Iranian Agriculture News Agency

عابدین خرم:

هیچ مانعی در مسیر ارتباط دو کشور ایران و زیمباوه وجود ندارد

همکاری دو کشور ایران و زیمباوه می تواند منطبق با منافع ملی شکل گیرد

استاندار آذربایجان شرقی گفت: با توجه به زمینه های همکاری موجود هیچ مانعی در مسیر ارتباط دو کشور ایران و زیمباوه وجود نداشته و همکاری دو کشور می تواند منطبق با منافع ملی شکل گیرد.

هیچ مانعی در مسیر ارتباط دو کشور ایران و زیمباوه وجود ندارد

 به گزارش خبرنگار ایانا از آذربایجان شرقی،  عابدین خرم در جریان سفر وزیر کشاورزی زیمباوه به استان که به منظور دیدار با مسئولان بخش کشاورزی و بازدید از تعدادی از واحد‌های تولیدی بخش کشاورزی استان صورت گرفته است، ضمن آرزوی سفری خوش گفت: امیدواریم این سفر سرآغاز مناسبی در راستای گسترش همکاری های بین دو کشور باشد که اشتراکات فراوانی با هم دارند.

وی با اشاره به اینکه استان آذربایجان شرقی در حوزه کشاورزی یکی از استان‌های غنی کشور می باشد اظهار کرد: استان آذربایجان شرقی تقریبا در تامین اکثر نیازمندیهای جمعیت استان خودکفا بوده و می‌تواند ارائه دهنده کمک های زیادی در این زمینه باشد چرا که در بسیاری از حوزه ها رتبه اول تا سوم کشوری را به خود اختصاص داده است. از جمله در حوزه تولید پروتئین استان آذربایجان شرقی خودکفا بوده و در حوزه تولید غلاتی مانند گندم و سایر غلات حرفی برای گفتن دارد در حوزه گلخانه‌ای نیز بزرگترین گلخانه خاورمیانه در این استان آذربایجان شرقی قرار داشته و از صادر کننده های محصولات گلخانه‌ای به شمار می آید. همچنین در حوزه تخم مرغ و عسل رتبه اول و دوم کشوری را داراست و در حوزه کشت آبی در آینده ای نزدیک یکی از استان های برتر خواهد بود در حوزه دامپزشکی در سطح کشور  و پرورش دام سبک و سنگین جزو استان های برتر بوده که علاوه بر خودکفایی توانایی اقدام برای صادرات را داراست.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی در سال‌های اخیر ۶ میلیون تن تولیدات کشاورزی داشته است، گفت: در سال جاری مرکز تحقیقات کشاورزی به عنوان دهکده تحقیقات کشاورزی در استان شکل گرفته و توانسته است بخش عمده ای از تولیدات کشاورزی را بومی کرده و شرایط خوبی برای تامین نیاز غذایی و کالری کشور فراهم کند.

 خرم افزود: یکی از برنامه های راهبردی ما امنیت غذایی کشور و استان و در واقع تامین امنیت غذایی کامل است. در این رابطه با کشورهای همسایه مانند ترکیه، ارمنستان، آذربایجان و کشورهای اوراسیا در تعامل هستیم تا  در رابطه با کشت فراسرزمینی با این کشورها همکاری کنیم. امید است سفر جنابعالی و هیئت همراه موجب آشنایی با ظرفیت های استان شده و زمینه های همکاری بین دو کشور را فراهم آورد و چشم انداز ارتباط ایران و زیباوه در نگاه آینده اتفاق افتد .

وی با اشاره به اولویت دولت سیزدهم در ارتقا همکاری با کشورهای آفریقایی افزود: با توجه به زمینه های همکاری موجود هیچ مانعی در مسیر ارتباط دو کشور وجود نداشته و همکاری دو کشور می تواند منطبق با منافع ملی شکل گیرد. صنایع منطبق با کشاورزی در استان آذربایجان شرقی همانند کارخانه بزرگ تراکتورسازی فراتر از سطح یک استان بوده که علاوه بر تامین نیاز کشور می تواند  اقدام به صادرات نیز کند. 

 

 

 

 

حجم ویدیو: 4.57M | مدت زمان ویدیو: 00:01:31
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید