Iranian Agriculture News Agency

سرشاخه کاری درختان گردو در ۴۰ هکتار از باغات سامان انجام شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سامان از تحقق سهمیه سرشاخه کاری درختان گردو در ۴۰ هکتار از باغات گردوی شهرستان سامان خبر داد.

سرشاخه کاری درختان گردو در ۴۰ هکتار از باغات سامان انجام شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، یزدان احمدزاده در ارتباط با وضعیت باغات گردوی شهرستان سامان گفت: محصول گردو با سطح زیر کشت حدود یک هزار هکتار جزء یکی از محصولات مهم خشکباری این شهرستان می باشد که متاسفانه از نظر عملکرد و کیفیت در جایگاه خوبی واقع نشده است لذا در این راستا طی سالهای اخیر با توجه ویژه سازمان جهادکشاورزی استان، یکی از طرح هایی که هر سال به اجرا در می آید طرح سرشاخه کاری درختان گردو است.

وی افزود: براساس برنامه ریزی صورت پذیرفته و برش شهرستانی طی سال‌ جاری در ۴۰ هکتار از باغات گردو، طرح سرشاخه کاری و تعویض تاج درختان توسط پیمانکاران زبده و ماهر صورت پذیرفت.

سمیرا بهامیر کارشناس باغبانی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان سامان ادامه داد: در اجرای طرح سرشاخه کاری درختان گردو ضمن کوچک کردن تاج درخت که به برداشت آسان و کاهش تلفات انسانی هنگام برداشت می انجامد، افزایش عملکرد، یکدست نمودن و ارتقای کیفیت محصول و نیز در رفع مهمترین مشکل باغداران منطقه که همان خسارت سرمای دیر رس بهاره می باشد بسیار موثر است.

وی با اشاره به ارقام پیوندی فرنور، ژنوتیپ های برتر مورد تائید باغدار و مرکز تحقیقات کشاورزی و ... مورد استفاده در این طرح افزود: این امر باعث کاهش تلفات سرمای دیررس بهاره در آینده گردیده و باعث افزایش تولید و درآمد باغداران خواهد شد.

شهر سامان در فاصله ۲۲ کیلومتری شمال شرقی شهرکرد قرار دارد. سامان به دلیل قرار گرفتن در حاشیه‌ی زاینده رود از موقعیت مناسبی جهت کشاورزی و باغداری برخوردار است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید