Iranian Agriculture News Agency

گفتگوی اختصاصی ایانا با کارشناسان حوزه خاک:

در هر هکتار اراضی 16 تن به شکل‌ها و شیوه های مختلف فرسایش خاک وجود دارد

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: در هر هکتار به طور متوسط 16 تن به شکل‌ها و شیوه های مختلف فرسایش خاک وجود دارد.

در هر هکتار  اراضی 16 تن به شکل‌ها و شیوه های مختلف فرسایش خاک وجود دارد

آیت الله عباد‌پور در حاشیه مراسم گرامیداشت هفته خاک در سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی در ارتباط با کارهای ترویجی که در استان برای حفاظت از خاک انجام شده است گفت: در کشور و همینطور استان ما، از نظر فرسایش خاک با مشکل جدی مواجه هستیم.

وی افزود: در هر هکتار به طور متوسط 16 تن به شکل‌ها و شیوه های مختلف فرسایش وجود دارد. یک معضل دیگری که در استان ما هست، کمبود مواد آلی خاک ها هست. در این راستا ما با استفاده از کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی سعی می‌کنیم هم در ارتباط با فرسایش خاک و هم افزایش مواد آلی با استفاده از کشاورزی حفاظتی، حفظ بقایای گیاهی و جلوگیری از شخم در موازات شیب اطلاع رسانی انجام دهیم.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه تاکید ما بر این است که شخم ها در راستای عمود بر شیب باشد ادامه داد: همینطور استفاده از کشاورزی با رعایت ابنیه‌های فنی که در آب راه‌ها سعی می‌کنیم به این طریق از فرسایش خاک جلوگیری کنیم. همین‌طور توصیه ما به استفاده و جلوگیری از فرسایش خاک به شیوه های بیولوژیک با استفاده از بذر پاشی در مراتع است. همینطور تاکید ما در برنامه‌های ترویجی این است که دام مازاد بر مراتع را کشاورزان و دامداران کنترل کنند. یکی از معضلاتی که در این زمینه وجود دارد افزایش دام مازاد بر ظرفیت مراتع است که باعث فرسایش بیش از پیش خاک ما می شود. همینطور ما در این زمینه سعی می کنیم با استفاده از جشنواره‌ها و روزهای مزرعه که داریم کشاورزانمان را با مشکلی که در زمینه آب و خاک داریم آشنا کنیم.

وی ادامه داد:  به کشاورزان عزیز توصیه می کنیم برای کشاورزی از ادوات استفاده کنند که سعی کنند با این روش از منابع خاک هایمان حفاظت کنند. فرسایش خاک یکی از معضلات جدی است. همانطور که مقام معظم رهبری هم گفتند «مسئله خاک اهمیتش بیشتر از آب است» چون می شود در سال های متمادی این شرایط اتفاق بیافتد که ترسالی باشد و منابع زیرزمینی ما اشباع شود ولی در مورد خاک این نیست. خاکی که از دست رفت دیگر خیلی سالها نیاز است تا ما بتوانیم خاکمان را بازسازی کنیم. خوشبختانه ما در ارتباط با کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی ظرفیت مناسبی داریم، مراکز جهاد کشاورزی محل‌های مناسب برای برگزاری کلاس های ترویجی هستند و ۴۶۲ کارشناس پهنه در استان ظرفیت خیلی خوبی برای برگزاری کلاسهاست. در تمام شهرستانها بارها و بارها کلاس‌هایی در زمینه آب و خاک برگزار می‌کنیم و استقبال خوبی هم در این زمینه داریم.

حجم ویدیو: 24.94M | مدت زمان ویدیو: 00:03:58
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید