Iranian Agriculture News Agency

برگزاری مراسم روز مزرعه کلزا با محوریت انتقال یافته های تحقیقاتی در روستای سرای شهرستان هریس

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: کاشت بذر علوفه، حبوبات، گلرنگ و غیره در اراضی که سالانه بصورت آیش باقی می ماند، می تواند در سال بعد در کشت گندم و جو تا حداقل 20 درصد افزایش عملکرد را موجب گردد.

برگزاری مراسم روز مزرعه کلزا با محوریت انتقال یافته های تحقیقاتی در روستای سرای شهرستان هریس

 به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، علی رخ افروز در مراسم روز مزرعه کلزا در روستای سرای شهرستان هریس گفت: نظر به نامگذاری سالجاری تحت عنوان سال " تولید، دانش بنیان اشتغال آفرین"، وزارت جهادکشاورزی برای هر شهرستان برنامه خاصی در نظر گرفته است، از 900 هزار هکتار اراضی کشاورزی دیم موجود در استان حدود 350 هزار هکتار آن سالانه بصورت آیش باقی می ماند که امروز موسسه تحقیقات دیم این امر را غیرفنی اعلام می نماید در گذشته اگر یک سال در زمینی گندم و جو کشت می شد، سال بعد بصورت آیش باقی می ماند تا در سال آینده مجدداً گندم و جو کشت گردد اما بر مبنای نظر محققین موسسه تحقیقات کشاورزی دیم، کشت هر ساله گندم و جو (جاکشت) باعث کاهش عملکرد می شود بر این اساس طبق برنامه ریزیهای معاونت زراعت وزارتخانه و به تبع آن در استان در 150 هزار هکتار فوق الذکر می توان علوفه و حبوبات و ... کشت کرد.

وی اظهار داشت: تقاضایی که از فرمانداران و ائمه جمعه محترم شهرستانها داریم این است که اولاً از مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ها در مورد چرایی باقی ماندن زمین هایی به صورت آیش استفسار نمایند و ثانیاً در مناسبت های مختلف در روستاها این پرسش را با کشاورزان مطرح نموده و کشاورزان را جهت دریافت راهنمایی هایی در مورد کشت این اراضی، دریافت بذر، سم،کود و ... به جهادکشاورزی شهرستانها سوق دهند تا این اراضی کشت نشده باقی نماند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به ارقام مختلف بذر نخود بیان کرد: در حال حاضر موسسه تحقیقات دیم حدود 8 رقم بذر نخود معرفی کرده است که در پاییز کشت می گردد این در حالیست که تا چند سال اخیر کاشت محصول نخود در کشت پاییزه مطلقاً امکان پذیر نبود و دچار سرمازدگی می گشت اما ارقام جدید معرفی شده قابلیت کشت در پاییز و استفاده از رطوبت فصل پاییز و زمستان را داراست این امر در مورد عدس و گلرنگ نیز صادق است و تلاش می شود ارقام مناسب کشت پاییزه محصول گلرنگ وارد گردد اگر از هر هکتار 300 کیلوگرم محصول گلرنگ برداشت شود با احتساب کیلویی 30 هزار تومان از مزرعه ای که باید بصورت آیش باقی می ماند 9 میلیون تومان عاید کشاورز می شود.

 رخ افروز گفت: از یک میلیون و 200 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان تنها 300 هزار هکتار آن بصورت آبی و مابقی بصورت دیم کشت می شود که از این میزان نیز 400 الی 500 هزار هکتار آن کشت می شود بنابراین ضروری است از آب سبز و بارندگی های پاییز و زمستان و بهار برای کشت محصول در استان بهره برده شود.

وی با اشاره به لزوم توجیه اقتصادی محصولات کاشته شده اظهار داشت: کاشت هر محصولی که کارشناسان پیشنهاد می نمایند باید برای کشاورزان صرفه اقتصادی داشته باشد. لذا کارشناسان باید به معرفی محصولات خود یقین داشته باشند. خوشبختانه در سالجاری شاهد بارندگی های مناسبی بوده ایم و انتظار داریم در سال پیش رو مطلقاً زمینی برای آیش باقی نمانده و بذر علوقه، حبوبات، گلرنگ و غیره کشت شود. در این حالت پیش بینی می شود در سال بعد در کشت گندم و جو با حداقل 20 درصد افزایش عملکرد مواجه خواهیم بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان گفت: نکته دیگری که در توسعه الگوی کشت شهرستان هریس مطرح می باشد توسعه طرحهای گلخانه ای است استان آذربایجان شرقی جزو استانهای شاخص در زمینه توسعه گلخانه می باشد و در شهرستان هریس در حال حاضر با استفاده از 20 هزار مترمکعب آب در حدود300 الی 400 تن محصولات صیفی برداشت می شود؛ این در حالیست که در مزارع از 15هزار مترمکعب آب  بطور متوسط 40 تن محصول استحصال می گردد. لذا از کشاورزان عزیز شهرستان انتظار می رود به عنوان مطالبه گر از سازمان جهاد کشاورزی برای کشت و کار موجه اقتصادی در اراضی و مزارع خود برنامه و دستورالعمل درخواست کنند.

گفتنی است برگزاری مراسم روز مزرعه کلزا با محوریت انتقال یافته های تحقیقاتی و با حضور معاون بهبود تولیدات گیاهی، قائم مقام معاونت بهبود تولید گیاهی، مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان ، دبیر خانه کشاورز استان، مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان و کارشناسان ترویج استانی ، معاونت مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی، امام جمعه، فرماندار و معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری شهرستان هریس، کارشناسان سازمان ، مسئولین و کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستانهای استان، مسئولین ادارات شهرستان هریس، مدیر جهادکشاورزی شهرستان هریس، معاونین فنی واجرایی و  مالی و اداری، رئیس مرکز خواجه و کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان هریس و کشاورزان پیشرو و فعال در کشت و تولید کلزای شهرستان هریس و با همکاری کشت و صنعت سهند سرای در مزرعه ۲۲ هکتاری کلزای مجموعه مذکور در مورخه دوم خرداد برگزار شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید