Iranian Agriculture News Agency

آل هاشم خبر داد:

کاشت هفت هزار اصله نهال در مناطق عشایری آذربایجان شرقی

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌شرقی گفت: همزمان با آغاز بهار طبیعت، هفت هزار اصله نهال مثمر و غیرمثمر در مناطق عشایری استان کاشته شد.

کاشت هفت هزار اصله نهال در مناطق عشایری آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، سیدمحمدحسن آل هاشم، افزود: این نهال ها در مناطق عشایری شهرستان های اهر، کلیبر و خداآفرین به منظور توسعه فضای سبز این مناطق کاشته شده است.

وی اظهار کرد: نهال‌های کاشته شده در این مناطق شامل درختان صنوبر، ون، توت و سنجد است.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌شرقی گفت: به منظور حمایت از جنگل ها و توسعه فرهنگ کاشت نهال و جلوگیری از قطع درختان منطقه همچنین تعدادی از نهال ها نیز در محوطه های اداره امور عشایر اهر، شرکت تعاونی عشایری بسطاملو و پمپاژ قلی بیگلو، محوطه مسجد حضرت ابوالفظل در کانون جمعیتی سلین و تعدادی نیز توسط خود عشایر در مناطق عشایری کاشته شد.

آل هاشم، ادامه داد: آغاز بهار طبیعت فرصتی برای توجه به محیط زیست و افزایش سرانه فضای سبز و کاشت نهال درخت است تا اهمیت هوای پاک و زمین پاک بار دیگر مورد توجه قرار گیرد و باید ادارات شهرستانی این اداره کل به خصوص شرکت های تعاونی عشایری برنامه های توسعه خود را بر مبنای توجه به محیط زیست اجرا کنند و سهم خود در توسعه سرانه فضای سبز را انجام دهند.

وی همچنین با اشاره به آبیاری ۶۰۰ هکتار از اراضی خداآفرین و ۳۰۰ هکتار از اراضی استان اردبیل توسط ایستگاه پمپاژ قلی بیگلو، یادآور شد: در راستای بهره برداری از اراضی و محرومیت زدایی، اشتغال زایی و بهره برداری بهینه از منابع آب و خاک، ایستگاه پمپاژ و شبکه آبیاری تحت فشار برای اراضی منطقه در سطح ۹۰۰ هکتار احداث شده است.

آل هاشم، افزود: ایستگاه پمپاژ قلی بیگلو دارای ۹ دستگاه الکتروموتور است که یک هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه آب را از رودخانه ارس با یک خط انتقال لوله فولادی به یک منبع انتقال می دهد و از آنجا به بهره برداران واگذار می شود.

آذربایجان شرقی با اقلیم متنوع، مراتع و جنگل های سرسبز و کوه‌های مرتفع یکی از استان‌های عشایرنشین کشور است.

عشایر آذربایجان شرقی از ۲.۴ میلیون هکتار مراتع استان حدود یک میلیون هکتار را در اختیار دارند که بیش از ۵۰ درصد از این مراتع درجه یک است؛ علاوه بر فعالیت های تولیدی و کشاورزی در بین خانوارهای عشایری، بافت قالی و قالیچه، گلیم و ورنی و سایر موارد از جمله جوراب، جاجیم، خورجین، دستکش و کلاه نیز رواج دارد.

از جمعیت سه میلیون و ۹۰۰ هزار نفری آذربایجان شرقی ۲ درصد را عشایر تشکیل می دهند که این جمعیت اندک اما پرکار، حدود ۲۰ درصد جمعیت دام سبک استان را در اختیار و نقش چشمگیری در تولید محصولات دامی و لبنی بر عهده دارند.

بر اساس نتایج پایه اولین سرشماری ثبتی مبنایی عشایر کوچنده کشور در سال ۱۳۹۹، جمعیت عشایری آذربایجان شرقی در دوره قشلاقی هفت هزار و ۸۹۱ خانوار با جمعیت ۳۲ هزار و ۴۵۵ نفر و در دوره ییلاقی ۱۳ هزار و ۹۶۷ خانوار با جمعیت ۵۵ هزار و ۳۰۲ هزار نفر است.

ایلات عشایری آذربایجان شرقی شامل ۲ ایل شاهسون و قره داغ است.

اسکو، اهر، بستان آباد، بناب، تبریز، جلفا، چاراویماق، خداآفرین، سراب، شبستر، عجب شیر، کلیبر، مراغه، مرند، ملکان، میانه، ورزقان، هریس و هشترود شهرستان های عشایر نشین آذربایجان شرقی هستند.

عشایر استان به طور متوسط سالانه حدود 11200 تن گوشت قرمز، ۹ هزار و ۵۰۰ تن پشم، ۲۳۰ تن شیر خام، ۹ هزار و ۵۰۰ مترمربع قالی و قالیچه و ۱۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع ورنی تولید می کنند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید