Iranian Agriculture News Agency

بهبود بهره‌وری در بخش کشاورزی نیازمند تعاملات جهانی است

با برجام پاره شده، نمی‌توان منابع آب را نجات داد/ تکنولوژی هسته‌ای و تکنولوژی بسته‌بندی زعفران دو مقوله جدا از هم هستند

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران با اشاره به اثرات مثبت برجام بر بهبود بهره‌وری بخش کشاورزی و جذب سرمایه‌گذار خارجی گفت: در صورت عدم پایبندی به برجام، قادر به ورود تکنولوژی‌های نو به کشور نخواهیم بود و نمی‌توانیم با بهبود بهره‌وری، سطح زیر کشت را کاهش داده و منابع آب را نجات دهیم.

با برجام پاره شده، نمی‌توان منابع آب را نجات داد/ تکنولوژی هسته‌ای و تکنولوژی بسته‌بندی زعفران دو مقوله جدا از هم هستند

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران با اشاره به اثرات مثبت برجام بر بهبود بهره‌وری بخش کشاورزی و جذب سرمایه‌گذار خارجی گفت: در صورت عدم پایبندی به برجام، قادر به ورود تکنولوژی‌های نو به کشور نخواهیم بود و نمی‌توانیم با بهبود بهره‌وری ، سطح زیر کشت را کاهش داده و منابع آب را نجات دهیم.

ارسلان قاسمی در گفتگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: برجام دستاوردهای زیادی برای بخش کشاورزی داشت و به ما اجازه داد که بار دیگر وارد بازارهای جهانی شده و فرصت‌های از دست رفته را احیا کنیم.

وی افزود: برای بهبود وضعیت بخش کشاورزی نیازمند جذب سرمایه‌گذار خارجی هستیم تا شغل بیشتر در کشور ایجاد شود و تولید رونق گیرد. این مسئله جز در سایه تعاملات بین‌المللی امکان‌پذیر نیست.

به گفته قاسمی تکنولوژی‌های روز دنیا به ما اجازه می‌دهد با توجه به محدودیت‌های آبی که در کشور وجود دارد، سطح زیر کشت خود را کاهش دهیم و بهره‌وری را در بخش کشاورزی با تکیه بر کمبود آب، اصلاح کنیم.

وی ادامه داد: بخش کشاورزی در ایران چند کالای صادراتی مهم شامل زعفران، پسته و میگو دارد. در سال‌های گذشته نیز خاویار به خارج از کشور صادر می‌کردیم. این محصولات، کالاهای لوکس در همه جای دنیا به شمار می‌آیند و در سبد غذای مردم عادی کمتر یافت می‌شوند. مشتریان این کالاها نیز کشورهای توسعه یافته هستند.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران گفت: بیش از 98 درصد زعفران دنیا را ایران تولید می‌کند. این در حالی است که بین 97 تا 98 درصد بازار زعفران دنیا در دست اسپانیاست. این کشور زعفران ایران را خریداری کرده و به اسم خود بسته‌بندی و صادر می‌کند. دلیل این موفقیت اسپانیا و عقب ماندن ایران، قطع رابطه ما با دنیاست.

فروش محصولات بسته‌بندی شده با برجام پاره شده امکان‌پذیر نیست

محمد ابراهیم رئیسی کاندیدای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری با انتقاد از صدور فله‌ای زعفران و پسته از کشور، بسته‌بندی این محصولات کشاورزی را عامل ایجاد شغل‌های زیادی در ایران معرفی کرد. قاسمی نیز درباره سخنان این کاندیدای ریاست جمهوری گفت: ایجاد شغل با بسته‌بندی محصولات کشاورزی سخن درستی است. ما هم معتقدیم باید ارزش افزوده در داخل کشور ایجاد کرد و حاشیه سود کشاورزان را بالا برد تا امنیت شغلی آن ها بیشتر شود. اما یک نکته کوچک در رابطه با بسته‌بندی محصولات کشاورزی وجود دارد و آن این است که در صورت نداشتن تعامل با دنیای بیرون، محصولات بسته‌بندی شده خود را به چه کسی خواهیم فروخت؟

وی اضافه کرد: دستیابی به بازار بین‌المللی نیازمند تعاملات بین‌المللی است. ما نمی‌توانیم به بورکینافاسو، جیبوتی، جزایر کومور و کشورهایی که خود گرفتار تامین نیازهای اولیه زندگی هستند، محصولات لوکس ایرانی را صادر کنیم. از سوی دیگر به دلیل کمبود منابع آب، قادر نیستیم به جای زعفران یا پسته، محصول دیگری کشت کرده و شغل کشاورزان را حفظ کنیم.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران تاکید کرد: ما ناگزیریم برای صادرات محصولات خود، با کشورهای توسعه یافته ارتباط داشته باشیم. کشور توسعه یافته‌ای که از ایران می‌ترسد و ایران هراسی دارد، کالای ما را نمی‌خرد.

به گفته وی با رفع ایران هراسی و نهایی شدن برجام، تراز تجاری محصولات کشاورزی ایران 5.1 میلیارد دلار مثبت شده است. زیرا دولت یازدهم با تراز تجاری منهای 8.1 میلیارد دلار بخش کشاورزی را تحویل گرفت و آمارهای انتهای سال 95 نشان می‌دهد تراز تجاری بخش کشاورزی به منهای سه میلیارد دلار رسیده است.

قاسمی افزود: مثبت شدن تراز کشاورزی، حاصل کاهش واردات یا افزایش صادرات است. آمارها نشان می‌دهد در دولت یازدهم صادرات افزایش یافته و واردات محصولات کشاورزی با وجود افزایش جمعیت، کاهش داشته است.

وی بیان کرد: تمام وعده‌های این کاندیدای ریاست جمهوری را می‌توان عملی کرد ، اما برای انجام هر کاری باید یکسری پیش‌نیاز آماده کرد. وقتی می‌خواهیم درهای کشور را به روی همه ببندیم و برجام را پاره کنیم، چگونه می‌توانیم محصولات خود را به سایر کشورها صادر کنیم؟

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران با اشاره به اینکه برجام سبب شد با دنیا آشتی کنیم، حل مشکل قدیمی بخش کشاورزی یعنی کمبود سرمایه‌گذاری را در سایه برجام امکان‌پذیر دانست.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی همواره نامناسب بوده و فن‌آوری جدید کمتر به این بخش وارد شده است. این دو مشکل از طریق تعامل با نهادهای بین‌المللی قابل حل است.

قاسمی گفت: منابع داخلی کشور اجازه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی به ما نمی‌دهد. وقتی معادل بودجه عمرانی یارانه نقدی بین مردم توزیع می‌شود، پولی برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی باقی نمی‌ماند. بنابراین باید به سمت جذب سرمایه‌گذار خارجی برویم.

وی ادامه داد: اگر کشورهای دیگر با ایران ارتباط نداشته باشند، پول خود را به کشور ما نخواهند آورد. سرمایه امنیت می‌خواهد و با ایجاد کوچک ترین ناامنی، سرمایه فرار می‌کند.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران با اشاره به اینکه دیگر نمی‌توان زعفران را با بسته‌بندی قدیمی به بازار جهانی صادر کرد، به اظهارات برخی که با تکیه بر پیشرفت‌های هسته‌ای، ایجاد تکنولوژی برای بسته‌بندی زعفران را کاری ساده تلقی می‌کنند، این گونه پاسخ داد: تکنولوژی هسته‌ای و تکنولوژی بسته‌بندی زعفران دو مقوله جدا از هم هستند. ایران برای توسعه فن‌آوری هسته‌ای خود، گروهی جوان را تربیت کرده و این افراد هم خوب کار کردند. نتیجه مثبت این اقدام را هم لمس می‌کنیم. اما همین جوان‌ها را برای بازاریابی محصولات کشاورزی تربیت نکرده‌ایم تا محصولاتمان را به فروش برسانند.

وی افزود: منابع داخلی ما اجازه نمی‌دهد که در تمام بخش‌های کشور سرمایه‌گذاری کلان انجام دهیم و اگر بخواهیم سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی را توسعه دهیم، باید از سرمایه دیگر بخش‌ها کم کنیم. اما با جذب سرمایه‌گذار خارجی این مشکل حل می‌شود.

قاسمی تاکید کرد: در ایران ضرب المثلی داریم که می‌گوید یک ده آباد بهتر از 100 شهر خراب است. وقتی ما تکنولوژی هسته‌ای را آباد کردیم، برای آباد کردن یک ده دیگر نیازمند سرمایه‌گذار خارجی هستیم که با برجام پاره شده قطعا به هدف نمی‌رسیم.

L-960223-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید