Iranian Agriculture News Agency

۶۵ درصد دام سبک استان در اختیار عشایر است

مدیرکل امور عشایری ایلام با اشاره به اینکه عشایر استان یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام در اختیار دارند، بیان داشت : ۶۵ درصد دام سبک استان در اختیار عشایر است.

۶۵ درصد دام سبک استان در اختیار عشایر است

به گزارش خبرنگار ایانا در ایلام، فرشاد یاسمی مدیرکل امور عشایری ایلام در دیدار با فرماندار دهلران اظهار داشت: ۱۱ درصد جمعیت استان معادل ۶۰ هزار نفر در قالب ۹ هزار و ۷۳۶ خانوار را جامعه عشایری تشکیل می دهند

مدیرکل امور عشایر ایلام به خدمات سال گذشته به عشایر اشاره و تاکید کرد: تامین آب شرب، نگهداری و مرمت راه های عشایری، تامین و توزیع علوفه و ارزاق عمومی، تامین آرد، پلاک کوبی دام عشایر، بیمه دام ها از جمله خدمات این دستگاه به خانوارهای عشایری است.

یاسمی یادآور شد: سال گذشته ۱۵ هزار تن علوفه برای دام های عشایر تامین شد و امسال نیز در خصوص تامین علوفه عشایر اقدام کرده ایم و با توجه به پیگیری ها خرید کاه و کلش کشاورزان در دستور کار است.

وی با اشاره به وجود ۲ هزار ۵۰۰ کیلومتر راه عشایری در استان اضافه کرد: سالانه ۴۰ میلیارد ریال برای نگهداری راه های عشایری استان نیاز است.

مدیرکل امور عشایر ایلام تاکید کرد: یکی از اقدامات و الزامات برای ارائه خدمات و جلوگیری از قاچاق و صادرات دام و خرید دام مازاد  پلاک کوبی است و تاکنون ۳۰ درصد دام عشایر معادل ۴۰۰ هزار راس پلاک کوبی شده اند.

یاسمی به بیمه تامین اجتماعی خانوارهای عشایری و بیمه دام آنها اشاره کرد و افزود: تاکنون ۵۵ درصدخانوارهای عشایر و ۶۵ درصد دام عشایر بیمه شده اند.

وی تامین آب شرب و علوفه دام های عشایر را از اولویت های سال جاری برشمرد و اظهار داشت: تمامی مناطق عشایری از محل اعتبارات ملی به شبکه آبرسانی ثابت مجهز می شوند ، این برنامه از سال ۹۸ شروع شده که تاکنون عشایر شهرستان ایوان و بدره از این نعمت برخوردار شده و امسال برنامه ریزی برای تامین آب شرب عشایر اکثر شهرستان ها در دست مطالعه است که برای این مهم اعتباری بالغ بر سه هزار میلیارد ریال نیاز است.

وی خرید دام عشایر را از دیگر کارهای در دست اقدام برشمرد و افزود: دام مازاد عشایر را دولت با قیمت تضمینی خریداری می کند.

مدیرکل امور عشایر ایلام به قابلیت استان در صادرات دام با توجه به مرزی بودن آن هم اشاره کرد و گفت: تلاش می شود ۲۰ درصد از دام عشایر صادر شود که امیدواریم برای سال جاری محقق شود.

فرماندار دهلران هم با اشاره به اینکه این شهرستان مرکز قشلاقی استان است، گفت: تامین آب شرب از اصلی ترین نیازهای عشایر است که باید این مهم با استفاده از اعتبارات شهرستانی، استانی، ملی و بند (ه) پیگیری شود.

مجید عسگری تامین پنل خورشیدی و تانکر حمل آب را از دیگر موضوعات جامعه عشایری ذکر کرد و گفت: سال گذشته سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال از محل ارزش افزوده برای  فعالیت های عمرانی عشایر شهرستان دهلران هزینه شد.

وی توجه به جاده های عشایری و بویژه راه های عشایری مله وندان و زیتون را خواستار شد و افزود: برنامه ریزی برای صادرات دام مازاد عشایر و پالایش عشایر از دیگر موضوعاتی است که باید با جدیت دنبال کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید