Iranian Agriculture News Agency

صیادی در گفتگو با ایانا خبر داد:

تولید 58 درصد زعفران استان در شهرستان مرند/ مرند قطب تولید زعفران

تولید زعفران یک مزیت در شرایط خشکسالی شهرستان مرند

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند تولید محصول زعفران را یک مزیت در شرایط خشکسالی در شهرستان مرند دانست.

تولید 58 درصد زعفران استان در شهرستان مرند/ مرند قطب تولید زعفران

 علی صیادی، در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، با اشاره به افزایش هفت هکتاری کشت زعفران در مرند در سالجاری، گفت: مزیت تولید زعفران و توسعه آن در مرند به خاطر مصرف پایین آب است. اکنون سطح آب‌های زیرزمینی به شدت کاهش یافته و باعث افزایش هزینه‌های تولید شده است لذا تولید محصولاتی با هزینه بالا و مصرف آب بالا دیگر توصیه نمی‌شود.

وی افزود: در تغییر الگوی کشت باید به سمت تولید محصولی رویم که علاوه بر مزایا، درآمدی برابر با محصول قبلی ایجاد کند و اگر این محصول نتواند در چنین عرصه‌ای رقابت کند قطعا حذف می‌شود.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند ادامه داد: زعفران یک محصول نوپا بوده و به دو صورت تر و خشک به فروش می‌رسد. تعداد کمی از واحدهای بسته بندی و فراوری زعفران در مرند فعال هستند. هنوز میزان تولید زعفران در مرند به حدی نیست که راه اندازی صنایع پیشرفته فراوری صرفه اقتصادی داشته باشد.

صیادی در خصوص چالش‌های تولید زعفران در سالجاری، گفت: گرمی هوا و خشکسالی در سالجاری، برداشت محصول را با مشکل مواجه کرده است.

کارشناس مسئول باغبانی جهادکشاورزی مرند نیز با ارائه یکسری نکات فنی درباره کشت زعفران، گفت: زارعان حتما پیش از شروع به کشت زعفران، آزمایش خاک از مزرعه خود انجام دهند. اگر مقدار پی اچ خاک برای تولید زعفران بین هفت تا هفت و نیم باشد کشاورز مجبور نخواهد بود پول اضافی برای مصرف کود خرج کند.

رباب رحیم کرابی تاکید کرد: زارعان حتماً پیاز زعفران را از باغداران مطمئن تامین کنند تا مزرعه دچار آفت نشود. تراکم کشت اصولی از دیگر موضوعات بسیار مهم است. قبلاً تراکم کشت زعفران کم و در حدود چهار تا شش تن در هر هکتار برداشت می‌شد اما اکنون به هشت تا ۱۰ تن می‌رسد.

وی با بیان این‌که مبارزه با آفت موش در مزارع بسیار سخت است، افزود: از تمامی اجزای زعفران می‌توان در صنایع مختلف استفاده کرد. تولید لوازم آرایشی و بهداشتی، داروهای گیاهی، چاشنی و ادویه، نساجی و رنگ سازی، عرقیجات و … از کاربردهای گیاه زعفران است.

علی اکبر بخششی، که در زمینه فروش نهاده‌های کشاورزی در مرند فعالیت دارد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تراکم کشت زعفران در مزارع باید افزایش یابد وگرنه پرت خاکی زیاد خواهد بود. کشت اسپانیایی و ردیفی از جمله نوع کشت‌هایی است که برای تولید زعفران توصیه می‌شود.

سکینه طیب، مروج کشت زعفران و استاد دانشگاه در جمع خبرنگاران، افزود: تاریخچه کشت زعفران به دوره قبل از اسلام بازمی‌گردد اما براساس تحقیقات انجام گرفته در شمالغرب کشور کشت زعفران نداشتیم. در سال ۷۲ برای نخستین بار پدر بنده میرعین الله طیب تولید زعفران در یک هکتار را در شهر بناب مرند آغاز کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید