Iranian Agriculture News Agency

روى گشاده، زبان نرم، دل مهربان و دستِ دهنده چهار خصلت اهالی بهشت

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: در طول تاریخ به اندازه ای که زبان تند و کلمات انسانها را از پای انداخته، جنگها و سلاح ها از پای نینداخته است.

روى گشاده، زبان نرم، دل مهربان و دستِ دهنده چهار خصلت اهالی بهشت

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، حجت الاسلام والمسلمین مجید نجفی در جلسه شورای معاونین و مدیران مستقل سازمان ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات و تبریک ایام پرفیض ماه مبارک رمضان به ذکر حدیثی از امام جعفرصادق(ع) پرداخت و توجه به آن را در شرایط و محیط کار از ضروریات اخلاقی بر شمرد و گفت: براساس حدیث « اِنَّ لاَهْلِ الْجَنَّةِ اَرْبَعَ عَلاماتٍ: وَجْهٌ مُنْبَسِطٌ وَ لِسانٌ لَطیفٌ وَ قَلْبٌ رَحیمٌ وَ یَدٌ مُعْطیَةٌ» امام جعفرصادق(ع) از 4 خصیصه به عنوان نشانه های اهالی بهشت نام می برد و کسانی که بخواهند در زمره اهالی بهشت واقع گردند می باید به پرورش این خصایص در خود بپردازند.

وی با بیان اینکه طبق این حدیث اهل بهشت چهار علامت دارند که نخستین آنها روی گشاده و وجه منبسط است افزود: بدین معنا که اهالی ایمان وبهشت دارای روی خندان و گشاده می باشند و با نزدیکان و دوستان، خانواده و در محیط کار نسبت به همکاران و ارباب رجوع با روی باز وخندان برخورد می نمایند تا آنجا که از تبسم در برخی روایات به عنوان صدقه جاریه یاد می شود بدین معنی که برخورد با شادی و روی باز همتراز با دادن صدقه در راه خدا محسوب می شود.

وی با اشاره به گفتار نیک و زیبا به عنوان دومین صفت اهل بهشت، افزود: لسان لطیف یعنی زبانی نرم که در نتیجه گفتگو با افراد دارای این ویژگی رسیدن به آرامش است.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه  زبان تند در روایات به نیش مار تشبیه شده است و در طول تاریخ به اندازه ای که زبان تند و کلمات انسانها را از پای انداخته، جنگها و سلاح ها از پای نینداخته است افزود: گاهی کوچکترین جملات و کلمات می تواند زندگی و سرنوشت انسانها را تغییر دهد و امروزه روانشناسی نیز این امر را تایید می نماید که پیشرفت امور با زبانی نرم و شیرین بسیار بهتر از زبان تند و زور خواهد بود.

وی با بیان اینکه سومین علامت اهل بهشت، قلب مهربان است ادامه داد:  قلب رحیم یعنی خداوند به اهالی بهشت قلب مهربانی اعطا نموده است. در روایات آمده است : القلب حرم الله، یعنی تنها عضو انسان که خداوند آنرا مختص خود می داند قلب اوست پس قلب رحیم می تواند الهی باشد گرچه قلب انسانها می تواند شیطانی و مریض نیز باشد(فی قلوبهم مرض) اما صاحب قلب رحیم همواره تلاش می کند باری از دوش دیگران برداشته و مسیر موفقیت آنان را هموارا کند.

حجت الاسلام والمسلمین نجفی چهارمین و آخرین علامت اهل بهشت را، سخاوت و انفاق دائم دانست و اظهار داشت: سخاوت و انفاق از ویژگی های اهل بهشت است و بسیار در اسلام توصیه شده است و کسی که کار مؤمنی را راه بیاندازد، خداوند کارهای او را راه می‌اندازد و حوائج وی را برطرف می کند و چه خوب است که همه چنین رویه ای داشته باشند اهمیت این امر تا جاییست که حتی در فقه برای همسایه حق تعیین شده است و اگر فردی بی خبر از همسایه نیازمند خود با شکم سیر سر بر بالین بگذارد گویی از اسلام خارج شده است.

وی درپایان  نائل شدن به این 4 ویژگی را که در خانواده وجامعه و محل کار می تواند منجی باشد، از خداوند طلب کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید