Iranian Agriculture News Agency

با فرمان رئیس جمهور؛

بهره برداری از 150 طرح شیلاتی آغاز شد

در شصت و چهارمین هفته پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید، 150 طرح ملی وزارت جهاد کشاورزی در حوزه شیلات با سرمایه گذاری 585 میلیارد تومان و اشتغالزایی 15 هزار و 720 نفر به بهره برداری رسید.

بهره برداری از 150 طرح شیلاتی آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایانا، نبی‌الله خون‌میرزایی معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران در مراسم افتتاح طرح‌های ملی وزارت جهاد کشاورزی توسط رئیس جمهور، با ارائه گزارش پروژه‌های شیلاتی از استان بوشهر، اظهار کرد: پرورش میگوی کشور یک روند رو به رشدی به نسبت سطح زیر کشت و میزان تولید در 8 ساله دولت تدبیر و امید بر جای گذاشته است و میانگین تولید در هکتار از 2.6 تن در سال 92 به 4.2 تن در سال 99 رسید.

وی افزود: در 3 سال گذشته میانگین صادرات میگو 29 هزار تن در سال بود که در 11 ماهه سال 99 بیش از 17 هزار تن محصول تولیدی صادر شده است که این صادرات به 26 کشور بوده است.

خون‌میرزایی در رابطه با ظرفیت‌های شیلاتی استان بوشهر گفت: آبزی‌پروری ساحلی و دریایی از مزیت‌های این استان است و این استان از قطب‌های پرورش میگوی کشور است که زنجیره‌های تولید و ارزش آن پیشرفت چشمگیری داشته‌اند.

وی ادامه داد: در سال 99، بیش از 23 هزار و 600 تن میگو از مزارع پرورشی استان تولید شدند و برای سال 1400 هم برنامه‌ریزی لازم برای تولید بیش از 30 هزارتن میگو در این مزارع انجام شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ابراز امیدواری کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال جاری، با بهره‌برداری از بیش از 16 هزار هکتار از مزارع پرورش میگو، بیش از تکلیف 60 هزار تنی برنامه ششم توسعه، میگو تولید شود.

وی افزود: تاکنون بیش از 64 هزار هکتار مزارع پرورش میگو به متقاضیان واگذار شده که بیش از 40 هزار هکتار از آن در دولت تدبیر و امید بوده است.

رئیس سازمان شیلات ایران ادامه داد: تا پایان این دولت 23 هزار هکتار مزارع پرورش میگوی کشور به بهره‌برداری خواهد رسید که مجموع این سطح، برای تولید حداقل 100 هزار تن پاسخگو است که این میزان، تکلیف برنامه‌ریزی شده در افق 1404 است.

وی در رابطه با افتتاح مجتمع پرورش میگوی بامداد شیف تصریح کرد: تاکنون دو فاز پرورش میگو در شهرستان شیف استان بوشهر به بهره‌برداری رسیده است و امروز فاز توسعه‌ای آن به نام بامداد با سرمایه‌گذاری 240 میلیارد تومانی بخش‌های دولتی و خصوصی و احداث تمام زیرساخت‌های مزارع توسط سرمایه‌گذاران، در وسعت ناخالص 900 هکتار و وسعت خالص 700 هکتار و در قالب 28 مزرعه 25 هکتاری برای تولید 3500 تن میگوی پرورشی و کارآفرینی برای 700 نفر، به عنوان نماد 150 پروژه شیلاتی کشور اماده بهره‌برداری است.

خون‌میرزایی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته میانگین تولید میگو در مزارع برق‌دار کشور بیش از 6 تن و در مزارع بی بهره از نیروی برق 3.5 تن در هکتار بوده است، بنابراین ضمن تشکر از همکاری‌های وزارت نیرو، انتظار می‌رود دستور دهند، برای احداث پست و خطوط انتقال برق به مزارع آبزی‌پروری کشور به منظور پشتیبانی از تولید اقدامات لازم انجام شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید