Iranian Agriculture News Agency

فتحی خبر داد:

توسعه گلخانه‌ها در آذربایجان شرقی یک ضرورت است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی توسعه گلخانه‌ها در آذربایجان شرقی را نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت دانست و افزود: محدودیت‌هایی که از نظر اقلیمی در استان داریم، توجه ویژه به توسعه گلخانه‌ها در استان را برای ما حیاتی می‌کند.

توسعه گلخانه‌ها در آذربایجان شرقی یک ضرورت است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در همایش ملی تخصصی سازه، تجهیزات و تأسیسات جانبی گلخانه‌های مدرن شیشه‌ای که با حضور معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی، نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی و برخی دیگر از مقامات و مسئولین برگزار شد،  ضمن تسلیت شهادت امام موسی کاظم(ع) و اشاره به حماسه‌آفرینی مردم کشور و استان در ۲۲ بهمن‌ماه، حوزه گلخانه و صنایع تبدیلی را از بخش‌های جذاب برای سرمایه‌گذاران دیگر بخش‌ها معرفی کرد.

وی با تأکید بر اهمیت برگزاری این همایش، از نیاز استان به ۸۰ هزار میلیارد تسهیلات در سال جاری برای توسعه گلخانه‌ها خبر داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی انتقال کشت برخی از محصولات به محیط‌های کنترل‌شده را اقدامی سازنده در مدیریت و برنامه‌ریزی برای تولید این محصولات توصیف کرد و اضافه کرد: امکان برنامه‌ریزی و مدیریت در تولید محصولات، توسعه گلخانه‌ها را به اولویت اول ما تبدیل می‌کند.

فتحی از همدلی و وفاق بخش دولتی و خصوصی برای توسعه گلخانه‌ها در استان خبر داد و گفت: درگذشته گلخانه‌های ۱۰ هکتاری پروژه‌ای قابل‌توجه در بخش کشاورزی بودند اما امروزه سرمایه‌گذاران بدون استفاده از تسهیلات اقدام به سرمایه‌گذاری برای احداث گلخانه‌های بزرگ ‌مقیاس می‌کنند.

وی با اشاره به دریافت مجوز گلخانه‌های کوچک ‌مقیاس توسط برخی سودجویان برای تغییر کاربری اراضی و ویلاسازی، از معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی خواست با توجه به حرکت کشور به سمت احداث مگاپروژه‌ها در عرصه گلخانه، زمینه تغییر آیین‌نامه‌ها و ضوابط در این زمینه را فراهم کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه تنها ۲۰ درصد از اراضی زراعی استان، آبی هستند، بر ضرورت استفاده بهینه از منابع آبی تأکید کرد.

فتحی با اشاره به عملکرد ۴۵۰ تن در هکتار در گلخانه‌های شاخص استان، گفت: باید مواردی از قبیل نوع سازه، جهت‌گیری و موارد دیگری که در بهره‌وری و کاهش مصرف انرژی گلخانه اهمیت دارد، توجه کرد تا میزان بهره‌وری گلخانه‌ها افزایش پیدا کند.

وی ازتخصیص اعتبار 5هزارمیلیاردتومان برای تأمین آب درمناطق مرزی و در حوزه‌های کشاورزی از محل سفر ریاست جمهوری به استان خبر داد وگفت: طرحهای خوبی در زمینه شبکه های آبیاری اصلی و فرعی در استان اجرا شده است.

فتحی حوضه های آبریز ارس و سفیدرود حوزه های مطلوبی از نظر تامین منابع و آب دانست که با توجه به وجود پایاب سدها  میتواند محل مناسبی برای سرمایه گذاری و کشت محصولات آبی استان باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید