Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی مطرح کرد:

لزوم نگاه یکپارچه به مشکلات بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی بر لزوم نگاه یکپارچه به مشکلات بخش کشاورزی تأکید کرد.

 لزوم نگاه یکپارچه به مشکلات بخش کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی ، اکبر فتحی در جلسه کارگروه نظام نوین ترویج سازمان ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) با اشاره به اینکه نباید به موضوعات و چالش‌های حوزه کشاورزی به صورت جزیره‌ای و مجزا از هم نگاه کرد، گفت: این تفکر که چالش‌های دانش‌محور بخش کشاورزی از چالش‌های آموزشی، اجرایی و فیزیکی جدا است، یک تفکر اشتباه است.

وی با بیان اینکه کلیه مشکلات و چالش‌های بخش کشاورزی اعم از فیزیکی، نرم افزاری، سخت افزاری و اجرایی را یک کل واحد و منسجم دانسته و افزود: ما می‌توانیم در مرحله تشخیص مشکلات و چالش‌ها به‌صورت مجزا عمل نموده و ایرادات هر بخش را جداگانه احصا نماییم، اما وقتی راه حل ارائه می‌دهیم، باید به عنوان یک کل واحد به آن نگاه کنیم و پس از مشورت با متخصصین بخش‌های مختلف به راه حلی جامع برسیم.

وی در خصوص طرح یاوران تولید که از خرداد ماه سال 1399 در استان آذربایجان شرقی به اجرا در آمده است، اظهار داشت؛ طرح یاوران تولید تنها مختص حوزه ترویج نیست، بلکه یکی از مباحث مربوط به حوزه ترویج است که اگر می‌خواهد مشکل زیر ساخت را حل نماید و اثرگذار باشد، باید سایر مشکلات و چالش‌ها نیز توجه داشته باشد.

فتحی رسالت سازمان جهاد کشاورزی را حل تمام چالش‌های این حوزه دانسته خاطر نشان کرد: چالش و مشکلات کشاورزی مانند زنجیر به هم متصل هستند و اگر چالش‌های دیگر را حل نکنیم نمی‌توانیم مشکلات مد نظر خود را حل کنیم.

وی با اشاره اینکه در طرح بررسی ضایعات زمان برداشت، با بررسی یک شهرستان نمی‌توانیم نسخه جامع، کامل و راه گشایی برای همه استان صادر کنیم، افزود: یکی از عواملی که باعث افزایش ضایعات در زمان برداشت می‌شود کوچک بودن قطعات است که در شهرستان‌های اهر، کلیبر، هوراند، ورزقان و خداآفرین مشاهده می‌شود. برای حل مشکل این بخش‌ها ما دیگر نمی‌توانیم با بررسی چالش‌های دانشی به راه‌حل برسیم بلکه باید از طریق امور اراضی با یکپارچه‌سازی و یکجا کشتی مشکل را حل کنیم. برخی اقدامات زیرساختی وجود دارد که بستر را برای انجام اقدامات فنی و تخصصی فراهم می‌کند و همین مسئله است که نگاه یکپارچه به چالش‌های حوزه کشاورزی را ضروری می‌کند.

وی در خصوص نقش سیاست‌گذاری و اقدامات فنی در افزایش ضایعات برداشت گفت: وقتی کمباین داران به‌صورت درصدی کار می‌کنند دقت لازم در تنظیم کمباین را به کار می‌برند، چرا که خود در محصول سهیم هستند و افزایش ضایعات محصول، آن‌ها نیز متضرر می‌کند. ما باید در حوزه سیاست‌گذاری ورود نموده و اجازه ورود کمباین‌ها بدون معاینه فنی به مزرعه را ندهیم.

فتحی ادامه داد: در استان ما بخش‌هایی وجود دارند که برای مکانیزاسیون مستعد نیستند و باید برای این بخش‌ها برنامه‌ریزی خاصی انجام دهیم. امور اراضی باید با اتکا بر دستورالعمل هایی که در خصوص یکپارچه‌سازی و یکجا کشتی وجود دارد، برای حل این مشکلات اقدام نماید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کشاورز امروز را پذیرای تخصص و علم روز توصیف نموده و ادامه داد: کشاورز امروز اگر توجیه شود نهایت تلاش خود را می‌کند تا بیشترین میزان محصول را برداشت نماید. حوزه ترویج نیز باید به این سمت حرکت نماید که قطعات زمین‌های کشاورزی را به قطعاتی مبدل نماید که کمباین حداقل بتواند در آن فعالیت نماید.

فتحی کار گروهی را لازمه فعالیت در بخش کشاورزی دانسته و خاطر نشان کرد: همه ما باید کارگروهی را تمرین کنیم. هر بخش در سازمان جهاد کشاورزی وظیفه مخصوص خود را دارد اما خروجی همه این حوزه‌ها در ارتقا بهره‌وری، افزایش عملکرد در واحد سطح و استفاده بهینه از منابع خود را نشان می‌دهد.

وی پیگیری مدیریت شهرستان‌ها در راستای اجرایی شدن توصیه‌های طرح یاوران تولید را ضروری دانسته و گفت: برای اجرای طرح‌ها و به نتیجه رسیدن آن باید روحیه همکاری و همدلی را در خود تقویت نماییم تا به نتیجه موردنظر خود برسیم.

فتحی در پایان با اشاره به اینکه بخش خصوصی می‌تواند نقش پررنگ‌تری در بخش کشاورزی ایجاد نمود و باید به آن توجه بیشتری کرد، افزود: بخش دولتی به خاطر ساختار آن و محدودیت‌هایی که دارد نمی‌تواند آن طور که بخش خصوصی قابلیت آن را دارد، تأثیرگذار باشد. ما باید همه توان خود را به کار ببریم تا از مرحله کاشت تا داشت و برداشت را مکانیزه کنیم.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید