Iranian Agriculture News Agency

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند اعلام کرد:

توسعه باغات پسته از اولویت‌های شهرستان ویژه مرند

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند گفت: توسعه باغات پسته از اولویت‌های مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان است.

توسعه باغات پسته از اولویت‌های شهرستان ویژه مرند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، اسماعیل الهیاری در بازدید از باغات پسته شهرستان مرند با بیان اینکه اکنون556 هکتار باغ پسته در این شهرستان وجود دارد، بیان کرد: یکی از اصلی‌ترین سیاست‌ها و رسالت‌های وزارت جهادکشاورزی و سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی تغییر الگوی کشت به‌منظور استفاده بهینه از منابع آبی و استفاده از گونه‌های گیاهی مقاوم‌تر به شرایط کم آبی منطقه است. بر همین اساس توسعه کشت محصول پسته در دستور کار مدیریت جهادکشاورزی این شهرستان قرار گرفته است.

وی افزود: با توجه به کم شدن آب چاه‌ها و همچنین کاهش کیفیت آب و خاک برخی مناطق، کاهش عملکرد محصولات کشاورزی، کاهش سطح درآمد روستاییان، مناسب بودن شرایط اقلیمی منطقه برای کشت پسته و تحمل‌پذیری پسته نسبت به شوری نسبی آب و خاک، در جهت استفاده بهینه از منابع و عوامل تولید با محوریت کارایی و راندمان آب، اجرای الگوی کشت مناسب، ایجاد فرصت شغلی مناسب و عدم مهاجرت روستائیان به شهر، اقدام به ترویج و توسعه کشت این محصول در منطقه شده است.

الهیاری با اشاره به اینکه معمولا کشت پسته در خزانه اواخر بهمن یا اسفند و یا حداکثر خردادماه انجام می‌شود، گفت: لازم است باغداران در نحوه کشت پسته و همچنین پایه‌هایی که برای کشت انتخاب می‌کنند، رویکرد اصولی داشته باشند تا باغات آنها در آینده ارزش افزوده اقتصادی بالایی داشته باشد.

وی با بیان اینکه باغات پسته معمولاً از سال هفتم یا هشتم محصول می‌دهند، افزود: از یک هکتار باغ خوب پسته سالانه دو الی ۳.۵ تن محصول تر برداشت می‌شود.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی مرند در پایان گفت: در حال حاضر 400 هکتار از باغات به مرحله برداشت اقتصادی رسیده و 156هکتار غیربارده وحدود ۷۰ درصد (۲95هکتار) باغات پسته در شهر یامچی که عملکرد خشک هر هکتار به‌طور متوسط 1.2 تن پسته در ارقام یاد شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید