Iranian Agriculture News Agency

گفتگوی اختصاصی ایانا با کارشناسان حوزه خاک

برای حفاظت خاک باید مانع حرکت خاک از اراضی بالادست به رودخانه ها، دشتها و دریاچه ها شویم

عملیات آبخوان داری در حوضه دریاچه ارومیه مانع از افت سطح آبهای زیرزمینی در منطقه می شود

عضو هیئت علمی و معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی گفت: اگر بتوانیم عملیات آبخوان داری را در حوضه دریاچه ارومیه انجام دهیم مانع از افت سطح آبهای زیرزمینی در منطقه خواهیم شد که از راهیابی آبهای شور به چاه ها جلوگیری خواهد کرد.

برای حفاظت خاک باید مانع حرکت خاک از اراضی بالادست به رودخانه ها، دشتها و دریاچه ها شویم

 علیرضا توسلی در حاشیه مراسمی که به مناسبت روز جهانی خاک با حضور متولیان، سیاستگذاران و بهره برداران مرتبط با خاک در محل سازمان جهادکشاورزی استان برگزار شد در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی در ارتباط با تحقیقاتی که در حوزه خاک در مرکز تحقیقات صورت گرفته است گفت: بخشی از مطالعات صورت گرفته در این مرکز در خصوص حاصلخیزی خاک ها و تولید محصولات زراعی است که روش های مختلف مصرف کودهای زیستی آلی، بیولوژیکی- زیستی و همچنین در خصوص روش های مناسب کاشت، داشت و برداشت و عملیات مکانیکی که برای تولید و کاشت محصول در خاک انجام می شود را شامل می شود. یکسری از طرح ها نیز در خصوص حفاظت از خاک می باشد که این طرح ها در دو بخش جنگلداری، مرتعداری و عملیات مکانیکی آبخیزداری در سطح استان و ایستگاه های موجود انجام می گیرد.

وی افزود: در حقیقت باید خاک را در محل خود حفظ نمود. یعنی در بحث حفاظت خاک باید مانع حرکت خاک از اراضی بالادست، کوه ها، تپه ها به رودخانه ها، دشت ها و دریاچه ها شویم. آب باید در خاک نفوذ کرده، وارد سفره های زیرزمینی شده و از آنجا به سمت پایین دست ها حرکت نماید. برای حفاظت خاک در عرصه ها و کوه ها یکسری عملیات جنگلداری و شناسایی گونه ها و درختان مناسب برای جنگلهای در حال انقراض و یکسری عملیات مرتعداری و شناسایی گونه های مناسب مرتعی برای مراتعی که در اثر چرای بی رویه دام یا عملیات شخم در جهت شیب در حال نابودی هستند صورت گرفته و تحقیقانی انجام شده و نتایج آن در قالب کتابی چاپ شده و در دسترس عموم قرار دارد.

عضو هیئت علمی  و معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ادامه داد: در بارندگی هایی که به صورت ناگهانی و سیل آسا اتفاق می افتد نیز عملیات آبخیزداری و کارهای تحقیقاتی صورت گرفته و با همکاری اداره کل منابع طبیعی در نقاطی که امکان خطر وجود دارد توصیه های فنی ارائه شده و عملیات مکانیکی انجام می شود تا از حرکت شدید آب ممانعت به عمل آید. طرح های دیگری تحت عنوان آبخوان داری وجود دارد که آب ها را در سفره های زیرزمینی در منطقه حفظ می نماید. در ایستگاه تسوج در شهرستان شبستر عملیات آبخوان داری انجام شده و سطح آب سفره زیرزمینی در این منطقه بالاتر از حوضه های کناردست آن می باشد. اگر بتوانیم این امر را در حوضه دریاچه ارومیه انجام دهیم مانع از افت سطح آبهای زیرزمینی در منطقه خواهیم شد که از راه یابی آب های شور به چاه ها جلوگیری خواهد کرد.

حجم ویدیو: 20.43M | مدت زمان ویدیو: 00:03:15
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید