Iranian Agriculture News Agency

عباسی در گفتگو با ایانا خبر داد:

مبارزه بیولوژیک در باغات انار شهرستان جلفا

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جلفا از مبارزه بیولوژیک در باغات انار شهرستان جلفا خبر داد.

مبارزه بیولوژیک در باغات انار شهرستان جلفا

رضا عباسی در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، گفت: کنترل بیولوژیک عبارت است از استفاده از یک عامل بیماری‌زا یا یک حشره به‌منظور کاهش خسارت ناشی از یک نوع آفت ،که هدف آن تنظیم جمعیت موجودات است و می‌تواند به‌صورت طبیعی و یا با دخالت انسان اتفاق بیفتد.

 وی با بیان اینکه حشرات مهم‌ترین گروه از عوامل زنده هستند که در برنامه‌های کنترل بیولوژیک مورداستفاده قرار می‌گیرند، افزود: کنترل آفات در تولید محصولات کشاورزی به‌منظور کاهش جمعیت آفات زیر سطح آستانه اقتصادی، بایستی با اولویت روش‌های غیر شیمیایی و کاهش مصرف سموم شیمیایی جهت کم کردن آلودگی‌های زیست‌محیطی و استفاده از روش‌های کنترلی بیولوژیک انجام گیرد .

عباسی در ادامه از برنامه کنترل بیولوژیکی آفات در سطح بیش از ۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان جلفا در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: در حال حاضر یک واحد انسکتاریوم فعال در شهر سیه‌رود وجود دارد که کار تولید و پرورش عوامل مفید (زنبورهای تریکوگراما) را انجام می‌دهند و برنامه رهاسازی با استفاده از تله‌های فرمونی تعیین و به انسکتاریوم های طرف قرارداد ابلاغ می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص ضرورت و اهمیت توجه به جایگزینی روش‌های بیولوژیک، اهمیت تولید محصول سالم؛ آموزش‌های ترویجی لازم به بهره‌برداران  در قالب کلاس‌های آموزشی ترویجی انجام می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید