Iranian Agriculture News Agency

برنامه های سال جدید سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی تشریح شد

حمایت از سرمایه گذاران، افزایش تولید و مهار تورم را در پی خواهد داشت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: حمایت از سرمایه گذاران، افزایش تولید و مهار تورم را در پی خواهد داشت.

 حمایت از سرمایه گذاران، افزایش تولید و مهار تورم را در پی خواهد داشت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی،  اکبر فتحی ضمن حضور در شبکه برکت آغاز سال ۱۴۰۲ و تقارن آن با بهار قرآن، فرا رسیدن ماه مبارک رمضان را تبریک گفت و افزود: آرزوی سالی خوب برای همه مردم شریف کشور، استان و به خصوص کشاورزان عزیز و زحمتکش دارم و امیدوارم با نزولات جوی که از درگاه خداوند متعال مسئلت داریم شاهد سالی پربرکت باشیم.

وی ادامه داد: سال 1401 را با تمام فراز و نشیب هایی که وجود داشت، پشت سر گذاشتیم. در آغاز سال 1401 جراحی مهم اقتصادی در کشور اتفاق افتاد و آن هم مردمی سازی یارانه‌ها بود که عمده سنگینی بار آن بر دوش کشاورزان عزیز، دامداران و مرغداران زحمت‌کش و همکاران محترم بخش کشاورزی کشور بود. خوشبختانه فعالان بخش کشاورزی استان ما توانستند از این آزمون سربلند و سرافراز بیرون بیایند که جای تبریک دارد. علی‌رغم تمامی تنگناهای مالی و محدودیت‌ها که لازمه جراحی‌های این چنینی است، خوشبختانه تولید کننده‌های ما در تولید وقفه‌ای ایجاد نکردند و جا دارد که به تک به تک دامداران و مرغداران عزیز که در این شرایط به تولید ادامه دادند دستمریزاد بگوییم. 

فتحی بیان کرد: در سال 1401 ، سیاست وزارت جهاد کشاورزی  این بود که طرح جهش تولید در دیمزارها را در استانهایی مثل استان ما که سطح اراضی آنها مربوط به دیم ها می شود در صف برنامه هایشان قرار دهند و ما هم در استان طرح جهش تولید در دیمزارها را جزو برنامه هایمان قرار دادیم و تلاش کردیم که در تمامی دیمزارها این طرح انجام شود خوشبختانه الان کارشناسان همگام با کشاورزان عزیز و زحمت کش تلاش و فعالیت می کنند و تلاش های سال قبل جواب داده بود و منجر به تولید شده است. توفیقات دیگری که در بخش کشاورزی حاصل شده بود، همان افزایش تولید بود که یک قسمتی از آن به دیمزارها مربوط می شد و قسمت دیگر نیز به سایر زیربخش ها و تولیدات در زراعت و باغبانی و دام مربوط می شود که خوشبختانه با افزایش تولید خوبی در بخش کشاورزی استان مواجه شدیم.

وی ادامه داد: سال 1401 در حوزه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی سال بی نظیری بود،  سرمایه گذاران از دیگر بخش ها از جمله صنعت و خدمات تشریف آوردند و در بخش کشاورزی سرمایه گذاری کردند. یک قسمت از سرمایه گذاری ها نتیجه داده و به بهره برداری رسیده است بطوریکه در مناسبت های مختلف۲۱۰ پروژه و طرح با اعتباری بالغ بر ۵ هزار و 1۰۰ میلیارد تومان از محل منابع بخش خصوصی و بخش دولتی و کمک های مردمی که تحت عنوان آورده متقاضی مطرح بود به بهره برداری رسید و تقدیم مردم شریف استان شد.

فتحی گفت: در سال 1401، سیاست وزارت جهاد کشاورزی این بود که اراضی سنددار شود و در این ارتباط رفع تداخل، بیشتر از سال های گذشته انجام شد، به‌طوری که پلاک‌هایی که در طول سال 1401 تعیین تکلیف شد تقریبا دو برابر سال 1400 بود و من از اعضای کمیسیون های شهرستانی و استانی تقدیر و تشکر می کنم که وقت گذاشتند و با شرکت در جلسات هفتگی و تعیین شدن ساز و کارهای این کار توانستیم که تعداد بیشتری از پلاک ها را تعیین تکلیف کنیم. غایت این کار این بود که به صدور سند منجر شود تا کشاورزان زمانی که می خواهند تسهیلاتی دریافت کنند و به وثیقه نیاز دارند با مشکلی مواجه نشوند و از اسناد اراضی خود استفاده کنند. در این ارتباط نیز خوشبختانه همکاران ما در مراکز و مدیریتهای جهادکشاورزی شهرستانها ، همکاران محترم ثبت اسناد استان و شهرستان ها و دادگستری کل استان زحمات زیادی کشیدند که جا دارد از رئیس کل محترم دادگستری استان و دادستان محترم تبریز قدردانی بکنیم که وقت گذاشتند. اگر قبلا در مراحل اولیه مشکل برای تقاضا بود، اما خوشبختانه، الان تقاضا به حد کافی ایجاد شده است و ما باید شرایط و سازوکارها را فراهم کنیم تا به صدور سند منجر شود و کارنامه خوبی هم در این ارتباط توانستیم ایجاد کنیم.

وی افزود: در حوزه زیرساخت‌های کشاورزی در قالب آب‌های مرزی پروژه‌های ناتمام یک قسمتش از محل سفر ریاست محترم جمهوری تکمیل شد و به بهره برداری رسید. در سایر پروژه ها از جمله شبکه‌های فرعی، پایاب سدها یا چاه های کشاورزی تقاضا محور خود کشاورزان در حوزه اصلاح سیستم‌های آبیاری یکسری فعالیت‌هایی انجام داده بودند که همه اینها در کارنامه قابل قبولی بود و نسبت به سنوات گذشته خوشبختانه اتفاقات خوبی در بخش کشاورزی رقم خورد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی افزود: آغاز سال 1402 طبق روال سال های گذشته به فرمایشات مقام معظم رهبری مزین شد و معظم له امسال را سال « مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری کردند. یکی از بخش هایی که در این ارتباط به عنوان یک بخش مولد و اقتصادی تاثیرگذار خواهد بود طبیعتاً بخش کشاورزی است. در بخش کشاورزی اگر ما بخواهیم در راستای تحقق شعار سال قدم برداریم در استان ها باید به سمت رشد و افزایش تولید برویم. ما در بخش کشاورزی رشد تولید را در دو قسمت باید در نظر بگیریم. یکی کشاورزی رایج که کشاورزان عزیز ما، دامداران و مرغداران زحمت کش، زحمت می کشند و در راستای تولید محصولات کشاورزی فعالیت می کنند. باید بتوانیم عملکرد آنها را افزایش دهیم. در این خصوص نیز برنامه های سال قبل را تداوم می دهیم و برنامه جدید مبتنی بر شعار سال را نیز خدمت مدیران محترم مدیریتهای جهادکشاورزی شهرستانها و مدیریتهای مختلف ابلاغ می کنیم تا در راستای افزایش عملکرد در واحد تولیدی در کلیه زیربخش ها فعالیت هایمان را تداوم دهیم. بخش دیگری که به رشد تولید در بخش کشاورزی منجر می شود و انتظار داریم که همه فعالان بخش کشاورزی و به خصوص مدیران و کارشناسان محترم بخش کشاورزی در این ارتباط بیشتر فعال باشند و سرمایه گذاران را دعوت کنند برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، سرمایه گذاری های جدید در بخش کشاورزی است. ما باید با تسهیل شرایط و رفع موانع سرمایه گذاری، سرمایه گذاران را جذب کنیم. در استان ما در زیربخش های مختلف دام، پرورش طیور و زنبورعسل، گلخانه ها، صنایع تبدیلی و تکمیلی و گلخانه ها، شرایط فراهم است. حمایت هایی هم از طریق شرکت شهرک های کشاورزی که زمین در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد صورت می گیرد. همچنین با  تامین تسهیلات برای سرمایه گذاران و واگذاری اراضی مستعد ملی که آب و انرژی و ... آنها مشخص است از سرمایه گذاران حمایت می شود.

فتحی بیان کرد: رفع تداخل، صدور سند، جهش تولید در دیمزارها هم برای ارتقای تولید و هم بهبود وضع معیشت بهره برداران جز برنامه‌های دیگر بخش کشاورزی استان در سال 1402 است که امیدواریم با تلاش کشاورزان و مدیران بخش کشاورزی آنها را پیش ببریم تا امنیت غذایی تامین شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید