Iranian Agriculture News Agency

حفظ و تأمین امنیت غذایی، رکن اصلی پدافند مردم محور

همزمان با چهارمین روز از هفته نکوداشت پدافند غیر عامل، جلسه کارگروه پدافند غیر عامل جهاد کشاورزی و امنیت غذایی با حضور اعضای کارگروه در سالن جلسات ستاد سازمان جهاد کشاورزی استان البرز برگزار شد.

حفظ و تأمین امنیت غذایی، رکن اصلی پدافند مردم محور

به گزارش خبرنگار ایانا در استان البرز، در این جلسه که با حضور اعضای کارگروه در سالن جلسات ستاد سازمان جهاد کشاورزی استان البرز برگزار شد، حجت الاسلام ارجمند مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با اشاره به نقش جهاد کشاورزی در حفظ و تأمین امنیت غذایی، به ارکان امنیت غذایی اشاره کرد و افزود: موضوع تأمین غذا و فراهم نمودن دسترسی مردم به غذای کافی، به عنوان یکی از ارکان مهم امنیت غذایی از وظایف ذاتی جهاد کشاورزی است؛ اما به تنهایی کافی نیست و لذا موضوع کیفیت غذا و تأمین غذای سالم بسیار حائز اهمیت است.

 ارجمند با اشاره به تهدیدات جدی دشمنان در حوزه امنیت غذایی و نقش پدافند غیر عامل در خنثی سازی تهدیدات در این حوزه، گفت: بحث پدافند غیر عامل منحصر به امنیت غذایی نیست بلکه شبکه ها، پرسنل، زیرساخت ها و تجهیزات مربوطه نیز می تواند مصادیق قلمرو فعالیت های ما در حوزه مقابله با تهدیدات باشد.  

عبدالرضا روشن نژاد، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان جهاد کشاورزی استان البرز ضمن خیر مقدم وگرامیداشت هفته پدافند غیرعامل، به ارائه گزارشی از اهم فعالیت های انجام شده توسط کارگروه پدافند غیر عامل جهاد کشاورزی و امنیت غذایی در شش ماهه اول سال 1400 پرداخت.

روشن نژاد با اشاره به جایگاه ویژه استان البرز به عنوان یکی از مهمترین استان های کشور که دارای محصولات راهبردی و اقتصادی بوده و همچنین وجود مراکز متعدد استراتژیک تحقیقاتی، به لزوم آمادگی کامل دستگاه های اجرایی عضو کارگروه برای مقابله با تهدیدات احتمالی، با اجرای رزمایش در حوزه عمل اعضای کارگروه تأکید کرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان جهاد کشاورزی استان البرز از اجرای مانور جهادی مقابله با آفت کش های تقلبی و غیر مجاز با هدف افزایش کیفیت و ضریب اطمینان شبکه توزیع آفت کش های شیمیایی در سطح استان البرز همزمان با هفته بزرگداشت پدافند غیر عامل خبر داد.

وی با اشاره به کلیات طرح سند زیستی پدافند غیر عامل استان البرز گفت: با توجه به اعلام آمادگی و پیگیری مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره) در خصوص تدوین طرح سند زیستی پدافند غیر عامل استان البرز به منظور هدفمند کردن و افزایش اثر بخشی اقدامات پدافند غیر عامل زیستی در حوزه های دام، طیور، آبزیان، نباتات و منابع طبیعی، کلیات این طرح مورد بررسی قرار گرفته و بزودی ابلاغ می شود.

در ادامه موضوع پیش آگاهی، شناسایی، پیشگیری و مقابله با تهدیدات زیستی در حوزه تولیدات دامی و دامپزشکی با پایش دقیق و کارشناسی بیماریهای همه گیر و خطر ناک و جلوگیری از انتقال و جابجایی عوامل بیماری زا با آمادگی کامل و هماهنگی کلیه دستگاه های عضو از جمله بیماری فوق حاد پرندگان، بیماری تب برفکی از مواردی بود که در حوزه عمل اداره کل دامپزشکی استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در خاتمه گزارشی از اقدامات پیرامون مصوبه نظام آمادگی و رزمایش دستگاه های اجرایی در برابر تهدیدات و همچنین در خصوص دستور العمل عملیات پیشگیرانه پدافند غیر عامل توسط نمایندگان دستگاه های عضو کارگروه ارائه شد.

پایش مستمر مزارع و باغات و جلوگیری از جابجایی و انتقال عوامل بیماری زا به عنوان یک تهدید زیستی مهم در حوزه نباتات از طریق پست های قرنطینه داخلی و خارجی؛ نظارت فنی بر روند تولید و فراوری بذور غلات به عنوان محصولات مهم و استراتژیک با هدف پیشگیری از ورود و گسترش عمدی و سهوی بذور آلوده به عوامل مختلف خسارتزا به ویژه بیماری های بذر زاد؛ پایش، پیشگیری و کنترل بیماری های شایع در بین حیوانات وحشی در عرصه های منابع طبیعی و محیط زیست؛ آمادگی کامل در راستای پیشگیری از آتش سوزی های عمدی و غیر عمد در مراتع و اطفاء حریق در کوتاه ترین زمان ممکن  و ایمن سازی و افزایش ضرایب امنیتی مراکز ذخیره محصولات استراتژیک در مقابل تهدیدات احتمالی طبق پروتکل های ابلاغی از دیگر موضوعاتی بود که در جلسه کارگروه جهاد کشاورزی و امنیت غذایی استان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید