Iranian Agriculture News Agency

آغاز پویش مردمی احیای جنگل‌های زاگرس در چهارمحال‌ و بختیاری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: پویش مردمی احیای جنگل‌های زاگرس با در نظر گرفتن بخشی از اراضی قابل احیا در ۱۰ شهرستان اجرایی می‌شود.

آغاز پویش مردمی احیای جنگل‌های زاگرس در چهارمحال‌ و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، سید اسماعیل صالحی با بیان اینکه در این پویش حدود ۲۹۰ هکتار از اراضی استان بذرکاری و نهال‌کاری خواهد شد، افزود: این پویش مردمی محدود به زمان خاصی نیست و امید می‌رود با تداوم آن، اقدامات مناسبی در راستای حفظ و احیای جنگل‌های زاگرس شکل بگیرد.

وی به بررسی و مقایسه تصاویر هوایی جنگل‌های زاگرس در طی سال‌های ۱۳۴۶ و ۱۳۹۸ اشاره و تصریح کرد: بر اساس داده‌های به دست آمده در طی این سال‌ها، نزدیک به ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی جنگلی واقع شده در محدوده زاگرس مورد تهدید و تخریب قرار گرفته است و این موضوع نشان می‌دهد، در صورتی که برنامه و اقدام قابل‌توجهی برای جلوگیری از تخریب‌ها و حفظ جنگل‌ها صورت نگیرد، امنیت حیاتی جمع زیادی از ساکنان این منطقه نیز با خطر مواجهه خواهد شد.

صالحی، سرانه فضای سبز استان را چهار دهم(۰.۴) هکتار به ازای هر نفر اعلام کرد و یادآور شد: اگر چه این سرانه در مقایسه با میانگین سرانه کشوری از حد مطلوبی برخوردار است اما با توجه به سرانه هشت دهم(۰.۸) هکتاری کشورهای توسعه‌یافته، همچنان فاصله زیادی برای رسیدن به حد عالی سرانه در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

وی افزود:عوامل مخرب انسانی از یک‌سو و برخی مخرب‌های طبیعی همچون آفت‌ها و بیماری‌ها نیز از سوی دیگر حیات جنگل‌های زاگرس را به شدت تهدید می‌کند از این رو لازم است برنامه‌های حمایتی برای جلوگیری از تشدید عوامل و همچنین احیا اراضی جنگلی بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید