Iranian Agriculture News Agency

مشاور وزیر و مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری اعلام کرد:

افزایش راندمان و ارتقا بهره وری با استفاه از سامانه‌های نوین آبیاری

مشاور وزیر و مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری گفت: اثر بخشی سامانه‌های نوین آبیاری در افزایش راندمان آبیاری، ارتقاء بهره‌وری و افزایش عملکرد غیر قابل انکار است.

افزایش راندمان و ارتقا بهره وری با استفاه از سامانه‌های نوین آبیاری

فریبرز عباسی مشاور وزیر و مجری طرح سامانه های نوین آبیاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری بیان کرد: طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری از 35 سال پیش در کشور آغاز شده است. تا به امروز هم حدود دو میلیون 900 هزار هکتار توسعه انواع سامانه‌ها را در کشور، داشتیم. دو میلیون 600 هزار هکتار آن، با اعتبارات دولتی بوده و حدود 300 هزار هکتار هم توسعه سامانه با اعتبارات بهره‌برداران انجام شده است. یکی از رویکردهای اصلی ما، توسعه روش‌هایی با راندمان بالا، مثل روش‌های موضعی و  آبیاری قطره‌ای زیر سطحی است. 

مشاور وزیر و مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری درباره  استان‌هایی که بیشترین توسعه سامانه آبیاری را داشتند، بیان کرد: استان خراسان رضوی، فارس، اصفهان و کرمانشاه، بیشترین توسعه سامانه‌های نوین آبیاری را داشتند. اثر بخشی سامانه‌های نوین آبیاری در کشور غیرقابل انکار است. این سامانه‌ها، تاثیر قابل توجهی در افزایش راندمان آبیاری، ارتقاء بهره‌وری و افزایش عملکرد داشتند، به‌طوری که می‌توانند تا حدود 30 تا 40 درصد در افزایش راندمان آبیاری و ارتقاء بهره‌وری موثر باشند.

وی افزود: توسعه سامانه‌ها در اراضی تجمیعی با توجه به اینکه بیشتر اراضی خرده مالکی هستند و توسعه تکنولوژی در اراضی خرده مالکی دشوار است، پیگیری شده است. در طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، یکی از رویکردهای ما، توسعه این سامانه‌ها در اراضی بوده که توسط بهره‌برداران تجمیع شده تا به این وسیله اراضی خرد یکپارچه شوند. 

مشاور وزیر و مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری ادامه داد: یکسری طرح‌های بزرگ در کشور داریم که ناشی از تجمیع اراضی خرد است. در این طرح‌ها، به همه پیمانکارانی که در مزارع بهره‌برداری، این سامانه را اجرا می‌کنند؛ تکلیف کردیم که وظیفه دارند به بهره‌برداران ما، آموزش استفاده صحیح از سیستم و بهره‌برداری و نظارت از این سامانه‌ها را ارائه دهند.

عباسی درباره پرکاربردترین شیوه نوین آبیاری در کشور گفت: پرکاربردترین شیوه نوین آبیاری در سراسر کشور، آبیاری تیپ بوده که برای گیاهان ردیفی، قابلیت استفاده بیشتری دارد. بهره‌برداران هم به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند. این شیوه از روش‌های با راندمان بالا است.

وی تاکید کرد: آبیاری کم فشار هم به خاطر مقرون به صرفه‌تر بودن و اینکه بخشی از هزینه سامانه‌ها را خود بهره‌برداران باید پرداخت کنند؛ به دلیل ارزان بودن و سادگی آن، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه در برخی از نقاط منابع خاک ما شور یا متمایل به شوری است، این سامانه برای شرایط موجود، کارایی بیشتری دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید