Iranian Agriculture News Agency

گفتگوی اختصاصی ایانا با کارشناسان حوزه خاک:

مصرف بی رویه سموم با افزایش میزان کلوئیدهای خاک ، بر عملکرد محصول تاثیر منفی می گذارد

رئیس گروه توسعه پایدار و امور فناوری های سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: مصرف بی رویه سموم از جمله علف کش ها می تواند میزان کلوئیدهای خاک را افزایش داده و بر عملکرد محصول از لحاظ کمی و کیفی تاثیر گذارد.

مصرف بی رویه سموم با افزایش میزان کلوئیدهای خاک ، بر عملکرد محصول تاثیر منفی می گذارد

فرزانه مشتاقی در حاشیه مراسم گرامیداشت هفته خاک در سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی در ارتباط با عوامل آلوده کننده خاک گفت: سر منشاء تمام موجودات جهان خاک و آب است. صدها سال زمان برای شکل گیری خاک حاصلخیزی که حاوی مواد آلی و معدنی باشد، نیاز است تا تولید محصولات غذایی که هدف سازمان جهادکشاورزی در راستای تامین غذای سالم و کافی برای جامعه است را برآورده سازد.

وی با بیان اینکه آلودگی خاک می تواند به عوامل مختلفی از جمله فلزات سنگین، سموم و کودهای شیمیایی که در کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد و سایر عوامل صنعتی بر گردد ادامه داد: در بخش کشاورزی مصرف بی رویه سموم از جمله علف کش ها می تواند موجب بحث انباشت در خاک شده و میزان کلوئیدهای خاک را افزایش داده و بر عملکرد محصول از لحاظ کمی و کیفی تاثیر گذارد.

مشتاقی افزود: در بحث آلاینده ها با موضوع عوامل صنعتی، معادن، شهرک های صنعتی، کارخانجات و فاضلاب ها مواجه هستیم که کل کارخانجات صنعتی و تصفیه خانه های شهری را در بر می گیرد. اگر این واحدها نتوانند کار خود را به درستی انجام دهند، پساب حاصل از فعالیت آنها وارد آب شده و به تبع آن وارد بافت خاک می گردد. آلودگی آب پس از یکسال یا رفع آلودگی قابل حذف است اما خاک آلوده شده به دلیل بحث انباشت دچار تخریب حاصلخیزی می گردد.

حجم ویدیو: 19.50M | مدت زمان ویدیو: 00:03:06
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید