Iranian Agriculture News Agency

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی مطرح کرد:

لزوم برخورد قاطع و بدون اغماض با پخش‌کننده‌های موارد حرام از طرف دستگاه‌های متولی در استان

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: برخورد قاطع و بدون اغماض با پخش‌کننده‌های موارد حرام از طرف دستگاه‌های متولی صورت گیرد.

لزوم برخورد قاطع و بدون اغماض با پخش‌کننده‌های موارد حرام از طرف دستگاه‌های متولی در استان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم در دیدار با علماء و روحانیون شاغل در دفاتر نمایندگی ولی فقیه  سازمان جهاد کشاورزی  و ناظرین کشتارگاههای استان که اکبر فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی و حجت الاسلام والمسلمین مجید نجفی مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز حضور داشتند افزود: در بسیاری از مناطق جهان گوشت بخش قابل‌توجهی از رژیم غذایی را تشکیل می‌دهد، ولی برای مصرف گوشت گاو، گوسفند و مرغ روش‌های مختلفی برای ذبح استفاده می‌شود. روش کشتار عمدتاً به قوانین کشور با نگرش‌های مذهبی بستگی دارد. روش‌های دقیق کشتار باعث کاهش درد حیوان و حفظ کیفیت محصول می‌شود.

وی ادامه داد: امروزه بسیاری از محققان بین روش‌های مختلف ذبح به این نتیجه رسیده‌اند که ذبح اسلامی حلال بهترین روش برای ذبح است و سبب باقی ماندن کمترین خون در بافت گوشت می‌شود. در ذبح حلال کفایت خون‌گیری باعث می‌شود گوشت از نظر ظاهری، طعم و ماندگاری از کیفیت بهتری برخوردار باشد و رشد میکروب به سبب کاهش خون، کاهش پیدا کند در روش ذبح حلال از بروز بیماری‌های سیستم عصبی در انسان جلوگیری می‌شود. به‌ طورکلی ذبح حلال تأثیر بسزایی در آسایش حیوان، تخلیه کامل خون، تکمیل فرآیند تولید گوشت، بهبود کیفیت و افزایش ماندگاری آن دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین آل هاشم تأکید کرد: اهمیت ذبح شرعی باید توسط رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شود تا افکار عمومی از این مسائل به‌صورت عمومی مطلع شوند و بدانند که ذبح حلال چه برکاتی دارد. در اصول ذبح حلال یا ذبح اسلامی که اصطلاحاً تزکیه هم گفته می‌شود، حیوان موردنظر می‌بایستی غذاخورده باشد، زنده و سالم باشد، روبه‌قبله باشد، با ذکر نام خدا و فقط به نیت غذا و نه دلیل دیگری ذبح شود. این روشی است که در اسلام برای حیوانات حلال‌گوشت مانند بز، گوسفند و گاو و شتر به استثنای ماهی و سایر جانداران دریایی اشاره شده است. در ذبح حلال حیوان باید با یک چاقوی کاملاً تیز و روش سریع ذبح شود تا درد ذبح به حداقل برسد، در این روش، برش گلو و نای رگ‌های خونی در گردن باعث مرگ حیوان بدون قطع نخاع می‌شود. قبل از جدا کردن سر حیوان خون باید کاملاً تخلیه‌شده باشد. دست‌کاری لاشه مثل کندن پوست قبل از مرگ کامل حیوان مجاز نیست، نخاع نباید قطع شود به این دلیل که قطع نخاع ممکن است موجب ایست قلبی شود و خون به‌طور کامل تخلیه نشود. در ذبح اسلامی به ترس و استرس حیوان قبل از ذبح توجه شده است. استرس قبل از کشتار نه‌ تنها به آرامش حیوان بلکه به کیفیت گوشت حاصل از این کشتار تأثیر دارد.

وی بیان کرد: شما ناظران ذبح شرعی، در تأمین غذای حلال امانت‌دار مردم هستید. اهمیت غذای حلال در قرآن کریم به کرات مورد تأکید قرار گرفته است و تأثیر غذای حلال و حرام بر سلامت روحی انسان بر کسی پوشیده نیست پس باید دقت کافی را در این زمینه داشته باشیم. همه ناظران باید از ابتدا و شروع کار کشتار در کشتارگاه حاضر باشند و توجه داشته باشند که حضورشان فرمایشی نباشد و فعالیت و نظارتشان کاملاً محسوس باشد. کارهای اداری ناظران توسط خود آن‌ها انجام شود. مواظب باشید که دام و طیور در حین حمل تلف نشود، اگر در حین حمل دام و طیور تلف شده‌اند وارد چرخه کشتار نشوند. آموزش به ناظران و ذابحین که نائب شما هستند فراموش نشود و بدون ناظر و ذابح آموزش دیده خط کشتار شروع به فعالیت نکند. کشتارگاه‌ها را از بروز بیماری‌ها مصون بدارید.

امام‌جمعه تبریز با اشاره به اینکه سهم ایران در بازار غذای حلال در سطح جهانی بسیار کم است گفت: گردش مالی غذای حلال در جهان بیش از ۴ هزار میلیارد است که سهم ایران کمتر از یک درصد است. در کشورهای غیرمسلمان، با اینکه غذای حلال ۲۰ درصد گران‌تر از سایر غذاها است ولی استقبال مردم به دلیل امنیت غذایی این غذا، هر روز افزایش می‌یابد.

حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم پیشنهاد کرد: حمایتهای تشویقی برای کارخانه‌های مواد غذایی و کشتارگاه‌هایی که نشان حلال و کد حلال دریافت کرده‌اند صورت گیرد. از کارخانه‌های ژلاتین به‌عنوان کارخانه‌های تازه تأسیس برای جلوگیری از واردات پوست چرم گاوی به‌عنوان مواد اولیه تولید ژلاتین حمایت شود. تشکیل کمیسیون فرهنگ‌سازی غذای حلال در شهرستان‌ها انجام گیرد. از ظرفیت‌های صداوسیما، مطبوعات، روزنامه‌ها، هفته‌نامه‌ها و رسانه‌های دیگر در فرهنگ‌سازی غذای حلال بهره گرفته شود. برخورد قاطع و بدون اغماض با پخش‌کننده‌های موارد حرام از طرف دستگاه‌های متولی صورت گیرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید