Iranian Agriculture News Agency

فرقانی در گفتگو با ایانا خبر داد:

شاهد اثرات مثبت حذف ارز ترجیحی در جامعه کشاورزی تبریز هستیم

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تبریز گفت: با حذف ارز ترجیحی شاهد اثرات مثبت این طرح در جامعه کشاورزی شهرستان هستیم.

 شاهد اثرات مثبت حذف ارز ترجیحی در جامعه کشاورزی تبریز هستیم

ابراهیم فرقانی در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اظهار کرد: با حذف ارز ترجیحی شاهد بهره‌مندی واقعی مرغدار و دامدار هستیم.

وی اضافه کرد: این اقدام موجب ایجاد فضای رقابتی، تولید و عرضه محصولات دامی با قیمت واقعی، افزایش بهره‌وری و راندمان تولید و ... شده است.

وی افزود: برای حمایت از بخش دام و طیور در بخش تأمین نهاده‌های دامی از جمله ذرت، جو و سویا واردات قابل‌توجهی با ارز ترجیحی انجام می‌شد که بسیاری از این نهاده‌ها در بنادر و یا در چرخه عرصه به دلیل نبود نظارت کافی در اختیار تولیدکنندگان قرار نمی‌گرفت.

فرقانی تأکید کرد: حذف ارز ترجیحی اقدامی بود که دولت سیزدهم در راستای اقدام انقلابی خود این موضوع را شروع کرد چرا که ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان انحصاری اختصاص داده میشد و نظارت کافی بر آنان وجود نداشت.

وی در ادامه تصریح کرد: از آنجا که بخش کشاورزی بخشی استراتژیک بوده و تأمین‌کننده اصلی غذای مردم است باید مورد اهمیت قرار گیرد، چرا که مسئول امنیت غذایی مردم از مزرعه تا سفره هستیم.

 وی با اشاره به دیگر مشکلات ارز ترجیحی در بخش کشاورزی ابراز داشت: از آنجایی که استان ما یک استان مرزی است و با کشورهای هم‌جوار همسایه است شاهد قاچاق آرد گندم و نهادهای دامی به این کشورها بودیم که اکنون با حذف ارز ترجیحی این عمل کاهش یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تبریز چند نرخی بودن قیمت آزاد و دولتی را از دیگر مشکلات ارز ترجیحی عنوان کرد و اضافه کرد: با حذف ارز ترجیحی، چند قیمتی بودن محصولات از بین رفت و اثرات مثبتی در حوزه تولیدات بخش کشاورزی شاهد بودیم.

وی ادامه داد: طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها بر روی چهار قلم کالاهای اساسی اتفاق افتاده است، گندم، سویا، ذرت و جو به‌عنوان نهاده‌های اصلی مشمول این طرح شدند با این وجود این تولیدات قطعاً تولیدات دیگر را تحت تأثیر خود قرار داده طبیعی است که افزایش قیمت ایجاد شود لیکن در این میان دولت برای جبران این موضوع یارانه را به شکل مستقیم به مصرف‌کننده نهایی می‌دهد.

فرقانی در پایان خاطرنشان کرد: چیزی که موجب افزایش عرضه و تولید شود و به نوعی کشاورز بتواند محصول با کیفیت و بیشتر عرضه کند طبیعتاً بازار مدیریت می‌شود و باید عنوان کرد که بیشترین زیان ارز ترجیحی را جامعه کشاورزی به خود دید و امیدواریم شاهد شکوفایی هرچه بهتر محصولات کشاورزی با حذف ارز ترجیحی باشیم.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید