Iranian Agriculture News Agency

الهیاری خبر داد:

رهاسازی 5 هزار قطعه ماهی قزل‌آلا در استخرهای کشاورزی شهرستان مرند

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرند از رهاسازی 5 هزار قطعه ماهی قزل‌آلا در استخرهای کشاورزی شهرستان مرند خبر داد.

رهاسازی  5 هزار قطعه ماهی قزل‌آلا در استخرهای کشاورزی شهرستان مرند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، اسماعیل الهیاری گفت: در زمان فعلی، به دلیل محدودیت برداشت آبزیان از دریاها و اقیانوس‌ها و هزینه‌های گاه بسیار بالای آن، آبزی پروری در آب‌های داخلی در بیشتر کشورها یک امر رایج شده است. همچنین با توجه به اهمیت مصرف آبزیان در سبد غذایی خانوار، تولید و پرورش ماهی و سایر آبزیان در استخرها، حوضچه‌ها و دریاچه‌های مصنوعی روز به روز متداول‌تر گشته و بیشتر مورد اهمیت قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: پرورش ماهی در استخرهای کشاورزی یکی از راهکارهای تولید آبزیان با حداقل مصرف منابع است. نکته مهم این است که با پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی، نیازی به مصرف آب اضافی نیست و بنابراین از منابع و تأسیسات موجود می‌توان به بهترین شکل استفاده کرد و موجب افزایش درآمد و نیز سطح سلامت جامعه شد. همچنین تجارب پرورش دهندگان ماهی نشان می‌دهد بین اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار و پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی، تعارضی وجود ندارد.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند با بیان اینکه این شهرستان درحال حاضر دارای 10 استخر مکانیزه ماهیان سردآبی است، گفت: وجود انواع استخرهای ذخیره آب در مزارع، باغات گلخانه‌ها و کنار بسیاری از قنات‌ها، چشمه‌ها و چاه‌ها منابع خوبی از آب را جهت پرورش ماهی در اختیار ما قرار می‌دهند.

الهیاری با بیان اینکه کشاورزان می‌توانند پرورش قزل‌آلا را به‌عنوان یک فعالیت مکمل و همسو با فعالیت کشاورزی در دستور کار خود قرار دهند، بیان کرد: با اندکی تغییرات در تاسیسات استخرهای ذخیره آب موجود کشاورزی مانند نصب برج هواده، توری در محل ورودی و خروجی و سرریز آب استخر و تنظیم کننده خروج آب که بتواند حداقل 2 متر آب را بعد از آبیاری مزرعه در استخر نگه دارد، می‌توان از این زیرساخت برای پرورش ماهی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه این نوع پرورش در استخرهایی با حداقل مساحت 200 مترمربع که آب مورد نیاز آنها به صورت ساعتی یا هفتگی یا دو هفته یکبار تامین می‌شود، جهت پرورش قزل‌آلا استفاده می‌شوند، افزود:  هدف نهایی ما ترویج پرورش ماهی قزل‌آلا و افزایش سرانه مصرف آبزیان در روستاها  و کمک به معیشت  خانوارهای روستایی است.

وی ادامه داد: با توجه به طول دوره پرورش ماهی قزل آلا و تعداد بچه ماهی رهاسازی شده در استخرهای کشاورزی شهرستان مرند ،پیش‌بینی می‌شود چهار تن گوشت ماهی از این استخرها  برداشت کنیم.

وی با بیان اینکه در شهرستان مرند حداقل 250 استخر ذخیر آب کشاورزی وجود دارد و می‌توان با برنامه‌ریزی برای رهاسازی بچه ماهی قزل‌آلا در این استخرها ظرفیت تولید ماهیان سردآبی و نیز فرهنگ آبزی پروری و آبزی مصرفی در این شهرستان را افزایش داد. 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید