Iranian Agriculture News Agency

مشاور وزیر و مجری طرح سامانه های نوین آبیاری اعلام کرد:

بومی سازی سامانه‌های نوین آبیاری در شرکت های دانش بنیان داخلی

مشاور وزیر و مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری گفت: تکنولوژی‌های زیادی در بخش سامانه‌های نوین آبیاری، توسط شرکت‌های دانش بنیان داخلی بومی سازی و توسعه داده شده است.

بومی سازی سامانه‌های نوین آبیاری در شرکت های دانش بنیان داخلی

فریبرز عباسی مشاور وزیر و مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، درباره برگزاری گردهمایی سراسری مدیران آب و خاک کشور با رویکرد هوشمندسازی، بیان کرد: این گردهمایی در روزهای سوم و چهارم خردادماه در استان فارس با شعار هوشمندسازی برگزار می‌شود.

وی افزود: طی سال‌های اخیر، خوشبختانه در بخش سامانه‌های نوین آبیاری، تکنولوژی‌های زیادی توسط شرکت‌های دانش بنیان داخلی، بومی‌سازی و توسعه داده شده است. از دوسال پیش تا به امروز، در طرح سامانه‌های نوین آبیاری، فعالیت مستمری داشتیم.

مشاور وزیر و مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری ادامه داد: هوشمندسازی یکی از تکنولوژی‌های نوین است که برای همه سامانه‌های آبیاری،  به‌ویژه سامانه‌های آبیاری نوین و تحت فشار، قابلیت اجرایی بیشتری دارد. در این تکنولوژی به سامانه دستور می‌دهیم تا با استفاده از یکسری سنسورها، در زمان مورد نظر ابیاری کند. میزان و مدت آبیاری را هم مشخص می‌کنیم.

عباسی درباره اجرایی کردن سامانه‌های نوین آبیاری در استان‌های مختلف کشور، گفت: سال گذشته، در سه هزار هکتار از 16 استان کشور، تکنولوژی‌های مربوط به هوشمندسازی را اجرایی کردیم. این سامانه‌ها در استان‌های مختلف، اقلیم‌ها و سامانه‌های آبیاری مختلف، اجرا شد.

وی تاکید کرد: امسال هم در صددیم تا حدود سه هزار هکتار دیگر در 18 استان را توسعه دهیم و با پایلوت‌هایی که اجرا خواهیم کرد، تقریبا در تمام استان‌های کشور حداقل یک پایلوت هوشمندسازی خواهیم داشت. به این ترتیب، بعد از دو فصل زراعی که این سامانه‌ها پایش و ارزیابی شوند، تصمیم می‌گیریم که برای کشور کدام یک از این تکنولوژی‌ها از نظر اقلیمی، فنی و اجتماعی مناسب‌تر است. 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید