی به قله کمچی

 بهروز پوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی با اعلام این خبر گفت: به مناسبت گرامیداشت 27 اردیبهشت روز ارتباطات و روابط عمومی، گروه کوهنوردی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی به قله کمچی صعود کرد.

وی با بیان اینکه این صعود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با همراهی20 نفر از کوهنوردان سازمان به سرپرستی اسلام آبروشن از همکاران بازنشسته سازمان و از پیشکسوتان کوهنوردی استان انجام شد، افزود: تیم کوهنوردی سازمان جهادکشاورزی استان را در این صعود سیدمحمود موسوی، رضا رستم پور، محمد صادق پور، خلیل بهمنی فر، عبدالرضا نویدی، خسرو یوسفی، احمد محسنی، حسین نظری، میرحبیب میری، فیروز جوادی و یوسف اسکندر جعفرزاده تشکیل داده بود.

گفتنی است کوه کَمچی به ترکی کیامکی به ارتفاع 3 هزار و 347 متر از سطح دریا یکی از قلل زیبا و سرسبز کنار رودخانه مرزی ارس می‌باشد و در گویش محلی به کمکی داغ یا کمچی داغ شهرت دارد. کیامکی داغ در منطقه ارسباران و روی سلسله کوه قره داغ واقع شده و ۲۲۰ کیلومتر طول و بین ۳۰ تا ۶۵ کیلومتر عرض دارد. این سلسله جبال از کوه‌های آرارات در غرب شروع و تا کوه‌های طالش در شرق منطقه آذربایجان ادامه دارد. دامنه‌های شمالی این ناحیه پوشیده از جنگل و مراتع سرسبز بوده و دامنه‌های جنوبی آن را مراتع و چمنزارها تشکیل می‌دهند که ییلاق ایلات و عشایر جلگه مغان می‌باشد. در شمال آن رود ارس که پرآب‌ترین رودخانه در آذربایجان محسوب می‌شود از کوههای مین گول داغ (هزار برکه) کشور ترکیه سرچشمه گرفته و پس از طی مسافتی حدود ۴۶۰ کیلومتر مرز بین ایران و ارمنستان و جمهوری آذربایجان به دریای خزر می‌ریزد. این قله از نظر مسیر صعود جزو سخت‌ترین کوه های آذربایجان می‌باشد که دارای شیب بسیار تندی می‌باشد که هم موقع بالا رفتن و هم موقع پائین آمدن باعث مشکلاتی برای کوهنوردان می‌شود. از جهتی دیگر چون منطقه از نظر ارتفاع در منطقه پستی قرار گرفته (حدود یک هزار متر از سطح دریا) لذا ارتفاع صعود از مبدأ حرکت مسیر، نسبتاً طولانی می‌شود. پناهگاه حیات وحش کیامکی یک پناهگاه حیات وحش است که در ناحیه شمال غربی آذربایجان شرقی و ۵۰ کیلومتری شمال مرند واقع شده‌است. این منطقه در سال ۱۳۵۲ به عنوان منطقه حفاظت شده به تصویب رسیده و دو سال بعد به پناهگاه حیات وحش ارتقاء یافت. پناهگاه حیات وحش کیامکی ۹۶ هزار و ۹۵۲ هکتار وسعت دارد و وجود بیش از ۷۰۰ گونه گیاهی، بیش از ۲۵۷ گونه جانوری شامل ۳۹ گونه پستاندار و بیش از ۱۵۴ گونه پرنده و ۴۳ گونه خزنده و چهار گونه دوزیست و ۱۷ گونه ماهی از مشخصه‌های اصلی این منطقه به‌شمار می‌رود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید