Iranian Agriculture News Agency

خرید تضمینی بیش از هفت هزار تن گندم در اصفهان

مدیر سازمان تعاون روستایی اصفهان گفت: از ابتدای فصل برداشت تاکنون هفت هزار و ۸۴۱ تن گندم مازاد بر مصرف از کشاورزان در این استان به‌صورت تضمینی خریداری شده است.

 خرید تضمینی بیش از هفت هزار  تن گندم در اصفهان

به گزارش خبرنگار ایانا در  استان اصفهان ، محسن حاج عابدی افزود: خرید تضمینی گندم همانند سال‌های گذشته با توجه به شرایط آب و هوایی از شهرستان‌های شمالی استان شروع شده است.

به گفته وی با توجه به وجود سیلو و مرکز خرید ملکی اداره کل غله در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، سازمان تعاون روستایی برای خرید تضمینی گندم در این شهرستان‌ها ورود پیدا نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه ۴۲ مرکز خرید تضمینی گندم و دانه‌های روغنی در استان اصفهان فعال است ادامه داد: خرید تضمینی از شهر مهاباد اردستان به‌عنوان اولین مرکز از اوایل خرداد شروع  و روز گذشته پایان خرید در این منطقه اعلام شد.

مدیر سازمان تعاون روستایی اصفهان اظهار داشت: تولید گندم امسال در استان با توجه به شرایط خشکسالی که بر مزارع کشت آبی و دیم این خطه حاکم شده کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد.

وی اضافه کرد: پیش بینی تولید گندم از مزارع استان اصفهان بر اساس گزارش‌های سازمان جهاد کشاورزی ۱۷۶ هزار تن و پیش بینی خرید تضمینی حدود ۹۰ هزار تن است.

حاج عابدی با بیان اینکه شرکت بازرگانی دولتی اداره کل غله متولی پرداخت به کشاورزان است گفت: خرید تضمینی گندم در راستای دستورالعمل ابلاغی در مراکز خرید استان انجام می‌شود و به ازای هر کیلو گرم پنج هزار تومان با توجه به درجه پاکی گندم به کشاورزان پرداخت می‌شود.  

وی با اشاره به اینکه عملیات خرید تا پایان شهریورماه ادامه خواهد داشت بیان کرد: میزان پرداخت در ابتدای فصل خرید خیلی مطلوب است و بطور معمول با نزدیک شدن به پایان فصل خرید در شهرستان‌های سردسیر پرداختی ها با تاخیر انجام می‌شود، البته امسال تاکنون گزارشی مبنی بر پرداخت با تاخیر به کشاورزان ارائه نشده است.  

حاج عابدی خاطرنشان کرد: سال گذشته حدود ۱۲۰ هزار تن خرید تضمینی گندم در استان انجام شد که بطور تقریبی ۱۱۳ هزار تن معادل ۹۳ درصد آن توسط مجموعه سازمان تعاون روستایی و شبکه خرید این سازمان انجام شد.

وی با اشاره به خرید تضمینی دانه‌های روغنی و محصولات راهبردی در استان اصفهان افزود: امسال چهار مرکز برای خرید دانه‌های روغنی اختصاص پیدا کرده است و با توجه به وجود کارخانه تولید روغن در استان این محصول به‌صورت مستقیم تحویل کارخانه شده و وجه آن به کشاورزان پرداخت می‌شود.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان اصفهان ادامه داد: آمادگی کامل برای خرید تضمینی گندم توسط این مجموعه در استان وجود دارد و امیدواریم رقم قابل توجهی در این زمینه محقق شود.

وی اضافه کرد: عملیات برداشت و خرید تضمینی گندم به‌طور معمول اوایل خرداد از شهرستان‌های شمالی استان  از جمله کاشان، آران و بیدگل و اردستان آغاز خواهد شد و اولین مرکز خرید استان در مهاباد اردستان قرار دارد و پس از شروع عملیات برداشت به‌تدریج به شهرستان‌های سردسیر استان خواهد رسید.

سال گذشته افزون بر ۳۱۰ هزار تُن گندم از مزرعه‌های استان اصفهان برداشت شد.

زمین‌های کشاورزی اصفهان حدود ۵۶۳ هزار هکتار، برابر ۳.۵ درصد از مساحت این استان است که با توجه به محدودیت‌ منابع آبی سال‌های گذشته، تنها حدود ۲۹۰ هزار هکتار از آن زیر کشت رفت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید