Iranian Agriculture News Agency

حضور مستمر ناظران شرعی در سطح 28 کشتارگاه دام و طیور آذربایجان غربی

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر ناظران شرعی در تمامی 28 کشتارگاه دام و طیور استانبه طور مستمر مستقر بوده و بر روند تولید محصولات سالم و حلال نظارت دارند.

حضور مستمر ناظران شرعی در سطح 28 کشتارگاه دام و طیور آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، حجت الاسلام مهدی ولی زاده در همایش غذای حلال در ارومیه با اشاره به اینکه 28 کشتارگاه دام و طیور فعال در استان داریم، افزود: تعداد 6 واحد فعال فرآوری و عمل آوری نیز تحت نظارت ناظران شرعی در استان فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه در سه ماهه اول سالجاری 8 میلیون و 760 هزار کیلو مرغ منجمد از کشور ترکیه وارد کشور شده است، ادامه داد: کشتارگاه های استان  680 میلیون تومان در قالب طرح انفاق مومنانه (مواسات)همکاری داشتند.
حجت الاسلام ولی زاده با اشاره به نقش ذابحین وناظرین شرعی در حلیت وطهارت  گوشت های تولیدی در کشتارگاههای دام وطیور افزود: تعداد 36 روحانی وبیش از 100 نفر ذابح دوره های ویژه مهارتها وفنون وآداب ذبح شرعی را فراگرفته ودر کشتارگاههای دام وطیور ومراکز مشمول قانون نظارت برذبح شرعی انجام وظیفه می کنند.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه نیز در این همایش بر نظارت بر روند تهیه غذای حلال در استان تاکید کرد و گفت: استفاده از روزی و غذای حلال بحث بسیار مهمی است، باید نظارت ها تشدید شود تا غذای حلال به دست مردم برسد.
حجت الاسلام سیدمهدی قریشی با بیان اینکه اکثرمردم از نحوه ذبح در کشتارگاه ها بی اطلاع هستند،  افزود: مسئولیت قانونی بر ذبح شرعی و تهیه غذای حلال بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است که فرهنگ سازی غذای حلال باید در جامعه ترویج پیدا کند تا با ترویج آن شاهد تضمین هر چه بیشتر غذای حلال و پاک بر سر سفره های مردم باشیم.
وی در ادامه با اشاره به احادیث و روایات در خصوص اهمیت غذای حلال گفت: در کنار این تذکر به مردم مبنی بر استفاده از غذای حلال از شما مسئولان نیز می خواهیم نظارت ها را مستمر و تشدید کنید.
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری نیز در این همایش با بیان اینکه حفظ وضع موجود تهیه مواد گوشتی و نیز وضعیت کشتارگاه ها اقدامی قابل توجه است اما باید توسعه و تقویت این مراکز نیز دردستور کار باشد ، گفت: باید در قالب برنامه 5 الی 10 ساله تلاش کنیم از ظرفیت های کشاورزی به خصوص پتانسیل های دامی استان با تقویت و توسعه بهره کافی را ببریم.
حجت الاسلام عسگر دیرباز تاکید کرد: آذربایجان غربی نه تنها ظرفیت تهیه و تولید مواد گوشتی استان و سایر استانهای همسایه دارد بلکه با حضور بخش خصوصی و جذب سرمایه گذاری می توان زمینه صادرات محصولات دامی و کشاورزی را نیز فراهم کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید