Iranian Agriculture News Agency

تولید پنیر و شوریجات به روش تخمیری در شبستر

مدیرعامل یکی از کارگاههای تولید پنیرسنتی، خیارشور و ترشیجات شبستر گفت: ما سعی کرده ایم با تکمیل زنجیره تولید محصولی سالم و با کیفیت به بازار عرضه کنیم.

تولید پنیر و شوریجات به روش تخمیری در شبستر

محمد‌رضا شاه‌محمدی در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی در شبستر به روند تولید خیارشور از باغ تا عرضه اشاره کرد و افزود: خیار بعد از سورت، بر اساس اندازه آن ، شست و شو شده و بعد از اضافه کردن آب نمک و سرکه در مدت 40 روز فرآیند تخمیر روی آن انجام گیرد و آماده می شود.

وی با بیان اینکه روش ما در این کارگاه تخمیری است ادامه داد: همانطور که همه می‌دانند دو نوع باکتری‌ مفید و مضر داریم که تعداد باکتریهای مفید بسیار بیشتر از باکتریهای مضر است و با باکتری‌های مفید است که این عمل تخمیر انجام گرفته و سپس بسته بندی نهایی انجام می گیرد. در حال حاضر 30 هزار دبه 8 کیلویی خیار شور بصورت آماده داریم که خیار آنها را از همدان خریداری کرده ایم.

شاه محمدی با اشاره به اینکه در زمینه پنیر سفید نیز از سال 93 فعالیت داریم افزود: گوسفند از بهمن ماه تا نیمه اول تیر ماه شیر دهی دارد و هر گوسفند روزانه تنها نیم کیلو شیر می دهد. ما از گوسفندان خودمان فقط 7 تن شیر دریافت می کنیم و از روستاهای اطراف شیر گوسفندی را خریداری می نماییم.

وی ادامه داد: پس از خریداری این شیرها را در وان دریافت ریخته و سپس شیر با دمای78 درجه که باکتری های مضر از بین رفته و مفید بماند پاستوریزه می شود. 5 تن در ساعت از مخرن شیر خارج می شود و در ظرفهای مایه زنی قرار می گیرد و با دمای متناسب با محیط( 20 الی 21درجه) قرار گرفته و سپس به آن مایه زده می شود. بعد از لمه و آبگیری و... که 24 ساعت طول می کشد؛ در حلب های 17 کیلویی درآب نمک 11 الی 12 درجه قرار می گیرد و 40روز در همان دما می ماند تا تخمیر انجام گیرد. حداقل 5 ماه باید در سردخانه بماند تا موجب ایجاد بیماریهایی مثل تب مالت نشود.در پایان پس از این مدت قابل بسته بندی و عرضه به بازار می شود.

این تولید کننده گفت: سالانه ۲۰ هزار حلب تولید پنیر سفید سنتی داریم و زنجیره تولید را تقریبا کامل کرده و پخش را خودمان انجام می دهیم. ما مجوز کارگاهی داریم و ولی علی رغم اینکه آزمایشگاه برای کارگاهها اجباری نیست، ولی ما آزمایشگاه مجهز نیز داریم.

وی با اشاره به اینکه پنیر لیقوان ثبت نشده است افزود: این یک برند برای استان ماست ولی ما نمی توانیم نام لیقوان را در روی بسته بندیها ثبت کنیم زیرا غیرقانونی است و این در حالی است که در بعضی استانها بصورت غیرقانونی از این نام بر روی بسته بندیها استفاده می شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید