Iranian Agriculture News Agency

صیادی در گفتگو با ایانا خبر داد:

احیای قنوات شهرستان مرند با 90 میلیارد ریال اعتبارات سفر رئیس جمهور

یکی از دستاوردهای سفر رئیس جمهورمحترم به استان آذربایجان شرقی موافقت با تصویب درخواست 9 میلیارد تومان اعتبار برای مرمت ولایروبی قنوات شهرستان مرند می باشد .

احیای قنوات شهرستان مرند با 90 میلیارد ریال اعتبارات سفر رئیس جمهور

 علی صیادی معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی با اعلام این مطلب گفت: میزان آب مورد نیاز بخش کشاورزی شهرستان مرند 189میلیون مترمکعب می باشد که عمده این آبها از منابع آبهای زیرزمینی(چاههای عمیق و قناتها و چشمه ها) تامین می شود .

وی با بیان اینکه شهرستان مرند دارای 311رشته قنات بوده که بیشتر این قنوات در بخش یامچی و سالانه حدود 34 میلیون مترمکعب آب از آنها  استحصال می شود ادامه داد: این شهرستان به دلیل تبعات ۲ دهه خشکسالی و افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی و تداوم کشاورزی سنتی و مشکلاتی که در این زمینه برای کشاورزان به وجود آمده بود خوشبختانه در سفر رئیس جمهور محترم به استان با درخواست 9 میلیارد تومان اعتبار برای مرمت و لایروبی قنوات شهرستان  موافقت و امسال از این اعتبار 800 میلیون تومان به شهرستان تخصیص که از این اعتبار مبلغ 500 میلیون تومان در بخش یامچی و300 میلیون تومان آن دربخش مرکزی هزینه خواهد شد تا قنوات شهرستان جان تازه ای بگیرند.

وی با اشاره به آسیب‌پذیر بودن قنات نسبت به چاه‌های عمیق در مقابل سیل و زلزله ، اضافه کرد: بی‌توجهی به مرمت آنها موجب خشک شدنشان می‌شود اما، امروز با توجه به بروز خشکسالی، احیای قنوات می‌تواند روشی مقرون به صرفه و راهبردی برای تأمین آب باشد.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند افزود: از سایر برنامه های مقابله با خشکسالی در شهرستان طرح تغییر الگوی کشت می باشد که گسترش  کشت پسته در بخش یامچی و زعفران در شرق شهرستان مرند و در شهر بناب مرند و اطراف آن و نیز کشت گلخانه ای انجام گرفته که نتایج خوبی داده است و مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته است .

وی تصریح کرد: سرعت اجرای سیستم های آبیاری نوین، توسعه کاشت محصول گلخانه‌ای و کم آب بر نظیر کاشت زعفران و پسته از سوی کشاورزان این منطقه به خاطر تداوم خشکسالی افزایش یافته است .

گفتنی است شهرستان مرند  به خاطر آب و هوای مناسب و بارشهای جوی نسبتا  مطلوب، قطب کشاورزی استان آذربایجان شرقی بوده و در تولید چند محصول از جمله زردآلو ، زعفران و پسته  مقام اول استان را دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید