Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی:

پروژه هاب شتر، در انتظار نگاه ویژه ملی

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی گفت: اولویت خراسان جنوبی با توجه به شرایط اقلیمی بحث شتر است چرا که با آب و هوا سازگار است و در حال حاضر ۳۰ هزار نفر شتر در استان وجود دارد و بحث هاب شتر یکی از ظرفیت‌های استان است و می‌توان تولیدات شتر را به فرآوری تبدیل کرد.

پروژه هاب شتر، در انتظار نگاه ویژه ملی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان جنوبی، غلامرضا قوسی ادامه داد: در استان ۱۵ واحد کارگاه و کارخانه شیر با ظرفیت اسمی ۵۰۰ تن شیر وجود دارد و از تعداد ۲۵۰ تن شیر تولیدی در استان ۱۲۰ تا ۱۳۰ تن توسط مراکز خرید استان جمع آوری شده مابقی توسط دامدارها تبدیل به فرآوری می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: از تعداد ۱۳۰ تن شیر جمع‌آوری شده تعداد ۸۰ درصد به صورت خام توسط شرکت‌های معتبر از استان خارج می شود و مابقی در کارخانه‌های استان به فرآورده‌های لبنی تبدیل می‌شود.

وی افزود: عدم رقابت کارخانه‌های استان با کارخانه‌های معتبر، کمبود نقدینگی و عدم بروزرسانی ماشین آلات از دلایل این خام فروشی و جذب نکردن ۵۰۰ تن شیر است.

وی گفت: باید خرید توافقی در قالب کشاورزی، قراردادی انجام شود که این نیز نیاز به اعتبار دارد؛ می‌توان در استان کارخانه شیرخشک داشت که به طور قطع باید شیر تبدیل به شیر خشک شده و صادرات آن بدون محدودیت انجام شود.

قوسی ادامه داد: کشتارگاه اختصاصی شتر در استان وجود ندارد و این استان با توجه به جمعیت شتر نیازمند احداث کشتارگاه شتر است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه از آغاز سال جای تاکنون ۷۰۰ تن گوشت در ۲۵ واحد صنعتی و دو هزار واحد سنتی شتر استان تولید شد، افزود: از این مقدار، حدود ۴۲۰ تن مصرف داخل استان است، اما مازاد گوشت شتر استان ارسال می‌شود.

گفتنی است، توسعه صنعت پرورش شتر و شترداری و استفاده از قابلیت‌های این صنعت یکی از کارآمدترین ابزارهای رونق اقتصادی و جذب گردشگر در مناطق کویر نشین و مستعد پرورش شتر از جمله خراسان جنوبی است.

صنعت شترداری فواید بسیار زیادی عاید بهره‌برداران این حوزه می‌کند، به طوری که استفاده از پوست، گوشت و کوهان شتر هر یک به صورت مجزا متقاضیان مخصوص به خود را دارد. استفاده از این محصولات می‌تواند صنعت پرورش شتر را به صنعتی سودآور مبدل کند، اما غفلت مسئولان از این صنعت درآمدی را عاید شترداران استان نمی‌کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید