Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام:

واکسیناسیون بیش از یک میلیون راس دام علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در ایلام

مدیرکل دامپزشکی استان گفت: در سال جاری بیش از یک میلیون و هفتصد هزار راس دام استان بر علیه بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک ایمن سازی صورت گرفته است

واکسیناسیون بیش از یک میلیون راس دام علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در ایلام

به گزارش خبرنگار ایانا در استان ایلام، پورنجف اظهار داشت: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک که با عنوان PPR نیز شناخته می‌شود، یک بیماری کشنده حاد با واگیر بسیار بالا است که نشخوارکنندگان کوچک را درگیر می‌کند.

وی افزود: علائم این بیماری تب، ترشحات چشم و بینی، تورم دهان، اسهال، ذات الریه همراه با سختی تنفس بوده که گاهی منجر به مرگ نیز می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان گفت: بیماری PPR جز فهرست بیماری‌های مهم در سازمان جهانی دام (OIE) است و کشورها موظف هستند که در صورت وقوع، بیماری را به این سازمان گزارش کنند.

وی افزود: ترشحات مختلف بدن دام مانند ترشحات چشم، بینی، دهان و مدفوع آبکی حاوی مقدار زیادی موربیلی ویروس هستند؛ انتقال ویروس به شکل ریز قطره‌های عفونی در هنگام عطسه، سرفه و استنشاق هوای آلوده توسط دام‌های سالم و همچنین تماس بین دام بیمار و سالم مهمترین راه انتقال این بیماری است.

مدیرکل دامپزشکی استان گفت: وجود ترشحات و تراوشات عفونی در محل زندگی دام مانند آبشخورها، آخورها و بستر نیز میتواند یکی از راه‌های انتقال بیماری باشد اما موربیلی ویروس‌ها به مدت طولانی نمی‌تواند در بیرون از بدن میزبان زنده بمانند.

وی گفت: همه گیری  PPR بر اساس کنترل جابه جایی حیوانات، دفع صحیح لاشه و استفاده از واکسن قابل کنترل است؛ موثرترین روش برای کنترل بیماری واکسیناسیون بوده که باید در مناطق اندمیک قبل از شروع فصول بارانی به صورتسالیانه تکرار شود.

مدیرکل دامپزشکی استان گفت: این بیماری سال‌هاست در ایران وجود دارد اما تحت کنترل است؛ در استان ایلام هم وجود داشته و هر از گاهی مشاهده می‌شود در سال جاری بیش از یک میلیون و هفتصد هزار راس دام استان بر علیه بیماری ایمن سازی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: بیماری جدیدا در حیات وحش مشکل ساز شده و تلفات داده اما واگیری و تلفات در حیات وحش استان تاکنون گزارش نشده است

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید