Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی ارومیه:

طرح استقرار کشاورزی پایدار در سطح ۴۰ روستای ارومیه اجرا می شود

مدیر جهاد کشاورزی ارومیه گفت : در حال حاضر طرح استقرار کشاورزی پایدار در سطح ۴۰ روستای این شهرستان با هدف کمک به احیای دریاچه ارومیه در دست اجراست.

طرح استقرار کشاورزی پایدار در سطح ۴۰ روستای ارومیه اجرا می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی،علی پیرمرادی افزود:  این پروژه از برنامه  عمران سازمان ملل متحد (UNDP) است که از سال ۱۳۹۳ با حمایت مالی دولت ژاپن در شهرستان های استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه قرار دارند شروع و تاکنون ۷ فاز آن اجرا شده است.

وی اظهارکرد: این طرح بین المللی برای یک دوره ۱۰ ساله برنامه ریزی شده که سازمان‌ ها و ارگانهای مختلفی از جمله سازمان حفاظت محیط‌ زیست و طرح ملی حفاظت از تالاب‌های ایران، وزارت نیرو، دانشگاههای صنعتی شریف، ارومیه و تبریز، سازمان‌ جهاد کشاورزی، اداره کل حفاظت محیط زیست سه استان یاد شده، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستانهای واقع در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و شرکتهای فنی و مشاوره ای کشاورزی بعنوان مجری، دست‌اندرکاران اجرای کشاورزی پایدار در اجرای طرح مشارکت دارند.

پیرمرادی تاکید کرد: هدف از اجرای این طرح را کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب کشاورزی، کاهش ۳۰ درصدی سموم و کودهای شیمیایی، کاهش ۲۰ درصدی آلاینده‌های کشاورزی و افزایش حداقل ۲۰ درصدی درآمد کشاورزان عنوان نمود.

وی با اشاره به اجرای طرح استقرار کشاورزی پایدار در سطح ۴۰ روستا این شهرستان بیان کرد: استفاده از ارقام زودرس، میان رس و مقاوم به شرایط  کم آبی، اجرای سیستم آبیاری نوار تیپ، کشت غلات روی پشته و کوتاه کردن طول و عرض کرتها، کشت در دو ردیف، اجرای سیستم آبیاری شیاری و تشتکی، جایگزینی ارقام با درختان کم آب بر و رعایت اصول باغبانی از جمله تکنیک های به کار گرفته شده در این پروژه است.

گفتنی است در این پروژه آخرین تکنیکهای کاهش مصرف آب جهت اجرا در سطح مزارع و باغات روستاهای هدف تدوین و به شرکتهای مجری پروژه ابلاغ و در نهایت توسط گروه پایش آب روند کاهش مصرف آب مورد بررسی قرار گرفته و بازخورد اجرای پروژه بررسی می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید