Iranian Agriculture News Agency

برگزاری همایش آغاز سالزراعی 1402-1401 و جهش تولید در دیمزارهای شهرستان مراغه

همایش آغاز سالزراعی 1402-1401وجهش تولید در دیمزارهای شهرستان مراغه با حضور مسئولین استانی و شهرستان در جمع کشاورزان منطقه در محل سالن اجتماعات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان برگزار شد.

برگزاری همایش آغاز سالزراعی 1402-1401 و جهش تولید در دیمزارهای شهرستان مراغه

 به گزارش خبرنگار ایانا از آذربایجان شرقی سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مراغه در همایش آغاز سالزراعی جدید در این شهرستان گفت: طرح جهش تولید در دیمزارهای شهرستان مراغه در سالزراعی 1401- 1400 در سطح 21 هزار و 822 هکتار گندم دیم و  یکهزار و 655 هکتار جو دیم و محصولات تناوبی شامل: 2 هزار و 340 هکتار نخود دیم، 481 هکتار علوفه، گلرنگ و کاملینا در سطح 46.5 هکتار کشت شد که در گندم دیم در مقایسه با کشتهای خارج از طرح در حدود 20 درصد افزایش عملکرد و به ترتیب در محصولات جو و نخود و علوفه  در حدود 19 و 34 و 18 درصد افزایش عملکرد داشته است.

سعید خیراندیش افزود: در قالب طرح جهش تولید ، 15 دستگاه جذب ادوات با تخصیص تسهیلات 11 هزار و 370 میلیون ریال در شهرستان مراغه محقق شد.

وی در مورد اجرای بخش آموزشی طرح جهش تولید در دیمزارها برای جامعه هدف گفت: آموزشهای ترویجی و کارگاههای آموزشی جهت ارتقاء دانش وتغییر نگرش بهره برداران و زارعین 5 محصول تحت پوشش طرح جهش تولید شهرستان مراغه درسالزراعی 1401-1400 و آموزش علوم وفنون جدید درجهت بهبود وضعیت فعلی در قالب کلاسهای آموزشی وترویجی وآموزش انفرادی و بهره گیری از فضای مجازی درسطح شهرستان وبرای بهره برداران طرح برگزار شد.

خیراندیش گفت: روز مزرعه با حضور محققان ذیربط و تصمیم گیران به منظور بررسی و اولویت بندی محدودیتهای علمی و فنی برای رفع محدودیت تولید و انتظام بخشیدن به ارتباط محققان، مروجان و بهره برداران در شهرستان مراغه با شرکت کارشناسان و کشاورزان پیشرو 11 شهرستان جهت بازدید و انتقال یافته های تحقیقاتی گندم، جو، نخود، نباتات علوفه ای وگلرنگ  موسسه تحقیقات کشاورزی دیم و مزارع الگویی مراکز جهاد کشاورزی سراجوی شهرستان اجرا شد.

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی شهرستان مراغه افزود: مزارع پایلوت و الگویی و پایگاههای نوآوری در سطح شهرستان و مزارع طرف قرارداد طرح جهش تولید برگزار شد و همچنین مزارع  نمایشی با رویکرد انتقال آخرین یافته ها و شیوه های نوین تحقیقاتی و افزایش ارتباط بین مراکز تحقیقاتی  اجرا و عرصه های تولیدی احداث و سایت الگویی گندم دیم نیز در قالب طرح جهش تولید اجرا شد.

گفتنی است شهرستان مراغه دارای 75 هزار و270 هکتار اراضی زراعی می باشد محصول غالب زراعی شهرستان گندم نخود و جو می باشد از این میان 200 هکتار از اراضی نیمه آبی و مابقی اراضی دیم می باشند همچنین شهرستان مراغه دارای 21 هزار و 185 نفر بهره بردار کشاورزی می باشد که از این تعداد 11هزار و 78 نفر در امر تولید محصولات زراعی فعالیت می نمایند

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید