Iranian Agriculture News Agency

فتحی:

میزان اعتبار لازم برای علاج بخشی سد آرباطان هریس درحال حاضر ۲۳۰ میلیارد تومان برآورد شده است

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: در شهرستان هریس انقلابی در عرصه ساخت و احداث گلخانه ها اتفاق افتاده است.

میزان اعتبار لازم برای علاج بخشی سد آرباطان هریس درحال حاضر ۲۳۰ میلیارد تومان برآورد شده است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، اکبر فتحی  در جلسه  مجمع عالی بسیج شهرستان هریس ضمن تبریک فرا رسیدن چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: واقعیت این است که بحران کم آبی در کشور و استان ما وجود دارد و چندین سال است که کشور با خشکسالی مواجه شده است در نتیجه در حوزه تصمیم‌گیری مربوط به آب در وهله اول آب شرب در اولویت قرار گرفته و پس از تامین نیاز سایر اولویت ها آب باقی مانده به بخش کشاورزی اختصاص می‌یابد. با این وجود بیشترین میزان مصرف آب در بخش کشاورزی است.

وی با اشاره به وجود ۱۴ دستگاه سد در مقیاس های بزرگ و کوچک در شهرستان هریس گفت: این شهرستان در مقایسه با شهرستانهای دیگری مانند خداآفرین که بخش اعظم آب سد احداث شده در این شهرستان در استان اردبیل به مصرف می رسد (پوشش 60 هزار هکتار از اراضی)، دارای پتانسیل خوبی است اگرچه شاید در نظر عموم، شهرستان کم آبی به نظر برسد که علت این تصور نیز ورود به این منطقه از سمت شهرستان خواجه می باشد که کشت هندوانه دیم سنتی را به ذهن متبادر می سازد اما احداث گلخانه در این شهرستان در طی دو سه سال گذشته در سطح ۲۰ هکتار که در حال افزایش به 100 هکتار می باشد مبین این واقعیت است که پتانسیل خوبی در آن وجود دارد و این امر در تولید مرغ و تخم‌مرغ مازاد بر نیاز مصرف شهرستان نیزصادق می باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه برای مواجهه با خشکسالی در بخش کشاورزی باید برنامه‌ای در خود بخش کشاورزی وجود داشته باشد که طبق آن بروز خشکسالی با کمترین تبعات سپری گردد، افزود: آبیاری تحت فشار یکی از مواردی است که در برنامه‌های جهاد کشاورزی وجود دارد و طبق آن با کمترین میزان مصرف آب بیشترین بهره وری تولید می گردد که در پایاب تمام سدهای موجود در شهرستان و نیز در پایاب چاه ها اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است اما متاسفانه همراهی لازمی که باید برای مثال در تامین برق پروژه اتفاق بیفتد وجود ندارد و یا در تحویل پروژه های به اتمام رسیده مشکلاتی به وجود می آیدکه با وجود اینکه دولت وظیفه خود را انجام داده و طرح پروژه را به اتمام رسانده است، یکسری تعهدات مردمی که باید به انجام برسد صورت نمی گیرد در این راستا کمک و یاری نماینده، فرماندار، فرماندهی سپاه، امام جمعه محترم شهرستان جهت تحویل پروژه های تکمیل شده را ضروری ارزیابی نمود.

فتحی در ارتباط با موضوع اصلاح الگوی کشت اظهار داشت: در این راستا به سمت کشت محصولاتی با نیاز آبی کمتر  همچون کشت گیاهان دارویی حرکت شده است احداث گلخانه ها نیز روش دیگری است که می‌تواند با میزان محدود آب تولیدات بیشتری انجام دهد که خوشبختانه در این شهرستان انقلابی در عرصه ساخت و احداث گلخانه ها اتفاق افتاده است به طوری که در سطح استان پس از شهرستان جلفا این شهرستان با ۲۰ هکتار گلخانه بیشترین میزان گلخانه ها را به صورت متمرکز و یکپارچه داراست و درصدد توسعه آن نیز می باشد.

وی در مورد سدهای احداث شده ابراز داشت: واقعیت این است که یک سری مشکلات با احداث سدها ایجاد شده است این سدها قابل تقسیم به سه بخش می باشند که یکسری از آنها در اوایل انقلاب که هنوز سازمانهای جهاد و کشاورزی ادغام نشده بود توسط جهاد احداث شده است و در حال حاضر نیزخود جهاد متولی آنهاست از جمله سد آرباطان؛ یک بخش دیگر از سدها در حوزه وظایف سازمان آب منطقه ای می باشد که سد هرزه ورز از جمله آنهاست یک بخش دیگر نیز سدهایی هستند که قبلاً توسط جهادکشاورزی احداث شده ولی تحویل سازمان آب منطقه شده است. در حال حاضر از 14 سد موجود در شهرستان پنج دستگاه سد در تحویل سازمان جهاد کشاورزی و مابقی در اختیار سازمان آب منطقه ای است در این راستا سد آرباطان در تحویل سازمان جهاد کشاورزی بوده و در جلسات مختلف استانی و شهرستانی و در جلسات کشوری با معاون وزارت پیگیری این قضیه مورد پیگیری قرار گرفته است از آنجاییکه شهرستان هریس جزء حوضه دریاچه ارومیه تعریف می گردد بنابراین مشمول مصوبات ستاد احیا است و طبق نظر ستاد احیای دریاچه در سال 93 ظرفیت این سد ۵۰۰ هزار مترمکعب برآورد شده است (علیرغم آنکه ظرفیت قابل برداشت سد 25 میلیون مترمکعب بوده). در واقع بیش از این میزان حق آبگیری وجود ندارد و در صورت آبگیری به معنای توسعه اراضی می‌باشد که این امر نیز مشمول مصوبات ستاد احیا خواهد بود. جلساتی که با سازمان حفاظت از محیط زیست کشور برگزار شد منجر به این شد که این سد از حوزه تصمیم‌گیری ستاد احیا خارج شود و برداشت بر مبنای حجم اولیه آن محاسبه شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اشتراک نظر تمام نهادهای موجود در شهرستان در مورد علاج بخشی این سد که دارای نفوذ بوده و در نگهداری آب با مشکل مواجه است گفت: طبق بازدیدها و مطالعات میدانی در سالهای گذشته میزان اعتبار لازم برای علاج بخشی سد در حال حاضر ۲۳۰ میلیارد تومان برآورد شده است اگرچه این تغییر محل ضروری اما تامین ۲۳۰ میلیارد تومان از عهده جهاد کشاورزی یا سازمان آب منطقه ای که بتوانند راساً به این امر اقدام کنند، خارج می باشد. سازمان برنامه بودجه استان نیز در جلسات مختلفی که در خدمت فرماندار و استاندار محترم تشکیل شده است در تامین این اعتبار ناتوان بوده است. بنابراین تامین این اعتبار در سازمان برنامه و بودجه کشور مطرح شده است تاکنون اقدامات اداری لازم در این راستا صورت گرفته و همین اقدام خارج ساختن این طرح از حوزه شمول ستاد احیای دریاچه ارومیه با توجه به سخت گیری هایی که در این زمینه وجود دارد مسئله بسیار مهمی است.

وی افزود: اخیراً یک کارگروه سرمایه‌گذاری با ابتکار استاندار محترم در استان شکل گرفته است که تمامی دستگاه‌ها  از جمله سازمان برنامه بودجه در این کارگروه حضور دارند و در صورتی که تامین اعتبار این سد در این کارگروه مصوب گردد می تواند در اقناع کارشناسان نهاد ریاست جمهوری موثر واقع شده و در سفر ریاست جمهوری به استان از محل اعتبارات ملی تامین شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید