Iranian Agriculture News Agency

معاون فنی و بازرگانی سازمان تعاون روستایی ایران:

خوزستان استانی استراتژیک با توانایی تامین غذای کشور

خرید تضمینی خرمای استعمران از نخلداران خوزستانی دستور وزارت جهاد کشاورزی با هدف حمایت از کشاورزان

معاون فنی و بازرگانی سازمان تعاون روستایی ایران در سفر دو روزه خود به خوزستان طی بازدید از مراکز خرید شهرستان های آبادان، خرمشهر، شادگان، کارون و اهواز، روند خرید خرمای صنعتی استعمران را روندی مثبت ارزیابی کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی در راستای حمایت از نخلداران خوزستانی و همچنین مردم عزیز خوزستان با توجه به اینکه مشکلاتی در صادرات این خرما وجود دارد، طی ابلاغیه ای دستور خرید تضمینی خرما را با قیمت مصوب صادر کرد.

خوزستان استانی استراتژیک با توانایی تامین غذای کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، مرتضی معتمد معاون فنی و بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: وزارت جهاد کشاورزی با علم به اینکه بخشی از خرمای خریداری شده سال گذشته در انبارها و کارگاه ها وجود دارد و امکان دارد بازار خرما در سال جاری با افت رونق و عدم پویایی روبه رو شود به نمایندگی از دولت به تعاون روستایی ماموریت خرید تضمینی خرمای خوزستان را محول کرد.

وی افزود: تعاون روستایی تا آخرین دانه آخر خرمای نخلداران را خریداری می کند و تا کنون ۶ هزار تن خرمای استعمران وارد مرکز خرید شده است.

معتمد گفت: با توجه به حجم خرمای تولیدی در خوزستان، پیش بینی ما در روزهای اول خرید در ۷ مرکز و ۶ شهرستان بود که خوشبختانه حجم خرمای روانه شده به مراکز خرید به میزانی بود که مراکز متعدد دیگری را تجهیز و راه اندازی کردیم تا کشاورزان در دسترسی به مرکز خرید، دسترسی آسان تر و بدون اتلاف وقتی داشته باشند.

معاون فنی و بازرگانی تعاون روستایی کشور بیان داشت: در حال حاضر بیش از ۶ هزار تن خرمای استعمران توسط عوامل تعاون روستایی خوزستان خریداری شده و تمام تلاش ما در کنار خرید کمی و کیفی، جلب رضایت کشاورزان است و فکر می کنم با تلاش شبانه روزی که صورت گرفته در روزهای پایانی خرید قرار داریم، هر چند که این آمادگی وجود دارد تا ۵۰ هزار تن خرما از نخلداران خوزستانی را هم خریداری کنیم، اما پیش بینی ما خرید بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تن است.

معتمد اضافه کرد: علیرغم اینکه مراکز خرید ما مملو از خرمای نخلداران است، اما این قول را به کشاورزان می دهیم که تا دانه آخر خرما را از کشاورزان خریداری کنیم و هیچ محدودیتی در این زمینه نخواهیم داشت.

وی با بیان این مطلب که نمی گذاریم خرمای نخلداران با قیمتی زیر قیمت مصوب فروخته شود تصریح کرد: خرید خرمای استعمران از نخلداران خوزستانی تا پایان مهرماه ادامه دارد و نخلداران مختار هستند که اگر خریداری قیمتی بیش از قیمت مصوب به آنها پیشنهاد داد، خرمای خود را واگذار کنند، در غیر این صورت ما در کنار کشاورزان هستیم و مانع این خواهیم شد که خرمای نخلداران با قیمتی کمتر از قیمت مصوب به چرخه تولید وارد شود.

وی ادامه داد: اما نظر ما بر این است که کارگاه داران و صنایع بسته بندی خرما به این دلیل که حلقه متصل به خرما هستند می بایست موضوع فوق را برای افزایش درآمدهای خود و همچنین رونق کشاورزی و اشتغالزایی بین خود و نخلداران مرتفع نمایند، همچنین اینکه کارگاه داران می توانند با ایده های مناسب در بسته بندی و معرفی خرمای استعمران به صادرات این محصول با ارزش برسند.

معتمد در ادامه بیان کرد: تعاون روستایی ایران آماده همکاری با شرکت های زیر مجموعه خود برای راه اندازی زیرساخت ها در خوزستان است.

معاون فنی و بازرگانی تعاون روستایی ایران گفت: خوزستان استانی سرشار از نعمت های خدادادی است و طبیعتا نیازمند توجه به تکمیل زیرساخت ها برای فرآوری محصولات کشاورزی است.

وی ادامه داد: از این رو امادگی خود را از همین تریبون اعلام می کنیم، هر شرکت زیر مجموعه ما خواستار راه اندازی صنایع تکمیلی و فراوری برای محصولات کشاورزی خوزستان است، به او تسهیلات بلند مدت و کم بهره ارائه می کنیم، زیرا معتقدیم در حوزه زیر ساخت ها خوزستان با یک عقب ماندگی تاریخی روبه رو است و باید این معضل مرتفع شود.

وی با بیان این مطلب که خوزستان استانی استراتژیک است و توانایی تامین غذای کشور را دارد‌خاطر نشان کرد: خوزستان استانی بزرگ و استراتژیک در زمینه کشاورزی است که در صورت توجه به تمامی زیر ساخت های حوزه کشاورزی این استان می توانیم این ادعا را داشته باشیم که تمام غذای کشور از این استان تامین می شود.

وی ادامه داد: از این رو با صحبت هایی که با مدیر استان خوزستان داشتیم، ایشان جوانی با انگیزه را مسئول بررسی ظرفیت ها و پتانسیل های شهرستان های استان خوزستان در حوزه کشاورزی و تکمیل زیرساخت ها کرده است و امیدواریم با بررسی های لازم بتوانیم فعالیت های بزرگی در زمینه تکمیل زنجیره فراوری خرما و سایر محصولات کشاورزی را انجام دهیم.

معتمد گفت: در این زمینه هر کدام از شرکت های زیر مجموعه تعاون روستایی مشاوره ای در زمینه مسائل عمرانی و فنی و صنایع غذایی خواستند حتما می توانند روی کمک ما حساب کنند و کارشناسان خود را به یاری آنها خواهیم فرستاد.

معتمد با بیان این مطلب که استانهای دیگر آرزوی داشتن شرایط خوزستان را دارند افزود: شرایط خوزستان در زمینه کشاورزی، زمین های حاصلخیز و آب به گونه ای است که استانهای دیگر آرزوی داشتن شرایط خوزستان را دارند، در خوزستان ما شاهد مرزهای آبی، زمینی و بازار بزرگ عراق هستیم که بسیار می تواند به موضوع صادرات محصولات کشاورزی کمک کند.

وی عنوان کرد: ما باید از ظرفیت عراق استفاده بگیریم، زیرا عراقی ها احساس نزدیکی و راحتی بیشتری با خوزستانی ها دارند و می توانیم از ظرفیت بازار بزرگ عراق استفاده بگیریم، همچنین اینکه در خوزستان ظرفیت دیگری به نام منطقه آزاد اروند وجود دارد که می توانیم با راه اندازی کارخانه های فراوری خود در آنجا و همچنین سردخانه ها و کارگاه ها در زمینه صادرات محصولات کشاورزی به عراق نقش مهمی ایفا و باعث ارزآوری به کشور و رونق کشاورزی و تولید شویم.

در ادامه محمد امین معین راد مدیر تعاون روستایی خوزستان با بیان این مطلب که حضور دکتر معتمد در خوزستان باعث تقویت روحیه کاری ما شد‌ گفت: حضور دکتر معتمد در خوزستان و بازدید از روند خرید خرما باعث تقویت روحیه و قطعا افزایش جدیت در خرید خرما نزد ما می شود و قطعا تا آخرین لحظه ورود محموله خرما با مراکز خرید، در کنار نخلداران خواهیم بود، همچنین اینکه می بایست از همکاران پرتلاش و خدوم خود تقدیر کنم که به صورت شبانه روزی در مناطق خرماخیز استان حاضر بوده اند و در ستاد و شهرستانها بسیار فعالانه خرمای نخلداران را خریداری کرده اند.

وی گفت: پیک خرید خرما رو به کاهش است و چند شهر ما خرید خرما را تمام کرده اند و امیدواریم بتوانیم به سرعت خرما را توسط بورس به فروش برسانیم تا برای سایر محصولات کشاورزی برنامه ریزی کنیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید