Iranian Agriculture News Agency

بیگ لک در گفتگوی اختصاصی با ایانا خبر داد:

برداشت 1371 تن محصول سنجد از باغات استان آذربایجان شرقی

معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی از برداشت 1371 تن محصول سنجد از باغات استان آذربایجان شرقی در سالجاری خبر داد.

برداشت 1371 تن محصول سنجد از باغات استان آذربایجان شرقی

 صابر بیگ لک در گفتگوی  اختصاصی با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی  با بیان اینکه سطح زیر کشت باغات سنجد در استان بیش از  494 هکتار می باشد گفت: از این میزان باغات سنجد 457 هکتار بارور و 36هکتار نیز غیر بارور است.

وی با بیان اینکه باغات سنجد در سطح شهرستان استان اعم از آذرشهر، شبستر ، میانه، تبریز ، مرند پراکنده است و 95 درصد باغات سنجد استان آذربایجان شرقی متعلق به شهرستان های آذرشهر، میانه ، شبستر و مرند می باشد.

 معاون باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان افزود: شهرستان آذرشهر با دارا بودن 141 هکتار حائز رتبه اول و شهرستان میانه نیز با 70 هکتار دارای رتبه دوم در استان است.

وی با بیان اینکه غالب ارقام باغات سنجد از نوع رقم بومی حاج حسین، قزل، دره وار، عنابی می باشد ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی استان، محصول تولیدی از مرغوبیت بالایی برخوردار بوده و دارای مزیت صادراتی می باشد.

از سنجد هم بصورت غذائی (تنقل ) و هم به صورت داروئی استفاده می کنند و از میوه وگل سنجد برای معالجه انواع بیماریها استفاده می شود .

معاون باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه رتبه نخست تولید سنجد در کشور به استان آذربایجان شرقی تعلق دارد افزود: میزان تولید سالانه این محصول در استان آذربایجان شرقی بیش از 1371 تن می باشد که عملکرد متوسط آن 3 تن در هکتار می باشد و در باغات شاخص تا 5 تن نیز برداشت می شود.

 وی افزود:  محصول تولیدی عمدتاً به بازارهای داخلی و به کشورهای آسیای میانه و عربی نیز صادر می شود

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید