Iranian Agriculture News Agency

اجرای عملیات آبخیزداری شهرک صنعتی شهرستان گرمسار به 195 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: اجرای عملیات آبخیزداری شهرک صنعتی شهرستان گرمسار به 195 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

اجرای عملیات آبخیزداری شهرک صنعتی شهرستان گرمسار به 195 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، جعفر مرادی حقیقی در جلسه تودیع و معارفه سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمسار اظهار کرد: حوضه شهرک صنعتی شهرستان گرمسار از حوزه‌های آبخیز شهری است که در خروجی حوزه شهرک‌های صنعتی گرمسار منطقه صنعتی شهرستان گرمسار و بزرگراه قم- گرمسار قرار دارد و مساحت این حوزه ۱۳ هزار هکتار مساحت دارد و مطالعه تفضیلی و اجرایی این حوزه در سال ۸۴ توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان انجام شده است.

وی افزود: اجرای عملیات در این حوزه به 195 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که پیگیری برای تأمین آن در حال انجام است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان تصریح کرد: با توجه حساسیت حوزه و بالا بودن میزان فرسایش مشارکت شهرک‌های صنعتی و بزرگراه در اجرای عملیات مکانیکی پیش‌بینی شده برای کنترل سیل می‌تواند یکی از راهکارهای مورد توجه در کنترل سیل و جلوگیری خسارت باشد. آبخیزنشینان می‌توانند با مشارکت در اجرای پروژه‌های آبخیزداری به‌جای جبران خسارت هرساله، با مشارکت خود یک سرمایه‌گذاری مطمئن را برای جلوگیری از وارد آمدن خسارت هر ساله برای یک‌بار انجام دهند.

مرادی حقیقی گفت: نقش مؤثر پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در پیشگیری از وقوع سیل و خسارات ناشی از آن در بارندگی‌های سال‌های اخیر کشور می‌تواند دلیلی مهم برای اجرای اصولی و گسترده این‌گونه طرح‌ها در مناطق مختلف کشور باشد یکی از حوزه‌های مهم و تأثیرگذار بر منابع آبی شهرستان گرمسار و کانون‌های جمعیتی وتاسیسات زیربنایی حوضه آبخیز شهرک صنعتی گرمسار است.

وی گفت: انجام مطالعات آبخیزداری و متعاقب آن اجرای پروژه پخش سیلاب در بالاست می‌تواند علاوه بر جلوگیری از خسارات سیل تأثیرگذاری زیادی در آبدهی قنوات و چاه‌های کشاورزی پایین‌دست داشته باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اظهار داشت: با توجه به اینکه میزان بارش نزولات آسمانی در این حوزه کم است تنها راه نجات و توسعه این مناطق، نفوذ دادن همین مقدار نزولات آسمانی در دامنه‌ها، آبرفت رودخانه و دشت، قبل از رسیدن به کویر است و این مهم جز با اجرای عملیات آبخیزداری وآبخوانداری، اعمال مدیریت صحیح و جامع‌نگر به حوضه‌های آبخیز در سطح استان محقق نمی‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید