Iranian Agriculture News Agency

بررسی آخرین وضعیت اجرایی پروژه پایاب سد آیدوغموش با حضور مدیران جهادکشاورزی و آب منطقه ای

ایجاد اشتغال برای ۲۰ هزار نفر بصورت مستقیم و غیرمستقیم با تکمیل نهایی پروژه پایاب سد آیدوغموش

در جلسه مشترک رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی و مدیرعامل آب منطقه ای، وضعیت اجرایی پروژه پایاب سد آیدوغموش بررسی شد.

بررسی آخرین وضعیت اجرایی پروژه پایاب سد آیدوغموش با حضور مدیران جهادکشاورزی و آب منطقه ای

 به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی،  این جلسه با حضور  اکبر فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی و غفارزاده مدیرعامل شرکت آب منطقه ای و مسئولان مربوطه به میزبانی جهاد کشاورزی استان تشکیل شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه شبکه آبیاری آیدوغموش به دو بخش شبکه اصلی آبیاری به کارفرمایی سازمان آب منطقه ای استان و شبکه فرعی آبیاری به کارفرمایی سازمان جهاد کشاورزی استان در واحدهای عمرانی فوق الاشاره تقسیم و هر کدام از سازمانهای مذکور به فراخور میزان اعتبارات تخصیصی و برنامه ریزی های انجام یافته از سالها پیش عملیات اجرایی شبکه های اصلی و فرعی را آغاز نموده اند گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان بدلیل ضرورت اجرای شبکه اصلی توسط سازمان آب استان و اولویت تأمین آب مطمئن برای اراضی کشاورزی بالاخص تأمین آب مطمئن برای باغات، از اواخر سال 1383 اقدام به اجرای شبکه فرعی در واحد عمرانی اکرم آباد نموده است.

 اکبر فتحی با بیان اینکه موافقتنامه شبکه آبیاری آیدوغموش با سطح تعهدات 2000 هکتار در سالهای برنامه چهارم مبادله شده است افزود: با توجه به اینکه سطح کل پایاب سد بیش از 7000 هکتار می باشد، اصلاح و افزایش سطح تعهدات موافقتنامه جزء برنامه سالهای آتی (برنامه پنجساله هفتم) این سازمان پیشنهاد شده است.

وی ادامه داد: کل اعتبارات دولتی ابلاغ شده و هزینه شده از ابتدای شروع طرح تا کنون برابر 165522 میلیون ریال می باشد که با این رقم هزینه کرد 1930هکتار از شبکه اجرا شده است با توجه به اینکه سطح تعهدات موافقتنامه ای تا پایان سال 1400برابر  2000هکتار می باشد درصد پیشرفت پروژه تاکنون برابر 97درصد خواهد بود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان به اهداف و سیمای عمومی طرح اشاره نموده و گفت: احداث شبکه آبیاری مدرن و تبدیل اراضی دیم به اراضی آبی در گستره ای بالغ بر7600 هکتار ناخالص مشتمل بر 4 واحد اصلی عمرانی شامل واحد عمرانی اکرم آباد در سطح 3300 هکتار، واحد عمرانی داشکسن در سطح 2000 هکتار،  واحد عمرانی آچاچی در سطح 900 هکتار، واحد عمرانی شیخدر آباد در سطح 800 هکتار و اراضی بهبود در سطح 600 هکتار، افزایش سطح زیرکشت محصولات کشاورزی و ارتقای سطح درآمد روستاییان تحت پوشش شبکه آبیاری، توسعه فعالیتها و صنایع جنبی وابسته به کشاورزی و  اشتغال زایی در منطقه با اشتغال مستقیم 5000 نفر  و اشتغال غیرمستقیم 15000 نفر  از جمله این اهداف است.

نماینده مجری طرح شبکه آیدوغموش از آغاز فصل آبیاری اراضی پایاب سد آیدوغموش خبر داد و افزود: فصل آبیاری در شبکه آبیاری و زهکشی آیدوغموش امسال از تاریخ ۲۸ فروردین در سطح ۲۲۰۰ هکتار از اراضی پمپاژ شبکه شروع شده است.

 جواد صفری تاکید کرد: کلیه عملیات بهره برداری و نگهداری از شبکه پایاب در واحد عمرانی اکرم آباد یک، با همکاری اداره بهره برداری و نگهداری سد و شبکه آیدوغموش، برعهده تعاونی های آببران واحد مذکور است.

وی توضیح داد: این اراضی از سال ۹۱ آبیاری می شود؛ با این تفاوت که قبلاً به صورت دیمی بوده و پس از اجرای شبکه پایاب، به صورت مدرن و تحت فشار آبیاری می‌شود.

 صفری افزود: کشاورزان در اجرای پایاب در این اراضی، مشارکت مالی نموده و هشت تعاونی های آب بران از سال ۹۴ عملیات بهره برداری و نگهداری شبکه را عهده دار شده اند.

وی در خصوص ادامه اجرای این شبکه افزود: ادامه این شبکه در حال احداث است و ظرف سه ماه آینده حدود ۴۲۰ هکتار دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید.

گفتنی است رودخانه آیدوغموش با حوضه آبریزی به مساحت 1625 کیلومتر مربع و آورد سالانه 228 میلیون مترمکعب در محل سد، یکی از سرشاخه های اصلی رودخانه قزل اوزن می باشد. در چهارچوب طرح توسعه رودخانه آیدوغموش 136 میلیون مکعب بر روی این رودخانه / میانه، یک سد مخزنی با حجم مفید 8 در 24 کیلومتری جنوب غربی شهر میانه احداث گردیده که در نتیجه آن می توان سالانه حدود 131 میلیون مترمکعب آب بصورت سالانه استحصال نموده و برای مصارف مختلف بالاخص توسعه اراضی آبی اقدام نمود.

حجم ویدیو: 4.31M | مدت زمان ویدیو: 00:00:45
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید