Iranian Agriculture News Agency

ثبت کامل اطلاعات فرآیند تولید نهالستان‌های منابع طبیعی در سامانه ساتک در یک ماه آینده

اطلاعات فرآیند تولید نهال در تمام نهالستان‌های منابع طبیعی ظرف حدود یک ماه آینده به طور کامل در سامانه ساتک در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت ثبت و قابل رصد می‌شود.

ثبت کامل اطلاعات فرآیند تولید نهالستان‌های منابع طبیعی در سامانه ساتک در یک ماه آینده

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر مهندسی و مطالعات سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: در حال حاضر تمام اطلاعات پایه ۲۲۸ نهالستان منابع طبیعی مانند مساحت، مالکیت، امکانات و تجهیزات نهالستان‌ها به صورت رقومی در این سامانه به صورت مکان‌محور بارگذاری شده است.

مهراج خائیز با بیان این که تاکنون حدود ۴۰ درصد اطلاعات فرآیند تولید نهال تولید شده در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت شامل نوع گونه، تعداد نهال و شیوه کشت در سامانه تولید و کاشت درخت موسوم به ساتک ثبت شده است، اظهار داشت: سامانه ساتک در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور دو ماه پیش راه‌اندازی شده و اکنون در مراحل اولیه ورود اطلاعات هستیم.

وی افزود: این سامانه به منظور رصد و پایش تولید و کاشت نهال‌ها در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت طراحی و راه‌اندازی شده است.

خائیز تصریح کرد: سامانه ساتک در حال حاضر نیمه‌هوشمند است و برای سال‌های آینده این سامانه به طور کامل هوشمند خواهد شد.

وی ادامه داد: قابلیت دیگر سامانه ساتک، بررسی کاهش آب مصرفی نهال‌ها در نهالستان‌ها است و پیگیری طرح هوشمندسازی نهالستان‌ها از سوی مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به ما کمک می‌کند که رصد و پایش کامل فرآیند تولید نهال و موضوعات پیرامونی آن و مصرف آب را داشته باشیم.

مدیرکل دفتر مهندسی و مطالعات سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به این که سامانه ساتک مکان‌محور است، گفت: از خصوصیات این سامانه مکان‌محور این است که تمام کارهایی که در نقطه مشخصی انجام می‌شود مانند تولید، حمل و کاشت نهال را به طور کامل رصد می‌کند.

وی درباره کاربران این سامانه نیز اذعان داشت: در حال حاضر ما اجازه دسترسی ۴۰۰ کاربر شامل کارشناسان و کارکنان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، مدیران نهالستان‌ها و ناظران شهرستانی و استانی را به این سامانه داده‌ایم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید